המדען שמאחורי חיסון פייזר: מצב האספקה לאירופה לא נראה מבטיח

"אין כרגע חיסונים מאושרים אחרים, ואנחנו חייבים למלא את הפער שנוצר בעזרת החיסונים שלנו" אמר פרופ' שאהין, הרופא המייסד של החברה הגרמנית ביונטק • הפרופ' רמז כי האיחוד האירופי סמך על יצרניות אחרות ולא הזמין מספיק מנות משותפות של  "ביונטק-פייזר"

אוגור שאהין, ביונטק / צילום: Associated Press, Andreas Arnold/dpa
אוגור שאהין, ביונטק / צילום: Associated Press, Andreas Arnold/dpa

מצב אספקת החיסונים לקורונה למדינות האיחוד האירופי "לא נראה כל-כך מבטיח", אומר מנכ"ל ומייסד חברת ביונטק שמייצרת את החיסונים יחד עם חברת התרופות האמריקאית פייזר, בראיון בסוף השבוע. פרופ' אוגור שאהין (Ugur Sahin) רמז כי האיחוד האירופי סמך על יצרניות אחרות ולא הזמין מספיק מנות משותפות של "ביונטק-פייזר", שהחיסון שלה הוא היחיד שאושר עד כה לשימוש באיחוד האירופי.

"אין כרגע חיסונים מאושרים אחרים, ואנחנו חייבים למלא את הפער שנוצר בעזרת החיסונים שלנו" אמר פרופ' שאהין, הרופא המייסד של החברה הגרמנית ביונטק, שמכהן גם כמנכ"ל שלה. פרופ' שאהין ורעייתו ד"ר אוזלם תורצ'י הקימו את החברה לפני כעשור, ובפברואר השנה "שינו כיוון" כדי לפתח חיסון בטכנולוגיית רנ"א-שליח, למה שהשניים חזו כבר אז תהפוך למגיפה עולמי.

על רקע המחסור החריף במנות חיסון נגד קורונה במדינות אירופה, כולל בגרמניה, והאשמות של מבקרים והאופוזיציה במדינה בכך שהרשויות התרשלו בהבטחת מספיק מנות חיסון וכן שהן מנהלות את מבצע החיסונים באטיות, פרופ' שאהין אמר בראיון למגזין "דר שפיגל", כי "הופתע" מהתנהלות האיחוד האירופי. "הם פעלו תחת ההנחה שחברות רבות ייצאו לשוק עם חיסונים. הקונספציה היתה שיהיו מספיק חיסונים, המגיפה לא תהיה כה חמורה, והעניינים נמצאים תחת שליטה. זה הפתיע אותי". הוא הוסיף כי המשא ומתן עם אירופה "לא היה ישיר ומהיר כמו שהיה עם מדינות אחרות".

ד"ר טורצ'י הוסיפה בראיון כי היא מבינה את האסטרטגיה האירופית, וכי "הגיוני" לנסות ולגבש סל של חיסונים מיצרניות שונות, אך כי "בשלב מסוים התברר שחברות לא יוכלו לספק את החיסון בזמן, ואז היה מאוחר מדי לשנות כיוון". האיחוד האירופי חתם על חוזה לאספקת 300 מיליון מנות של החברה רק בנובמבר, אחרי ארה"ב, בריטניה וקנדה, ולא התעקש על לוחות זמנים מהירים לאספקה. ארה"ב, לשם השוואה, כבר הבטיחה בשלב זה אספקת 600 מיליון מנות.

למרות זאת, השניים התחייבו "לעשות כל מה שניתן" כדי להגביר את הייצור באופן מיידי ולספק מנות חיסון לתושבי גרמניה ולתושבי האיחוד, וגם לטורקיה - המדינה ממנה היגרו משפחותיהם בשנות ה-60'. "אנו מנסים לגבש שיתופי פעולה מהירים עם חברות שייצרו עבורנו", אמר הזוג. הם הבהירו כי ייצור החיסונים, שצריכים להישמר בהקפאה של מינוס 70 מעלות, הינו תהליך מורכב. מפעל שרכשה החברה מחברת תרופות אחרת במארבורג אמור להתחיל לייצר מנות חיסון כבר בפברואר, עידכנו. הם אמרו כי "התמונה תתברר עד סוף חודש ינואר".

פרופ' שאהין אמר כי בנוגע למוטציה המדבקת שככל הנראה מתפשטת באנגליה, ואחראית כעת לרוב המקרים באזורים בדרום אנגליה, הוא מעריך שהחיסון שפותח בחברה יהיה יעיל גם נגדה. "למרות שהנגיף יכול לשנות בעזרת המוטציה כמה מהאזורים המשמשים לזהות אותו (בעבור מערכת החיסון, א"א), הוא אינו יכול להשתנות באופן כה עמוק עד שהוא יהיה 'בלתי-נראה' למערכת החיסון", אמר מנכ"ל ביונטק.

ד"ר טורצ'י אמרה כי החיסון שמייצרת החברה "יעיל לפחות" כמו החיסון שמפתח הגוף במקרה של מחלה, וכי העובדה שהניסויים של החברה הראו כי היעילות של החיסון גוברת עם הענקת המנה השנייה רומזת על כך שזריקה שלישית של החיסון "תשיג הגנה גדולה אף יותר". היא אמרה כי מתן זריקה שלישית אחרי שנה מהחיסון הראשון עשוי להגן לטווח ארוך יותר מפני הנגיף הגורם למחלת הקורונה.