אמזון, ברקשייר וג'יי פי מורגן סוגרות את מיזם הבריאות שהקימו יחד

בחברות ביקשו להביא לחדשנות בתחום הטיפול הראשוני, כיסוי ביטוחי ועלויות תרופות המרשם, אך אחרי שלוש שנים הן החליטו לסגור את המיזם

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן / צילום: רויטרס
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן / צילום: רויטרס

קרן לשירותי בריאות שהוקמה ברעש גדול על-ידי שלוש מהחברות הבולטות בעולם - אמזון, קבוצת ברקשייר הת'אוויי ו־ג'יי.פי מורגן - ומנהליהן, נסגרת שלוש שנים אחרי שהוכרז על פתיחתה.

המיזם "הייבן" (Haven Health - מקלט בריאותי בטוח), שהחל מרעיון של מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון, וזכתה לתמיכתו של ג'ף בזוס, מייסד אמזון, ו־וורן באפט, מייסד ברקשייר, שאף "לשנות את פני שירותי הבריאות" ולהפחית בעלויות למאות אלפי עובדים בשלוש החברות על-די שימוש במשאבים ובטכנולוגיה בשיתוף.

היוזמה המשותפת הוכרזה ב־2018, והציפיות ממנה היו כה גבוהות, שהיא גרמה לירידה בערכן של מניות של חברות ביטוח גדולות. בפברואר תיסגר התוכנית מבלי שהשיגה את מטרותיה.

השאיפות של הייבן התגלו כגדולות מכדי שניתן יהיה להגשימן, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. סגירתה מעידה על האתגר של עשיית שינויים גדולים במערכת הבריאות האמריקאית ובהבאת חידושים למאות אלפי עובדים ברחבי המדינה שעבדו בחברות שונות, הוסיפו.

"הקבוצה בהייבן הצליחה להתקדם בבדיקת פתרונות בריאות רבים, כולל דרכים לגרום לטיפול רפואי ראשוני תהיות נגיש יותר, לגרום לתעודות ביטוח להיות מובנות יותר ולקנות תרופות מרשם יותר בזול", אמרה דוברת של התוכנית.

שלוש החברות המייסדות מתכננות לנסות לחלק ביניהן את כוח-האדם של התוכנית, כך כתב דיימון במזכר לעובדי הבנק ביום שני.

"אנו נשתף פעולה באופן פחות פורמלי בהמשך, כאשר כל אחת מהחברות שלנו תעבוד ליצירת תוכניות המותאמות באופן ספציפי לאוכלוסיית העובדים שלה ולשווקים המקומיים", כתב במזכר. "הייבן הייתה הכי טובה כשעבדה כחממה לרעיונות, מקום לביצוע פיילוטים, לבחון ולבדוק - ודרך לחלוק את נהלי העבודה הטובים ביותר שלנו על פני כמה חברות".

המבנה של הייבן התגלה כלא גמיש מספיק על-מנת לפתור את הבעיות של שלוש החברות הגדולות, שעובדיהן מפוזרים ברחבי המדינה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בסיסי עובדים שונים במקומות שונים הובילו לסדרי עדיפויות שונים, וביטוח הבריאות של כל אחד ואחת מהעובדים נדרש לתיקונים אחרים, כך אמר אחד האנשים. לאחר שהייבן נאבקה להטמיע שינויים, שלוש החברות החליטו לסגור אותה, כך אמר אותו אדם.

הסופר, המנתח ופרופסור מאוניברסיטת הרווארד אטול גאוואנדה מונה להיות מנכ"ל הייבן, אך הוא עזב את התפקיד במאי השנה ואמר כי הוא מעדיף להתרכז בפתרון מגפת הקורונה. גאוואנדה, שנכנס לתפקיד הראשי בשנת 2018, רצה להרחיק את עצמו מהניהול היומיומי של הייבן, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

היוזמה המשותפת הייתה מאופיינת בחילופי כוח-אדם למן ההתחלה, אמרו אנשים המכירים את הנושא. בין המנהלים האחרים שעזבו את הייבן היו מנהל הטכנולוגיה בחברה, סרקאן קוטאן, והמנהל התפעולי ג'ק סטודארד.

בהייבן ביקשו לפתח דרכים חדשות לשיפור מתן הטיפול הראשוני, פישוט הכיסוי הביטוחי והפיכת תרופות מרשם לזולות יותר, כך אמרו בחברה. היא בחנה שירותי בריאות במחיר אחיד וקבוע, אשר זכו לפיילוט בכל שלוש החברות, כך אמר אדם המכיר את היוזמה. פיילוט אחד כזה כלל כ־30 אלף עובדים של JPMorgan באוהיו ובאריזונה. הייבן גם ערכה ניסויים בהורדת מחיר תרופות מרשם ובהפיכת תרופות לזמינות לעובדים בלי קשר לאיפה הם נמצאים, אמר אותו אדם.

אי-אפשר היה לגלות כמה עלתה הייבן לשלוש החברות, מפני שהיוזמה פעלה הרחק מעין הציבור, אבל עלויות לא היו הגורם הקובע בהחלטה לסגור את התוכנית, כך אמר אדם המכיר את הפרטים.

בחברה לא הורגשו הרבה סימני פגיעה בשלוש השנים לאחר שהוקמה, לאחר שזמן רב בתחילת דרכה הוקדש לבניית מערכות מידע על העובדים בשלוש חברות-האם, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

ההישגים הציבוריים המוגבלים של הייבן מצטיירים כניגוד חד לשאיפות החברה, אשר משכו את תשומת-ליבם של מנהלים מכמה מהחברות המוכרות ביותר בארה"ב. באפט מברקשייר, דיימון מג'יי.פי מורגן ובזוס מאמזון ביטאו שלושתם תקווה שהמאמץ המשותף יוריד עלויות לעובדים שלהם וישפר את איכות הטיפול הרפואי. במזכר ממרץ 2019 שפורסם באתר של הייבן, גאוואנדה כתב כי הסטארט-אפ יהיה "בלתי מתפשר", יביא ל"השפעה חיובית" ו"ייצור פתרונות חדשים ויעבוד לשנות מערכות, טכנולוגיות, חוזים, מדיניות וכל דבר אחר שעומד בדרך להשגת שירות רפואי טוב יותר".

לשלוש החברות יחד יותר מ־1.5 מיליון עובדים, כאשר 1.1 מיליון מתוכם הם עובדי אמזון. ענקית הטכנולוגיה מעסיקה יותר מ־800 אלף עובדים בארה"ב, ובשנת 2020 לבדה שכרה 400 אלף עובדים חדשים.

אפילו כאשר הייבן שאפה לשפר הצעות לביטוח בריאות שניתנו לעובדי שלוש החברות, הצוותים של אמזון עבדו בנפרד להרחיב את התוכניות לעובדים של אמזון, בייחוד בסיאטל. החברה הקימה קליניקה מקוונת פרטית בסיאטל ב־2019 לעובדי אמזון, שנקראה "Amazon Care". התוכנית, אשר במסגרתה עובדים באזור סיאטל יכלו להזמין ביקורי בית של אחיות או רופאים, זמינה כעת לכל עובדי אמזון הבוחרים בכיסוי הביטוחי של אמזון במדינת וושינגטון, כולל עובדים במחסני החברה.

באמזון מעריכים את גישת "הכישלון המהיר" המכוונת להביא לחדשנות מהירה, וצוותים נפרדים עבדו לעתים על פרויקטים דומים באותו זמן. החברה עובדת לעתים קרובות כרשת של צוותים קטנים יותר הפועלים תחת אותה מטרייה לעומת עבודה בתכנון מרכזי, כך אמרו עובדים כיום ובעבר בחברה.

בענקית הטכנולוגיה, המבקשת כבר זמן רב ליישם שאיפות משלה בתחום הבריאות, פתחו בית מרקחת מקוון בנובמבר שיספק לעובדים אינסולין, משאפי אסתמה ותרופות פופולריות אחרות. לא יימכרו בבית המרקחת אופיאטים או תרופות אחרות שיש סיכוי טוב שייגנבו, ולקוחות יצטרכו להציג מרשם על-מנת לרכוש את התרופות.

באמזון אמרו כי בית המרקחת שלה יקבל את רוב תוכניות הביטוח וישיג הנחות ללקוחות Prime שאינם מבוטחים. דוברת של אמזון אמרה בזמנו: "אותם צוותים, טכנולוגיה ותשתית שתומכות ב־PillPack ישרתו מעתה מגוון רחב של לקוחות, הן מבחינת צרכים והן מבחינת כמות האנשים". אמזון רכשה את בית המרקחת המקוון PillPack בערך שנתיים לפני שהציגה את שירות הבריאות שלה עצמה. לפני כן, לקוחות אמזון כוונו לאתר נפרד שנועד לשרת חולים במחלות כרוניות מורכבות.

בשנת 2020 הוציאה אמזון מיליארדי דולרים על-מנת להקים אתרי בדיקה במחסני החברה לבדיקות קורונה לעובדים. בהמשך השנה אמרו באמזון כי החברה תבצע 50 אלף בדיקות ביום עד נובמבר. אמזון גם פנתה לממשלה הפדרלית על-מנת להשיג לעובדי החברה בחזית גישה מועדפת לחיסוני קורונה, לכשיהיו זמינים.