שופרסל | בלעדי

קיבלה אור ירוק: שופרסל תספק תווי מזון לנזקקים בשווי 700 מיליון שקל

משרד הפנים דחה את טענותיה של פתחון לב, שהפסידה במכרז לאספקת תווי מזון לנזקקים בהיקף של 700 מיליון שקל, לאחר ששופרסל נבחרה כזוכה • שופרסל יוצאת לדרך, וב-28 לינואר תחל חלוקת תווי המזון • בכוונת פתחון לב לעתור לביהמ"ש נגד ההחלטה

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

משרד הפנים דחה את טענותיה של פתחון לב שהפסידה במכרז לאספקת תווי מזון לנזקקים בהיקף של 700 מיליון שקל לאחר ששופרסל נבחרה כזוכה. שופרסל יוצאת לדרך, וב-28 לינואר תחל חלוקת תווי המזון. כפי שפורסם לראשונה בגלובס, משרד הפנים השהה את זכייתה של שופרסל במכרז עד לסיום בדיקת טענותיה של פתחון לב נגד החלטת ועדת המכרזים. בכוונת פתחון לב לפנות לבית המשפט על-מנת לפסול את החלטת ועדת המכרזים.

פתחון לב טענה כי שופרסל זכתה מאחר שהציעה מספר גבוה של נקודות מכירה - 1627 לעומת 779 שהציעה פתחון לב אך בפועל, טענה פתחון לב, שופרסל הציעה נקודות מכירה שלא הסכימו לכך, למרות שקבלת הסכמת נקודות המכירה הייתה אחת מתנאי המכרז.

לדברי משרד הפנים, "לאחר בחינה קפדנית וממושכת שבוצעה בלשכה המשפטית במשרד הפנים, ניתן אור ירוק לצאת לדרך". לדברי משרד הפנים, נקודות המכירה נבדקו וההתקשרות עם שופרסל אושרה.

עוד נמסר ממשרד הפנים כי את התווים ניתן יהיה לממש "ב-1527 נקודות מכירה הפזורות ברשויות במקומיות ברחבי הארץ, וזאת במטרה לאפשר פריסה גיאוגרפית רחבה ככל הניתן. נקודות המכירה כוללות גם עסקים קטנים, מכולות ונקודות מכירה שאינן חלק מרשת קמעונאית גדולה. הרשויות המקומיות יסייעו במיפוי הזכאים (מקבלי הנחה של מעל 70% בתשלום הארנונה) ובקבלת בקשות לזכאות מתושבים ואישורן בכפוף לעמידה במבחן ההכנסה שנקבע".

בעקבות בדיקת משרד הפנים, ובעקבות טענות פתחון לב, הופחתו 100 נקודות מכירה, שבמקור הוצעו על-ידי שופרסל במכרז. זאת מאחר שנקודות מכירה אלו לא עמדו בקריטריונים של המכרז.

על-פי תנאי הזכאות שנקבעו, מעבר למבחן הזכאות להנחה בארנונה, נקבע זכאות גם לאזרחים ותיקים המקבלים הבטחת הכנסה וזכאים ל- 100% הנחה ותושבים שיבקשו לפי מבחן הכנסה שאינו עולה כל סכום של 2880 שקל לאדם יחיד.

ביקורת רבה על התוכנית הכלכלית

ביולי האחרון אישרה הכנסת במסגרת התוכנית הכלכלית 700 מיליון שקל לדרישת שר הפנים אריה דרעי לטובת נזקקים להגברת הביטחון התזונתי. על הקריטריונים שיזכו את הציבור בתלושים נשמעה ביקורת רבה בחודשים האחרונים מאחר שמי שייהנו מהזכאות הם משפחות מרובות ילדים.

התנועה לאיכות השלטון, הגישה בג"ץ על המכרז בטענה כי "נושא הביטחון התזונתי אינו אמור להימצא תחת משרד הפנים כלל אלא תחת משרד הרווחה". התנועה טענה נגד הקריטריון המעניק זכאות לפי הנחה בארנונה, לטענתה קיים "חשש כי אמות המידות נתפרו למגזר מסוים", זאת מאחר ש"באופן מסורתי ומסיבות שונות, מקבלים משקי בית חרדים משמעותית יותר הנחות בארנונה, הם גם צפויים ליהנות באופן חריג ממכרז תווי מזון". התנועה ביקשה צו שיקפיא את חלוקת הכספים על-ידי משרד הפנים עד לבדיקת אופן החלוקה של הכסף. אך בית המשפט העליון אפשר למשרד הפנים להגיב בתוך חודשיים, ובתקופה זו תצא לפועל חלוקת תווי המזון על-ידי שופרסל.

טענות נוספות של פתחון לב נדחו, כך למשל הטענה כי היה ראוי לבחור בפתחון לב בשל היותו ארגון ללא כוונות רווח אל מול שופרסל, גוף עסקי מונופוליסטי בעל אינטרסים עסקיים אישיים מובהקים במכרז שרווחיה מסתכמים במאות מיליוני שקלים. פתחון לב טענה כי זכייתה במכרז בסכום כה גבוה תעצים את כוחה המונופוליסטי של שופרסל, ולכן ראוי לבזר את השירות לשני ספקים כפי שמלכתחילה נקבע שראוי בתנאי המכרז.

טענה נוספת שנדחתה היא כי שופרסל מצויה בניגוד עניינים מובנה, מאחר שהיא בעלת עניין לקדם נקודות מכירה של סניפיה אל מול נקודות מכירה אחרות. נטען כי היא בעלת אינטרס עסקי מובהק, ולא יהיה איזון בין נקודות המכירה המופעלות על-ידי שופרסל עצמה לבין אחרות, וכי שופרסל אינה אדישה לשאלת נקודת המכירה בה מתבצעת העסק.