הרב הליטאי הבכיר בהנחיה חד משמעית: "להישמע להוראות משרד הבריאות"

לאחר שאמש נמסרו בשמו הנחיות סותרות, הודיע הרב חיים קנייבסקי כי הוא מאפשר את סגירת מערכת החינוך החרדית לפי הנחיות משרד הבריאות • הבוקר הורה "לשמור ולהקפיד על הוראות הרופאים והתקנות שנקבעו בכדי לעצור את המגפה ולהקפיד בזהירות יתירה על החולים והקשישים שהם בסכנה יתירה, בלי שום הוראת היתר"

הרב חיים קנייבסקי / צילום: שוקי לרר
הרב חיים קנייבסקי / צילום: שוקי לרר

הנחיה חד משמעית של הרב חיים קנייבסקי, הרב הליטאי הבכיר להישמע לכל הוראות הרופאים, קרי הנחיות הקורונה של משרד הבריאות "ללא שום הוראת היתר". במילים אחרות - הוא מאפשר את סגירת מערכת החינוך החרדית.

לאחר שאמש נמסרו בשמו הנחיות סותרות, שעוררו ביקורת רבה כלפי החברה החרדית וכלפי ראש הממשלה נתניהו, הגיע הבוקר אל הרב רופאו האישי פרופסור אורי רוגובסקי, ונתן לו סקירה מפורטת על מצב התחלואה במגזר החרדי בפרט, והתחלואה במדינת ישראל בכלל. לפי הודעה שיצאה מבית הרב, הפרופסור תיאר את התפשטות הקורונה והמוטציות השונות שהגיעו לכל הריכוזים החרדיים והביאה לעליית התחלואה באופן מבהיל בימים האחרונים, והחשש מאיבוד שליטה של המצב.

בשל כך הנחה הרב קנייבסקי "לשמור ולהקפיד על הוראות הרופאים והתקנות שנקבעו בכדי לעצור את המגפה ולהקפיד בזהירות יתירה על החולים והקשישים שהם בסכנה יתירה, בלי שום הוראת היתר". משמע הקפדה על כל ההנחיות, איסור התקהלויות, קרי תפילות בבתי הכנסת, וגם איסור לימודים בתלמודי התורה הסמינרים והישיבות היומיות. הישיבות המנוהלות כפנימיה ממשיכות כמו כל הפנימיות הלימודיות בכל המגזרים, ועל התלמידים נאסר לצאת מהן לבתיהם.

הרב קנייבסקי כתב בהנחיה: "יש להתחזק בימים אלו בלימוד התורה, ביראת שמיים ובתפילות לעצירת המגפה, יש לשמור ולהקפיד על הוראות הרופאים והתקנות שנקבעו בכדי לעצור את המגפה ולהקפיד בזהירות יתירה על החולים והקשישים שהם בסכנה יתירה, בלי שום הוראת היתר, בתפילה לרופא כל בשר, שהקב"ה יסיר חרון אפו מאיתנו ויאמר למשחית די".

הנחייתו זו תקפה מבחינת החברה החרדית על רובו של הציבור הליטאי, למעט הפלג הירושלמי, שם עדיין לא ברור מה יקרה. החסידים מושפעים גם הם מפסיקותיו, אך זכות ההחלטה היא של האדמורים של החסידויות השונות. רבים מהם, ובראשם האדמו"ר מגור, הנחו כבר מתחילת המגפה להישמע להנחיות, ואף אכפו אותן באופן מהודק יותר מבציבור הכללי. אחרים הקפידו פחות ואף ערכו חתונות ואירועים לקהילותיהם.

היהדות החרדית המזרחית הייתה ממושמעת הרבה יותר מתחילת המגפה, וכך גם אתמול הנחה הרב שלום כהן מנהיג מועצת חכמי התורה להישמע להנחיות כולל הפסקת הלימודים בשל "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד".