"בצפון קוריאה רוצים לקיים יחסים טובים עם ארה"ב"

כך נאמר בפגישה נדירה עם דיפלומטים מערביים • ממשל קים ג'ונג און הפסיק בקשרים עם רוב העולם החיצון השנה, אך יצר קשר עם ועדה של הפרלמנט האירופי כמה ימים לפני הבחירות בארה"ב.

שליט צפון קוריאה, קים ג‘ונג און / צילום: רויטרס
שליט צפון קוריאה, קים ג‘ונג און / צילום: רויטרס

בצפון קוריאה רוצים לקיים יחסים טובים עם ארה"ב, כך אמר בדצמבר דיפלומט בשיחה עם מחוקק אירופאי, באחד מחילופי הדברים הנדירים בין פיונגיאנג למערב בחודשים האחרונים, כך מסרו אנשים המכירים את הנושא.

ממשלו של קים ג'ונג און הפסיק לקיים יחסים עם רוב העולם החיצון השנה. המדינה אטמה את גבולותיה על-מנת להילחם במגפת הקורונה. רוב השגרירויות הזרות בפיונגיאנג נסגרו. צפון קוריאה דחתה הצעות מצד ארה"ב ומצד דרום קוריאה להתחיל מחדש בשיחות שלום.

אולם בימים שלקראת הבחירות בארה"ב בנובמבר, פנו מצפון קוריאה לוועדה של הפרלמנט האירופי שתפקידה ניהול יחסים עם חצי האי הקוריאני, וביקשו פגישה מקוונת, כך מסרו האנשים המכירים את הנושא. ראש משלחת הפרלמנט האירופי, לוקאס מנדל, הסכים לפגישת ועידה לא רשמית בווידאו עם השגריר של צפון קוריאה בברלין.

השיחה מתחילת דצמבר הייתה יוזמה של בכירים מצפון קוריאה דרך השגרירות בברלין, אשר לאחר יציאתה המתוכננת של בריטניה מהאיחוד האירופי במסגרת הברקזיט החליפה את לונדון כמרכז בפועל של ניהול ענייני משטר קים באזור.

בפגישה, שנמשכה כשעה, חזר השגריר של צפון קוריאה על המטרה של פיונגיאנג, ליצור מערכת יחסים חזקה עם ארה"ב, כל עוד תסכים וושינגטון להפסיק במדיניות העוינת כלפי משטר קים, כך אמרו האנשים. עמדה זו התקבלה באופן חיובי, אמר אחד האנשים, מפני שהיא לא הצביעה על הרעה בעמדתה של פיונגיאנג לקראת כניסתו לתפקיד של ג'ו ביידן.

צפון קוריאה והפרלמנט האירופי גם ביטאו תקווה שמשלחות רשמיות יחליפו ביקורים אפילו עוד בשנת 2021, אמרו האנשים.

הפרלמנט האירופי משחק תפקיד מינורי בהחלטות מדיניות חוץ של האיחוד, אך למחוקקים של הפרלמנט קשרים פוליטיים על פני כל מדינות האיחוד. בשנים האחרונות, בנות-בריתה של ארה"ב באירופה שירתו כאחד הערוצים הבודדים בין וושינגטון לפיונגיאנג, כאשר שיחות הגרעין של שני הצדדים נתקעו.

לצפון קוריאה היו שגרירויות בכמה מדינות אירופאיות. למרות שאין לצפון נוכחות דיפלומטית בוושינגטון, פיונגיאנג שומרת על כוח משימה באו"ם.

ראש משלחת הפרלמנט האירופי, לוקאס מנדל, אוסטרי המכהן כיושב-ראש המשלחת של הפרלמנט האירופי לשיחות עם חצי האי של קוריאה, אישר את חילופי הדברים עם השגריר של צפון קוריאה. בשגרירות של צפון קוריאה בברלין לא הגיבו לבקשת תגובה בדואר אלקטרוני.

הצפון, הנאבק בסנקציות, המגפה ושיטפונות הקיץ, עסוק בנושאי פנים אשר יהיו במרכז הבמה בפגישה של קונגרס מפלגת הפועלים בתחילת ינואר. שליחים הגיעו לפיונגיאנג למה לפגישה הראשונה של הקונגרס מזה ארבע שנים, כך דווח בתקשורת המדינתית של הצפון ביום חמישי.

בשנים קודמות קים נשא נאום לראש השנה, אם כי לא היה ברור אם יעשה זאת ביום שישי בגלל ישיבת המפלגה. כלכלת צפון קוריאה צפויה לסבול מהנסיגה הגרועה שלה מזה דור, כאשר קים הודה בקיץ בהודאה נדירה כי האסטרטגיה הנוכחית שננקטה נכשלה. פקידים בכירים צפויים לפרסם תוכנית חומש כלכלית חדשה בקרוב.

כאשר נשא דברים לפני שנה, קרא קים לאזרחים במדינה להתכונן לתקופה ממושכת של סנקציות, והבטיח כי יחשוף נשק אסטרטגי חדש. הוא גם אמר כי הצפון כבר לא מוגבל על-ידי ההפסקה בניסויים בנשק לטווח ארוך, הפסקה שהצפון החליט עליה לבדו.

משטר קים, אשר ביצע ניסויים בכמה כלי נשק קטנים יותר, לא עשה ניסוי ירי בטיל בין־יבשתי או ניסוי בנשק גרעיני כבר יותר משלוש שנים.

חוקרים של צפון קוריאה מצפים כי הצפון ינהג בזהירות כאשר בפיונגיאנג ינסו להעריך איך ממשל ביידן ייגש לשיחות פירוז הגרעין. בצפון קוריאה היו מעדיפים גישה של צעד־צעד, במקביל להסרת חלק מהסנקציות הכלכליות מצד ארה"ב. בוושינגטון מבקשים להשיג עסקה רחבה יותר, אשר במסגרתה הצפון יסכים מראש לתנאים כלליים מסוימים לפני שתהיה הקלה כלשהי בסנקציות.

ביידן תמך בעירוב של לחץ עם מה שהוא כינה "דיפלומטיה בעלת עקרונות", ושיחות בדרג נמוך יותר על-מנת להגיע להסכם. הוא גם דחה את האסטרטגיה של דונלד טראמפ שקיים פסגה ללא תנאים מקדימים עם קים.

צפון קוריאה לא אמרה דבר על בחירתו של ביידן. ביולי, קים יו ג'ונג, אחותו של מנהיג צפון קוריאה, אמרה כי היא בספק אם תתקיים פסגה גרעינית נוספת לפני שארה"ב תחליט להפסיק בעוינות שלה לצפון ותשנה את טקטיקת המשא-ומתן שלה.