"לתקן אבל לא להרוס": התוכנית של גדעון סער עבור מערכת המשפט

סער לא מתייחס בתוכניתו לסוגיית חקיקה עוקפת בג"ץ, שהיא אחד מסמלי המאבק בין שתי הרשויות, אלא בוחר להציג נושאים פחות שנויים במחלוקת וכאלה שגם ציבור ליברלי יוכל לקבל, כמו פיצול תפקיד היועמ"ש ושימוע ציבורי למועמדים לשופטי העליון

גדעון סער / צילום: Reuters, AMIR COHEN
גדעון סער / צילום: Reuters, AMIR COHEN

יו״ר תקווה חדשה, גדעון סער, מפרסם את תוכניתו לתיקון מערכת המשפט ובה שלושה סעיפים עיקריים - פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, הקמת נציבות לתלונות הציבור על הפרקליטות ושימוע פומבי במסגרת הליך מינוי השופטים לבית המשפט העליון.

על הסעיף הראשון - פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה והעברת סמכויות התביעה לפרקליט המדינה - אומר סער כי התיקון דרוש "לא רק בגלל ריכוז הסמכויות הקיצוני. המצב שבו אותו אדם גם מייעץ לראש הממשלה ולשרים בענייני מדיניות וגם מורה על חקירתם והעמדתם לדין, הוא לא הגיוני ונגוע בניגוד עניינים מובנה".

ההצעה השנייה - הקמת נציבות לתלונות הציבור על הפרקליטות - פירושה הוצאת הביקורת והחקירות מידי הפרקליטות החוצה. ההסבר של סער על התיקון הוא ש"התביעה צריכה להיות עצמאית, אבל כמו על כל רשות, חייבת להיות עליה ביקורת אפקטיבית. צריך לתת שיניים לנציבות תלונות הציבור על הפרקליטות. זה צריך להיות גוף עצמאי, בלתי תלוי, עם סמכויות חקירה, ולהמלצותיו צריך שיהיה תוקף מחייב". 

בנוגע לתיקון השלישי - שימוע פומבי במסגרת הליך מינוי השופטים לבית המשפט העליון, כמו שנהוג בארצות-הברית - אומר סער: "מינוי שופטים לבית המשפט העליון לא צריך להתנהל בחדרי-חדרים. נעביר את הצעת החוק שלי לשימוע פומבי למועמדים לבית המשפט העליון".

סער דוחה את הכוונה למה שהגדיר חקיקה פרסונלית: "את מערכת המשפט שלנו צריך לתקן אבל לא להרוס. חקיקה פרסונלית - חוק צרפתי או חוקי חסינות - היא גם פסולה וגם מסיטה את תשומת-הלב ממה שבאמת צריך לעשות".

והוא מוסיף ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "במשך 15 שנות שלטונו הזניח נתניהו את מערכת המשפט ולא ביצע בה אפילו רפורמה אחת. אני עסקתי בזה כל השנים והעברתי חוקים חשובים בנושא . מהלכים אלה ונוספים יחזקו את מערכת אכיפת החוק ואת אמון הציבור בה".

סער לא מתייחס בתוכנית שלו לסוגיית חקיקה עוקפת בג"ץ, שהיא אחד מסמלי המאבק הזה בין שתי הרשויות, ולסוגיות אחרות. הוא בוחר להציג נושאים פחות שנויים במחלוקת וכאלה שגם ציבור ליברלי יוכל לקבל. הביקורת על מעמד היועמ"ש נשמעת כבר שנים, והצורך בבקרה על הפרקליטות גם הוא הגיוני. הסעיף הבעייתי ביותר הוא השימוע לשופטים, וסער לא מציין מי יעשה את השימוע: האם ועדת החוקה בכנסת, המקבילה של הוועדה בקונגרס האמריקאי? האם הוועדה לבחירת שופטים? סביר שהצעה זו תזכה לביקורת החריפה ביותר.

התוכנית היא חלק מהמסע של סער להראות כי יש ימין ליברלי שיכול להיאבק על האידאולוגיה שלו מבלי לפגוע במבנה הדמוקרטי של המדינה, כפי שטוענת הביקורת החריפה על נתניהו. 

כצפוי, ההצעה לשימוע למועמדים לשיפוט בעליון זוכה לביקורת. יו"ר כחול לבן ושר המשפטים הזמני בני גנץ צייץ: "דווקא בתקופה הזו של מתקפות משולחות רסן על מערכת המשפט ושלטון החוק, חשוב לשמור עליה ועל האמון בה ולתת לה גיבוי. אסור להקים בישראל בית דין שדה פוליטי לשופטים לפני מינויים. לא איפשרתי זאת לנתניהו, ואעשה הכול כדי שזה לא יקרה גם בעתיד".