אחרי ביקורת חריפה: צרפת מתעוררת באיחור למבצע החיסונים נגד קורונה

ממשלת צרפת הבטיחה "להגביר הילוך" במבצע חיסון האוכלוסייה מפני נגיף הקורונה • נשיא צרפת עמנואל מקרון זעם על איטיות המבצע ודרש מהממשלה להתחיל ולחסן את קבוצת הסיכון העיקרית – מבוגרים מעל גיל 75

חיסון נגד קורונה בשטראסבורג, צרפת / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
חיסון נגד קורונה בשטראסבורג, צרפת / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

אחרי שסיפקה חיסונים לכ-500 בני אדם בלבד בשבוע שעבר מאז תחילת מבצע החיסונים נגד קורונה, ולאחר ביקורת חריפה שנמתחה על אטיות התהליך, הבטיחה ממשלת צרפת "להגביר הילוך" בניסיון לחסן חלקים גדולים מהאוכלוסייה. לפי הדיווחים, נשיא צרפת עמנואל מקרון זעם על איטיות המבצע ודרש מהממשלה להתחיל ולחסן את קבוצת הסיכון העיקרית - מבוגרים מעל גיל 75. שר הבריאות אוליבייה וראן דיווח כי עד כה, חוסנו בצרפת 2,000 בני אדם.

רשויות הבריאות בצרפת היו בתחילה בלתי-מתנצלות לגבי המספר המועט של החיסונים, והסבירו זאת בצורך "לחנך את הציבור", ולהתגבר על החשדנות הרבה נגד החיסונים החדשניים. לפי סקר אירופי, צרפת מובילה את מדינות אירופה בשיעור האוכלוסייה שהצהירה בוודאות כי לא תתחסן (49%). הן הבטיחו כי בחודשים הקרובים צרפת "תיישר קו" עם שכנותיה האירופית, ובמיוחד עם גרמניה, שבה חוסנו קרוב ל-300 אלף בני אדם מאז פתיחת מבצע החיסונים ב-27 בדצמבר. כעת, שינה הממשל את המדיניות והוא דוחף לחלק כמה שיותר חיסונים במהרה. מקרון, שהיה חולה בקורונה והחלים, אמר בנאום לשנה החדשה כי הוא מצפה מכל המגזר הציבורי "לעבוד יום ולילה" כחלק מהמאבק במגפת הקורונה.

ולמרות שהמצב בצרפת מבחינת שיעור החיסונים גרוע יותר, הכישלון של גרמניה להשיג מספיק חיסונים ולחסן את האוכלוסייה מזעזע גם את הקואליציה הגרמנית היציבה לרוב. נציגים בכירים מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) מתחו ביקורת ישירה על שר הבריאות ממפלגתה של מרקל (CDU), יינס שפאן, וביקורת נשמעה אפילו מתוך האיחוד הנוצרי-סוציאלי מבוואריה (CSU) כלפי המפלגה אחות. מעמדו של שפאן בדעת הקהל הולך ומידרדר - מכוכב המפלגה שהוביל התמודדות טובה עם המגפה למי שאחראי, לפחות בעיני התקשורת הגרמנית, ל"מחדל החיסונים", כפי שהוא מכונה עכשיו.

היום ב-14:00 (שעון ישראל) יתכנסו באופן וירטואלי 16 ראשי ממשלות מדינות המחוז של גרמניה והקאנצלרית אנגלה מרקל, למפגש שבו הם צפויים להכריז על המשך הסגר הקיים הגרמניה בשבועות האחרונים עד סוף ינואר לפחות. עסקים לא הכרחיים יישארו סגורים, תימשך הגבלת המפגש על יותר משני משקי בית. הלימודים עשויים להתחדש במקומות שבהם התחלואה יורדת, במתווה שיכלול קודם את פתיחת בתי הספר היסודיים ולאחר מכן את השכבות הגבוהות יותר.

על רקע מצוקת החיסונים בגרמניה התבקש מכון רוברט קוך הממשלתי לבחון יישום אסטרטגיה של חיסון במנה אחת בלבד, כפי שהוחלט לעשות בבריטניה, במטרה להגן על שיעור גדול ככל האפשר של תושבים עד לקבלת כמויות מספיקות. הרשויות בדנמרק הכריעו כי ניתן לספק את המנה השנייה עד שישה שבועות אחרי הראשונה, בניגוד להתוויה המקורית והניסוי הקליני שכללו מתן מנה שנייה אחרי שלושה שבועות.

גם בריטניה תיכנס מחר לסגר נוסף - ההדוק ביותר מאז הסגר שהוכרז במרץ כדי להתמודד עם הגל הראשון של מגפת הקורונה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע אמש (ב') כי הסגר המתוכנן יכלול את השעיית הלימודים בבתי הספר ובגנים, ותושבים יורשו לצאת מבתיהם רק פעם אחת ביום להתאווררות, בנוסף ליציאה לעבודה ולקניות. כל החנויות הלא-הכרחיות ייסגרו. הסגר אמור להיכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב ויימשך לפחות שישה שבועות, עד ה-15 בפברואר.

ההכרזה פורסמה אחרי שגם ביממה האחרונה נרשמו יותר מ-50 אלף מקרי קורונה חדשים בבריטניה, כפי שאירע כמעט בכל יום בשבוע האחרון, מספר המאושפזים בבתי החולים חצה את זה שנרשם בגל הראשון של המחלה, ושורת רופאים ומומחים הזהירו מ"קריסה של מערכת הבריאות הציבורית באזורים מסוימים בטווח של שלושה שבועות". הרשויות הבריטיות מייחסות לפחות חלק מהעלייה המהירה במוטציה של הנגיף שהתפשטה בחודשים האחרונים בדרום-אנגליה.