הקרב על ג’ורג’יה שיכריע איך תיראה הנשיאות של ביידן

מתי התחילה ההצבעה ומתי היא תסתיים? מדוע הבחירות האלה כל-כך חשובות? ומה אמרו ביידן וטראמפ? • כל מה שצריך לדעת על המרוץ לסנאט בג׳ורג׳יה, ולמה הוא כל-כך קריטי לשתי המפלגות בארה"ב

ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

עיניים של מאות מילוני אמריקאים מופנות עכשיו למדינת ג'ורג'יה, שם מתנהלים במקביל שני מירוצים לסנאט, שעליהם מתמודדים שני דמוקרטים ושני רפובליקאים. הבחירות מתקיימות היום, לאחר שבבחירות הכלליות אף אחד מהמועמדים לא הצליח להשיג למעלה מ־50% מקולות הבוחרים - הסף הנדרש בג'ורג'יה כדי לזכות בבחירות.

המירוצים בין הסנאטור הרפובליקאי דייוויד פרדו לבין ג'ון אוסוף בן ה־33 שקורא עליו תיגר, וכן בין הסנאטורית הרפובליקאית קלי לופלר לבין הכומר האפרו־אמריקאי, רפאל וורנוק, שמנסה לקבל את הכיסא שלה בוושינגטון, יקבעו איזו מפלגה תשלוט לפחות בבית העליון של הקונגרס. אם הדמוקרטים יזכו בשני המושבים, לכל מפלגה יהיו 50 סנאטורים, אך למעשה המשמעות היא שיהיה רוב דחוק לדמוקרטים בגלל שלסגנית הנשיא הנבחר, קמאלה האריס, יש גם זכות הצבעה.

בפוליטיקה האמריקאית יש משמעות אדירה למי שולט בשני הבתים, התחתון והעליון. בכוחם של שני הבתים הללו לנטרל את המדיניות של הנשיא. לא פלא שבמהלך הקמפיין, הדמוקרטים התייחסו לבחירות בג'ורגי'ה כ"קריטיות להגשמת סדר היום של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן". הנשיא הנבחר עצמו אמר כי מצביעי ג'ורג'יה הם מי שיעצבו כיצד תראה אמריקה בשנים הקרובות.

מנגד, המפלגה הרפובליקאית גם דחקה בבוחריהם להגיע לקלפיות בדיוק מאותה הסיבה - כדי שתהיה למפלגה "חומת אש" בסנאט. "זה הצ'אנס האחרון להציל את אמריקה", אמר טראמפ בהתייחסו למירוצים.

בסבב אחד, מתמודד על מקומו בסנאט הסנאטור פרדו, איש עסקים לשעבר שנכון לעכשיו כיהן רק קדנציה אחת בבית העליון. מולו מתמודד אוסוף, יהודי צעיר חסר רקע פוליטי שהיה עיתונאי חוקר בעבר. בשנת 2017 הוא ניסה להיבחר לקונגרס בג'ורג'יה אך נכשל.

בסבב השני, שהם בעצם בחירות מיוחדות עקב פרישתו של הסנאטור בדימוס ג'וני איקסון, מתמודדת הסנאטורית קלי לופלר, לשעבר בכירה בתחום הפיננסיים ותורמת ותיקה למפלגה. מולה מתמודד וורנוק, הכומר הבכיר בכנסייה הבבטיסטית של אבנאיזר, הדוכן לשעבר של הכומר מרטין לותר קינג.

עקב החשיבות של שני המירוצים, שלא ניתן להפריז במשמעות שלהם לשתי המפלגות, הצליחו כל הארבעה ביחד לגייס תרומות בסכומים אסטרונומיים. כך בין אמצע אוקטובר לאמצע דצמבר הכניסו ועדות הקמפיין של ארבעת המועמדים סך של 346 מיליון דולר.

פרדו ולופלר וגם אוסוף וורנוק פעלו בעיקר ככרטיסים משותפים. במהלך אירועים, פרדו כינה את לופלר "חברו לרוץ" ואוסוף כינה את וורנוק "אחיו". בין אמצע אוקטובר לאמצע דצמבר הכניסו ועדות הקמפיין של ארבעת המועמדים סך של 346 מיליון דולר.

באופן יוצא דופן אך הולם את הסיטואציה שנוצרה בקונגרס הן הנשיא דונלד טראמפ והן סגן הנשיא, מייק פנס, השתתפו כדוברים מרכזיים בעצרות בקמפיין של שני הסנאטורים הרפובליקאים. גם הנשיא־הנבחר ג'ו ביידן וסגנתו המיועדת קמלה האריס עשו קמפיין למען וורנוק ואוסוף וכך גם הנשיא לשעבר לשעבר ברק אובמה שהשתתף באירוע וירטואלי בקמפיין ודיבר על החשיבות של הזכייה בג'ורג'יה פעמים רבות בחודשים האחרונים.

מה מונח על הכף בג'ורג'יה | שאלות ותשובות

מדוע הבחירות האלה כל-כך חשובות?
ההצבעה תחליט על יחסי הכוחות בסנאט. נכון להיום הרפובליקאים מחזיקים 52 מתוך 100 המושבים בבית העליון. אם שני הדמוקרטים ינצחו ביום שלישי, הסנאט יהיה מפוצל באופן שווה 50־50, אך על פי החוקה האמריקאית, במצב של שוויון לסגנית הנשיא קמלה האריס יש את האופציה להיות שוברת השוויון.

מבחינת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, התוצאות הן קריטיות לקביעת סדר היום הציבורי ומימוש האג'נדות שלו, עליהן התחייב בפני הבוחרים בשנה האחרונה. במיוחד בכל הנוגע לחוקים ותקנות בתחום הבריאות והסביבה - תחומי מדיניות שהרפובליקאים אינם רואים איתו או העם המפלגה הדמוקרטית עין בעין.

בנוסף, לרפובליקאים יש אינטרס חזק "להשפיל" את ביידן, לתקוע את חוקיו ובכללי לא לאפשר לו לממש מדיניות כלשהי שלו לקראת בחירות האמצע בארה"ב וכמובן הבחירות לנשיאות של 2024.

בתחום המשפטי, חשוב לדעת שלסנאט יש אופציות לדחות או לאשר את המועמדים של ביידן לבית המשפט העליון שכיום נשלט על ידי השופטים השמרנים שמחזיקים 6 כיסאות מול 3 כיסאות לשופטים הדמוקרטים. טראמפ מינה בארבע השנים האחרונות 3 שופטים ובכך שבר את האיזון ששרר בעליון.

בחודשים האחרונים, לאחר מותה של השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג ומינוייה של איימי קוני בארט השמרנית, עלו קולות להרחיב את מספר השופטים בעליון כדי להשיב איזון או אפילו להגדיל את כוחם של הליברלים על פני השמרנים. בשלב זה עדיין לא ברור לאיזה כיוון יילך ביידן לאחר כניסתו לבית הלבן.

אם ורנוק ואוסוף ייבחרו, זו תהיה הפעם הראשונה מאז בחירתו של אובמה ב־2008 ששני הבתים יהיו בידיים דמוקרטיות ותחת נשיא דמוקרטי.

מתי התחילה ההצבעה ומתי היא תסתיים?
ההצבעה נמשכת 12 שעות ותסתיים בשעה 19:00 בשעון ג'ורג'יה. הדמוקרטים שמקווים להשתתפות גדולה מעודדים מהעובדה שיותר משלושה מיליון תושבים כבר הצביעו - כמעט 40% מהמצביעים הרשומים במדינה - בבחירות המוקדמות או באמצעות הדואר. כזכור, הצבעה מוקדמת הייתה יתרון מרכזי עבור ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות.

הדמוקרטים מתסכלים במיוחד על המצביעים באזורים עירוניים מרכזיים, במיוחד בפרברי אטלנטה לכן התעוררות מאוחרת של המצביעים שתביא לתורים ארוכים לקראת סוף היום עלולים להוות בעיה מבחינתם.

מבחינת הרפובליקאים, הוצאת המצביעים לקלפיות ביום הבחירות היא מכריעה עוד יותר, והם במיוחד סומכים על המעוזים "הבטוחים" יותר שלהם בצפון ג'ורג'יה, כמו גם באזורים כפריים ועיירות קטנות יותר.

באופן כללי התוצאות בבחירות אמורות לזרום במהירות, בטח אחרי שהבחירות לנשיאות היו מעין חזרה גנרלית לכל המוסדות שאחראים על ההתנהלות המקומית. אך מכיוון שתוצאות הבחירות צפויות להיות צפופות, זה עלול לקחת ימים עד שנדע מי ניצחו בשני המירוצים. עד אז שתי המפלגות יעצרו את נשימתם. כל זה לפני ערעורים וכו שיכולים לצוץ במקרה והתוצאות אכן יהיו קרובות. כאמור, המון מונח על הכף מצד הדמוקרטים והרפובליקאים.

מה קרה בסבב הראשון?
בסבב הקודם בנובמבר, הסנאטור פרדו כמעט ניצח את אוסוף, ונפל רק מהרוב הדרוש (50%) עם 49.7%. במירוץ השני, התוצאה הייתה הרבה פחות ברורה - הדמוקרט ורנוק רשם 32.9% לעומת 25.9% של הסנאטורית לופלר.

דמוקרט לא זכה במרוץ לסנאט מטעם ג'ורג'יה מזה 20 שנה, אך עקב הניצחון של ביידן בבחירות לנשיאות לפני חודשיים בכ־12 אלף קולות, הדמוקרטים מקווים כי התוצאה הזו תניע את בוחריהם לנהור לקלפיות.

עד כמה חשובה ההצבעה השחורה לדמוקרטים?
שיעור בני הקהילה השחורה של ג'ורג'יה היא יותר מכפול מהשיעור הלאומי בשאר ארצות-הברית, והם מהווים שליש מהאוכלוסייה המקומית. ברחבי אמריקה, תשעה מכל עשרה מצביעים שחורים תמכו במר ביידן בבחירות לנשיאות, על פי סקר של יותר מ -110,000 מצביעים עבור סוכנות AP.

בג'ורג'יה, פעילי זכויות ההצבעה שחורים מילאו חלק מרכזי בהגברת התמיכה השחורה בדמוקרטים ו"במסירת" המדינה לג'ו ביידן בנובמבר. המועמד רפאל וורנוק משמש ככומר בכיר בכנסיית אטלנטה, שם גדל והטיף מנהיג זכויות האזרח מרטין לותר קינג ג'וניור. אם ייבחר, ​​המטיף הבפטיסטי יהיה האדם השחור הראשון שייצג את המדינה בסנאט האמריקאי, כמו גם רק הסנאטור השחור ה-11 בהיסטוריה האמריקאית.

מה אמרו ביידן וטראמפ?
שניהם השתתפו השבוע בעצרות במדינה ביום שני בערב. ביידן אמר לבוחרים באטלנטה: "ג'ורג'יה, כל העם מסתכל אליך. שלא כמו בכל הקריירה שלי, מדינה אחת - מדינה אחת - יכולה להתוות את המסלול, לא רק לארבע השנים אלא לדור הבא".

הנשיא טראמפ אמר לבוחרים כי ג'ורג'יה היא "קו ההגנה האחרון נגד הדמוקרטים". באופן לא מפתיע, טראמפ הקדיש חלק ניכר מנאומו לטענותיו על כך שהוא זכה בבחירות לנשיאות - וכן חזר על טענות לא־מבוססות על הונאת בוחרים נרחבת.

דווקא התבטאויות אלה, חוששים גורמים רשמיים במפלגה, עלולים לדכא את אחוז ההצבעה.