תפנית נוספת בעלילה: אדיב ודהרי ירכשו את ישפרו וימכרו לביג את הנכסים במודיעין ב-425 מיליון שקל

בד בבד דיווחה וילאר, שאמורה הייתה להיכנס בנעלי הרוכשים ולרכוש במקומם את השליטה בחברת הנכסים המסחריים, כי המו"מ בינה ובינם הופסק

כידן דהרי וירון אדיב  / צילום: איל יצהר, גלובס
כידן דהרי וירון אדיב / צילום: איל יצהר, גלובס

מהפך נוסף של הרגע האחרון בעסקה לרכישת חברת המרכזים המסחריים ישפרו מידיה של נכסים ובנין . חברת ביג  מרכזי קניות דיווחה כי תרכוש את נכסיה של ישפרו בעיר מודיעין, ובכך תסייע ליזמים ירון אדיב וכידן דהרי במימון רכישת ישפרו, זאת לאחר שהשניים כבר ביקשו סיוע ברכישה מידיה של חברת וילאר . ישפרו עוסקת בייזום, בהקמה ובהשכרה של נכסים מסחריים בישראל.

אדיב ודהרי הם הבעלים של חברת הנדל"ן המניב תנופורט , שעוסקת בתחום המרכזים המסחריים. באפריל השנה הם חתמו על הסכם לרכישת חברת המרכזים המסחריים ישפרו מידיה של נכסים ובניין, בתמורה לסכום של 800 מיליון שקל (580 מיליון שקל עבור 100% ממניות ישפרו ועוד 220 מיליון שקל עבור הלוואות הבעלים שהעניקה לה נכסים ובניין).

בעקבות קושי של הרוכשים בהשגת המימון להשלמת העסקה, הודיעה השבוע חברת הנדל"ן וילאר, בשליטת שלמה טיסר, כי היא מנהלת מו"מ מתקדם להיכנס בנעליהם של אדיב, דהרי וחברת תנופורט שבשליטתם, ולרכוש את השליטה בישפרו. אלא שכעת מדווחת וילאר כי המו"מ בין הצדדים הופסק מבלי שהבשיל לכדי הסכמים מחייבים, וזאת בשל אי-הסכמות מסחריות בין הצדדים.

במקביל דיווחה ביג, ענקית הנדל"ן המניב שבשליטת האחים נפתלי, כי חתמה על הסכם מחייב לרכישת מלוא זכויותיה של ישפרו בשלושה נכסים בעיר מודיעין, תמורת סכום של 425 מיליון שקל שישולם לאדיב ודהרי. העסקה כוללת רכישה של 82% ממרכז הקניות הפתוח "ישפרו סנטר מודיעין א'", בעל שטח בנוי של 27 אלף מ"ר, 100% ממרכז הקניות הפתוח "ישפרו סנטר - מבנה ב'", בשטח בנוי של 6,500 מ"ר, וכן 82% מחטיבת קרקע בשטח של 16.6 דונם.

לדברי ביג, ביתרת המניות של מרכז הקניות א' ושל הקרקע ימשיך להחזיק קיבוץ שעלבים. השלמת רכישת הנכסים במודיעין בידי ביג תהיה מותנית בהשלמת רכישת ישפרו בידי אדיב ודהרי, שאמורה להתבצע עד 31 במרץ 2021.

עם זאת, כבר היום העניקה ביג לאדיב ודהרי הלוואה של 100 מיליון שקל על חשבון העסקה, וזאת לצורך תשלום לחברת נכסים ובניין על חשבון סכום הרכישה. ללא תשלום זה, היו השניים מאבדים את העסקה וסכום של 50 מיליון שקל שכבר שילמו עבורה.

אדיב ודהרי התקשו להשיג את המימון הדרוש להשלמת העסקה, הן בעצמם והן באמצעות תנופורט. כעת הם יסתייעו כאמור בחברת ביג, שתרכשו שלושה מנכסיה של שיפרו ביותר ממחצית סכום העסקה, ובכך תסייע במימונה.

לישפרו כ-140 אלף מ"ר של נכסים מניבים הפזורים ברחבי הארץ, שביניהם ישפרו סנטר מודיעין, ישפרו סנטר נס ציונה, ישפרו סנטר קרית גת, ישפרו סנטר - הדסה עין כרם, ישפרו סנטר בית שאן, ישפרו סנטר ערד ומתחם הבידור והבילוי ישפרו פלאנט באר שבע. בנוסף, מחזיקה החברה במתחם התעשייה והלוגיסטיקה קריית יהודית בבאר שבע, וכן במלון בירושלים.

בתחילת 2020 חתמה נכסים ובניין על הסכם למכירת ישפרו לידיהן של חברות הנדל"ן המניב מגה אור וביג בתמורה לסכום של 855 מיליון שקל. אלא שזמן קצר לאחר מכן בוטלה העסקה עקב התפרצותה של מגפת הקורונה, ובמקומה נחתמה עסקת חליפית למכירת ישפרו לאדיב ודהרי.

בהמשך הציעו השניים להעביר את זכויותיהם בעסקה לחברת תנופורט, וזו אכן אישרה את הרכישה, אולם היום החליטה תנופורט שלא לממש זכות זו. במקביל נוהל בימים האחרונים משא ומתן עם וילאר שבשליטת שלמה טיסר, שבמסגרתו הייתה וילאר אמורה לרכוש 70% ממניות ישפרו ו-100% מהלוואות הבעלים ב-630 מיליון שקל, אולם המו"מ הופסק כאמור ללא תוצאות. 

בתוך כך, דיווחה חברת נכסים ובניין, כי התקבל אצלה היום התשלום על סך 100 מיליון שקל, אותו כאמור הלוותה ביג לאדיב ודהרי. בנוסף, הסכימה נכסים ובניין כי אדיב ודהרי יצרפו להסכם הרכישה חברה פרטית בבעלותם המלאה, שעשויה לפעול להנפקת אגרות חוב בבורסה לצורך מימון חלק מתמורת הרכישה.

עוד גילתה נכסים ובניין בהודעתה כי בכוונת הרוכשים לבחון אפשרות לממן חלק מתמורת הרכישה בדרך של הלוואה בנקאית על סך של כ-270 מיליון שקל, שתובטח בשעבוד ראשון על מניות ישפרו. על-פי ההודעה, המשא ומתן עם הבנק יכלול גם מימון מחדש שייתן אותו הבנק למלוא החוב הקיים של ישפרו עצמה כלפי נושים פיננסיים אחרים, וזאת בתנאים טובים יותר מתנאי המימון הקיים.