השנה שרובנו היינו רוצים לשכוח, אבל לא המשקיעים בוול סטריט

אחרי השפל שאליו צללו השווקים העולמיים במרץ, בעקבות הלם הקורונה, חזרו רבים מהשווקים, ואפיקי ההשקעה לעלות ולשבור שיאים • בדנמרק ובדרום קוריאה שיקפו המדדים המובילים התמודדות מוצלחת עם הקורונה, בעוד שהפוטסי הבריטי משקף את מצבה השברירי של הממלכה מול המגפה

השנה בוול סטריט שכולם רוצים לשכוח. חוץ מהמשקיעים / צילום: Reuters, Anthony Behar
השנה בוול סטריט שכולם רוצים לשכוח. חוץ מהמשקיעים / צילום: Reuters, Anthony Behar

איזו שנה הייתה 2020? שנה שבה הכרנו מקרוב מושגים כמו סגר, בידוד ומטוש, שנה שבה מגפה עולמית סגרה בבת אחת את הכלכלה והובילה לאובדן מקומות עבודה ולסגירת עסקים, או במילים אחרות - שנה שסביר להניח שרובנו נשמח לשכוח. אלא אם כן אנחנו משקיעים בשוק ההון האמריקאי, ואז זו הייתה דווקא שנה משמחת במיוחד - שבה מדד נאסד"ק קפץ ביותר מ-40%, וגם המדדים המובילים האחרים, דאו ג'ונס ו-S&P 500, הציגו תשואות חיוביות ושברו שיאים.

 
  

הכסף הנזיל שנמצא בשווקים - בין היתר בשל תמיכת הבנקים המרכזיים - הוביל משקיעים לחפש תשואות ולהשקיע במניות (כמו גם באפיקי השקעה אחרים - אג"ח, אג"ח להמרה, ביטקוין ועוד ועוד), מה שהעלה מהר מאוד את השווקים אחרי השפל הקצר שאליו נפלו בחודש מרץ, על רקע האי-ודאות שיצרה התפשטות מגפת הקורונה ברחבי העולם.

בסיום השנה היו מספר מדדים שבלטו במיוחד, והיו גם אחרים שהציגו תשואה שלילית, אולי בהתאם לצפוי בשנה של מגפה גלובלית (כל הנתונים בכתבה נכונים ל-29 בדצמבר בשעות הבוקר).

43.8% הם שיעור העלייה שממנה נהנה מי שהשקיע במדד נאסד"ק רגע לפני תחילת שנת 2020. זאת, אף על פי שבין תחילת השנה לסוף חודש מרץ הוא איבד קרוב לרבע מערכו. ההתאוששות לאחר מכן הייתה מהירה, והמדד משייט בסוף השנה ברמות שיא.

אפליקצית הזום שכבשה את כל המסכים בעולם / צילום: Associated Press, Wilson Ring
 אפליקצית הזום שכבשה את כל המסכים בעולם / צילום: Associated Press, Wilson Ring

מדד נאסד"ק מזוהה עם מגזר הטכנולוגיה, ועם החברות הגדולות במדד נמנות כיום ענקיות ההייטק  - אפל, מיקרוסופט, אמזון, פייסבוק וגוגל - חברות שנהנו בשנה האחרונה מהמגמה של גידול בהיקפי הגלישה ושל מעבר מואץ לדיגיטל בחלקים נרחבים של תחומי החיים (כולל כמובן עלייה במסחר המקוון).

כך לדוגמה, מניית אפל זינקה השנה בכ-88% ואמזון טיפסה ב-78%. נטפליקס, שגם היא חלק מהמדד, הוסיפה לערכה כ-60%, וזום - הכוכבת של הפגישות הווירטואליות בזמן הקורונה - התחזקה ב-416% (למרות מגמה שלילית בה לקראת סוף השנה). מניה נוספת שייצרה השנה הרבה ערך למשקיעים בה הייתה טסלה; יצרנית הרכב החשמלי זינקה ב-693% מתחילת השנה (וצורפה לאחרונה גם למדד S&P 500).

נטפליקס הרוויחה מכך שכולם נותרו בבית / צילום: Shutterstock
 נטפליקס הרוויחה מכך שכולם נותרו בבית / צילום: Shutterstock

במקביל, כאמור, גם המדדים המובילים האחרים בארה"ב סיימו שנה חיובית, אם כי לא הגיעו לקצבים של מדד נאסד"ק: מדד S&P 500 הוסיף לערכו 15.6% והדאו ג'ונס עלה ב-6.5%.

29.7% הם התשואה שהניב השנה מדד OMXC20, המדד המוביל בבורסה של קופנהגן בירת דנמרק. המדד כולל בין היתר את חברת התרופות נובו נורדיסק, הבנק Danske Bank ויצרנית המשקאות החריפים Royal Unibrew.

בדומה למגמה במדדי מניות אחרים ברחבי העולם, גם המדד הדני נפל לשפל שנתי בחודש מרץ, על רקע החששות מפני פגיעת הנגיף בכלכלה העולמית, אך התאושש מאז והגיע לרמות שיא לקראת סוף השנה.

דנמרק נחשבה לאחת מהמדינות שהתמודדו היטב עם המגפה בחודשיה הראשונים, אך היא נאלצה להטיל שוב מגבלות לקראת חג המולד בשל התפשטות הקורונה, וראש הממשלה מטה פרדריקסן הזהירה כי חודשי החורף יהיו קשים. במקביל, השבוע החלו בדנמרק לחסן את האוכלוסייה נגד קורונה.

חיסון הקורונה שאולי יחזיר את הכלכלה לפסים של צמיחה / צילום: Shutterstock
 חיסון הקורונה שאולי יחזיר את הכלכלה לפסים של צמיחה / צילום: Shutterstock

בפן הכלכלי, בתחילת דצמבר דווח כי הפרלמנט בדנמרק אישר הזרמה של 3.9 מיליארד דולר לכלכלה במטרה לאושש את הצריכה הפרטית. בימים האחרונים הורידה הממשלה את תחזית הצמיחה שלה ל-2021 מ-4.2% ל-2.8%, אך העלתה את התחזית ל-2020, מירידה של 4.5% לירידה של 3.8% "בלבד".

28.3% הם התשואה שמדד KOSPI רשם השנה בבורסה של קוריאה הדרומית. במדד הקוריאני נכללות חברות כמו סמסונג אלקטרוניקס, הייניקס, סלטריון ו-LG.

יחסית לכלכלות אחרות, שספגו פגיעה משמעותית בשל מגפת הקורונה, כלכלת קוריאה הדרומית הפגינה חסינות גבוהה יותר, והבנק המרכזי שם פרסם בסוף נובמבר כי הוא צופה שהשנה תסתיים עם צמיחה שלילית של 0.1% - נתון משופר לעומת צפי קודם לצמיחה שלילית של 0.3% - בין היתר בזכות התאוששות היצוא, הכולל גם יצוא שבבים, רכב ומסכים. לפי נתונים שפורסמו לאחרונה, הגירעון הפיסקאלי של קוריאה הדרומית הוא כ-4.2% מהתמ"ג, נמוך ביחס לרוב מדינות ה-OECD.

מעל 20% הם רמת התשואה שהניבו למשקיעים עוד מספר בורסות. היו אלה המדדים המובילים של טורקיה (XU100), ארגנטינה (MERVAL), איסלנד (ICEX) וטייוואן (TWSE). לפחות במקרה של ארגנטינה, הנתונים החיוביים בבורסה מגיעים למרות נתונים שליליים בכלכלה הריאלית - ברבעון השלישי של השנה התמ"ג של המדינה התכווץ בכ-10%, ובמקביל יש לה חוב גדול, וגם מגפת הקורונה מכה בארגנטינה, עם למעלה מ-42 אלף מתים מאז פרוץ המגפה.

24.8% הם התשואה הגרועה ביותר שהניב השנה מדד מוביל כלשהו. היה זה המדד המוביל של מאוריציוס, SEMDEX. מאוריציוס הוא אי קטן באוקיינוס ההודי עם אוכלוסייה של כ-1.3 מיליון איש. אחד האירועים הכלכליים הבולטים במאוריציוס הקטנה בשנה החולפת היה דליפת נפט מספינה יפנית סמוך לאי בקיץ האחרון, שבעקבותיה דווח לאחרונה שיפן עשויה להלוות לממשלת מאוריציוס סכום של כ-300 מיליון דולר ובכך להימנע מחקירת נרחבת יותר של האירוע.

מדדים אחרים שאכזבו בשנה האחרונה היו המדד המצרי EGX30, שאיבד מערכו 23.5%, המדד הבולגרי SOFIX, שירד ב-21.7% והמדד הסינגפורי STI, עם ירידה של 21.2%.

13.8% הם שיעור הירידה השנתית במדד הבריטי המוביל, FTSE 100, לאחר שבשנת 2019 רשם עלייה של כ-14%. בריטניה מתמודדת כבר מעל ארבע שנים עם תוצאות משאל העם שבו הצביעו רוב הבריטים בעד פרישה מהאיחוד האירופי, ורק בימים האחרונים נחתם הסכם בין בריטניה ובין האיחוד על היחסים בין הצדדים לאחר הפרישה - כולל הסכמה על כך שלא יוטלו מכסים על רוב הסחורות שנסחרות ביניהם, ולא ייקבעו מכסות יבוא ויצוא. מנתונים שפורסמו בסוף נובמבר עולה כי כלכלת בריטניה צפויה להתכווץ השנה ב-11.3% - הירידה הגדולה ביותר בתפוקה זה 300 שנה, אך היא צפויה להתאושש ב-2021 עם צמיחה של 5.5%.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, שהתמודד עם כמה חזיתות / צילום: Shutterstock
 בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, שהתמודד עם כמה חזיתות / צילום: Shutterstock

בהקשר של מגפת הקורונה, בבריטניה נרשמו בסוף השנה מעל 2.3 מיליון מקרים של קורונה וכ-71 אלף מתים. 

שנת ה-IT: מה צרכנו ועל מה ויתרנו

2020 הייתה שנת הטכנולוגיה בשוקי ההון העולמיים. לפי נתונים שמפרסמת חברת ההשקעות האמריקאית פידליטי, המתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P, הסקטור המוצלח ביותר עבור המשקיעים ב-2020 היה ה-IT (טכנולוגיות מידע), עם תשואה של 42.6% מתחילת השנה. אגב, גם ב-2019 מגזר זה היה הבולט ביותר - עם תשואה של כ-48%; בהסתכלות של חמש שנים הניבה השקעה במדדים העוקבים אחר ה-IT תשואה של 216%.

סקטורים נוספים עם תשואה גבוהה השנה היו מוצרי הצריכה שאינם חיוניים (Consumer Discretionary), שהניב תשואה של 31.4%, ושירותי התקשורת - שהפכו למוצר צריכה חיוני במיוחד במעבר לעבודה ולימודים מהבית - אשר הניב תשואה של 22.1%. תחום הבריאות, שעלה לכותרות על רקע המירוץ לחיסון, הציג תשואה חיובית אך צנועה יותר, של 9.7% (נמוך מתשואת מדד S&P 500).

הסקטור שבלט לרעה בשנה החולפת היה האנרגיה, תשואה שלילית של 37.4% למרות התאוששות לקראת סוף השנה, וגם תחומי הנדל"ן והפיננסים הציגו תשואות שליליות של 6% ו-5.4%, בהתאמה.