דולר שקל | פרשנות

מוושינגטון עד לג'ורג'יה: כל הסיבות לעוצמת השקל מול הדולר

התחזקותו האחרונה של השקל מול הדולר מעידה במידה פחותה על עוצמתו של השקל, ובעיקר על חולשתו של הדולר בעולם • בטווח הארוך ולאחר פתרון משבר הקורונה, הכוחות הבסיסיים שתומכים בשקל חזק יימשכו

מכונת דפוס של דולרים/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
מכונת דפוס של דולרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בזמן שישראל נערכת להידוק הסגר השלישי, כולל סגירה של עסקים הלא חיוניים ומערכת החינוך - המטבע המקומי ממשיך להפגין עוצמה. בשנה האחרונה, אחת הקשות למשק הישראלי, ובמידה רבה עוד יותר לכלכלה העולמית, התחזק השקל בכ-8.5% מול הדולר, והיום (רביעי) הוא רושם עוד שיא של כ-24 שנים ומתחזק בחדות לרמה של 3.18-3.19 שקלים לדולר, ובמקביל שומר על יציבות מול סל המטבעות, ברמות שיא סביב שער 76.3 נקודות.

בחודש וחצי האחרון, לקראת סוף שנת 2020, השקל התחזק באופן רוחבי מול הדולר ומול הסל, בתמיכת מכירות סוף שנה של גופים מקומיים לקראת סוף שנת התקציב ומגמה חיובית מרשימה בשוקי המניות הגלובליים. בניגוד לכך, בשבוע האחרון השקל מתפקד פחות מול הסל ושומר על יציבות ברמות שיא של 76.3 נקודות. לדוגמה, מול האירו, השקל יציב סביב שער 3.93 שקלים לאירו זה כמה שבועות.

הנתונים האלה מספרים, למעשה, את הסיפור כולו: התחזקותו האחרונה של השקל מול הדולר מעידה במידה פחותה על עוצמתו של השקל, ובעיקר על חולשתו של הדולר בעולם. הדולר חלש בעולם מאז תחילת משבר הקורונה בעקבות הכוחות הבסיסיים שמאפיינים את הכלכלה, ובראשם הגדלת "גירעון התאומים" (הגירעון התקציבי והגירעון בחשבון השוטף) בתקופתו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, עוד מלפני הקורונה, הרחבה מוניטרית מאסיבית וציפיות אינפלציה שממשיכות לעלות.

נוסף על כך, הבוקר היו עיני העולם נשואות לסבב הבחירות השני הדרמטי במדינת ג'ורג'יה, שעשוי להשפיע על עתיד בית הנבחרים ומדיניות התקציב הפדרלי בשנים הבאות, ומכאן שיש לו גם השפעה דרמטית על הדולר. בסבב זה במדינת ג'ורגי'ה בוחרים לסנאט שני מושבים. אם הדמוקרטים יצליחו לזכות בשניהם, הם ישיגו למעשה ניצחון כפול בבחירות בארה"ב ויבטיחו הן את הנשיאות והן רוב בבית הנבחרים, באופן שיקל עליהם לאשר את תוכניותיהם להרחבה תקציבית משמעותית, שתלווה ככל הנראה ניסיון להעלאת מסים על חברות ורווחי הון או דיבידנדים.

נכון למועד כתיבת שורות אלה, המרוץ בג'ורג'יה עדיין צמוד מכדי לדעת את התוצאה, אך נראה שהדמוקרטים זכו בינתיים במושב אחד מתוך השניים, כשמרבית ההצבעות שטרם נספרו, נשלחו בדואר - פורמט הצבעה שבאופן מסורתי מאומץ בשיעורים גבוהים יותר על ידי מצביעים למועמדים הדמוקרטים. הרחבה פיסקלית נוספת תומכת בהגברת הכוחות הבסיסיים שתומכים בדולר חלש, ובעליית התשואות על אגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות, כפי שקורה בפועל בשווקים. וזו הסיבה להיחלשות הדולר היום בעולם, גם מול השקל.

במקביל, נרשמת יציבות בערכו של השקל מול סל המטבעות. יציבות זו היא איזון בין סנטימנט שלילי שתומך בהיחלשות השקל לבין כוחות בסיסיים שתומכים בהתחזקותו. הסנטימנט השלילי נובע מההכרזה על סבב הבחירות הרביעי בתוך פחות משנתיים, העדר תקציב ממשלתי, עלייה חדה בתחלואה והחמרת הסגר השלישי. כל זאת, נוסף על המשך רכישות מאסיביות של בנק ישראל בהיקף של כ-20 מיליארד דולר בשנת 2020. את הסנטימנט השלילי מאזנים הכוחות הבסיסיים שתומכים בהתחזקות השקל - עודף בחשבון השוטף ובתנועות ההון נמשכות.

מה הלאה? בטווח הקצר, האיזון בין הסנטימנט השלילי והכוחות הבסיסיים ישמור על יציבות יחסית השקל מול הסל לאחר שתוסף לקראת סוף 2020, והשינוי בערכו של השקל מול הדולר יהיה תלוי במידה משמעותית בשינוי בערכו של הדולר בעולם, כשבמידה שהדמוקרטים יזכו בבחירות בג'ורגי'ה, הדולר כנראה ימשיך להיחלש בטווח הקצר, גם מול השקל, ולהפך - הפסד דמוקרטי צפוי לבלום את המשך המגמה. בטווח הארוך ולאחר פתרון משבר הקורונה, הכוחות הבסיסיים שתומכים בשקל חזק יימשכו - מול הסל ההתחזקות תהיה הדרגתית, ומול הדולר - בהתאם למגמה של הדולר בעולם.

ניתוח ההיסטורי של שער החליפין של השקל ביחס לסל המטבעות וביחס לדולר מלמד שבכל שנה, גם בשנים שהן שנים של תיסוף שנתי של השקל, ישנו לפחות "אירוע אחד" שבו השקל נחלש (עובר פיחות) באופן זמני. בשנת 2020 זה התרחש בחודש מרץ, עם היווצרות מצב זמני של מצוקת נזילות במט"ח, ואז חל פיחות זמני מכ-3.42 שקלים לדולר לכ-3.82 שקלים לדולר.

על רקע זה, ומתוך צפי "להפתעות" בשנה הקרובה, במישור הקורונה, במישור הפוליטי המקומי והעולמי, בתחום הסייבר ובתחום הגיאופוליטי - הרי שייתכן אירוע של פיחות זמני סביב רמה חזקה יחסית של השקל, עם ממוצע שנתי חזוי בטווח של 3.12-3.32 שקלים לדולר.

** הכותב הוא ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון