איראן החלה להעשיר אורניום; נתניהו: "לא נאפשר לה נשק גרעיני"

במסגרת הסכם הגרעין איראן התחייבה שלא להעשיר אורניום מעבר לרמה של 3.66% • לאחר צאת ארצות הברית מההסכם וחידוש העיצומים היא החלה בהעשרה לרמה של 4.5% • הערכות בישראל: איראן מסתירה את הנתונים האמיתיים

הנשיא רוחאני / צילום: רויטרס
הנשיא רוחאני / צילום: רויטרס

איראן הודיעה כי החלה את תהליך העשרת האורניום שברשותה לרמה של 20%. דובר הממשלה מסר הודעה ולפיה הבוקר הוחל בהליך ההעשרה במתקן בפורדו, ובמהלך היום יהיו כבר התוצרים הראשונים מוכנים, אוראניום מועשר לרמה הזו. 

 

איראן התחייבה שלא להעשיר אורניום מעבר לרמה של 3.66% במסגרת הסכם הגרעין. הרמה הזו מספיקה לצרכי הפקת אנרגיה בכורים גרעיניים. לאחר צאת ארצות הברית מההסכם וחידוש העיצומים היא החלה להעשיר עד לרמה של 4.5%, ובשבוע האחרון הודיעה כי היא מתכוונת להתחיל העשרה לרמה של 20%.

היום החל, לפי סוכנות הידיעות אירנא, הליך ההעשרה הזה בהנחיה ישירה של הנשיא חסן רוחאני, ובאופן סמלי בשבוע שבו מציינים את חיסולו של מפקד משמרות המהפיכה, קאסם סולימאני. נזכיר כי רמת ההעשרה הנדרשת לפצצה גרעינית היא 90% ויותר. גורמי מודיעין והערכה בישראל ובמערב מעריכים כי איראן מסתירה את הנתונים האמיתיים, כפי שעשתה בעבר, ויתכן והיא כבר מעשירה אורניום לרמות גבוהות יותר.

בעקבות המהלך פרסם הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה ולפיה "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית. ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

גורם בטחוני בכיר אמר לגלובס כי יש להתייחס להצהרות האירניות בספקנות, הן לגבי מועדי ומיקום ההעשרה והן לגבי רמתה. לדבריו, ניסיון העבר והמידע והנתונים שנחשפו על ידי ישראל וארגוני מודיעין מערביים, וכן המידע שחשפו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מראים כי איראן משקרת כל העת בניסיון להסתיר את פעילותה בנושא הגרעין והעשרת האורניום.

בתוך כך נמשכת המתיחות במפרץ. ספינות של משמרות המהפכה באיראן השתלטו על ספינה קוריאנית להובלת כימיקלים בחשד של "זיהום מיימי המפרץ הפרסי בכימיקלים", כך לפי הודעה לתקשורת באיראן. הספינה נחטפה למעשה ונלקחה לנמל איראני. לפי כלי תקשורת במפרץ היא הובילה כימיקלים לאיחוד האמירויות.

זו תקרית שנייה בתוך ימים במפרץ. בשבוע שעבר עיכבו ספינות של משמרות המהפכה מיכלית נפט שיצאה מעומאן, בתואנת שווא של חשש מדליפה. נושאת המטוסים האמריקנית נימיץ עושה כעת את דרכה למפרץ לאחר ששהתה בעת האחרונה מול חופי סומליה. מדובר במעין איום אמריקני לאיראן, בשל התקריות הימיות.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית הודיעה כי הפקחים שנמצאים במקום באופן רציף, עוקבים אחרי ההתפתחויות. ראש סבא"א, רפאל גרוסי, יגיש דוח בסוף היום.