האיחוד האירופי מאשר השימוש בחיסון לקורונה של מודרנה

במקביל, שר הבריאות הגרמני עדכן כי חברת "ביונטק" תפתח בפברואר מפעל חדש במארבורג בגרמניה שייצר כמויות מוגברות של חיסון "ביונטק-פייזר" לשוק האירופי

חוקרת בודקת מבחנות דם כחלק מהניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP
חוקרת בודקת מבחנות דם כחלק מהניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP

סוכנות התרופות האירופית (EMA) המליצה היום (ד') בצהריים לאשר את השימוש בחיסון נגד קורונה שפיתחה החברה האמריקאית "מודרנה". הצעד סולל את הדרך לאישור החיסון על-ידי הנציבות האירופית ולתגבור החיסונים שכבר נמצאים בידי האיחוד, תוצרת השותפות "ביונטק-פייזר". הסוכנות כינסה היום ישיבה מיוחדת שבה המליצה על "אישור מותנה" לשנה של החיסון, בדומה לזה שהוענק לפני כשבועיים לחיסון "ביונטק-פייזר", ששמו המסחרי ביבשת הוא Comirnaty. משמעות האישור המותנה הוא שעל היצרניות לאסוף מידע בנוגע לבטיחות ולתופעות הלוואי ולהגיש אותו לרשויות בתום שנה.

אישור השימוש על-ידי הנציבות האירופית צפוי להתקבל עוד היום או מחר, וכך יוכלו מדינות אירופה לתגבר את מבצעי החיסונים שלהם בחיסונים תוצרת מודרנה. גם חיסונים אלה מבוססים על טכנולוגיית רנ"א-שליח חדשנית, והוכיחו בניסוי קליני שלב שלוש יעילות של 94% בהגנה על מי שקיבלו אותם מפני קורונה. גם הם דורשים הקפאה עמוקה, אולם ככל הנראה פחות מאלה של "פייזר-ביונטק", הדורשים הקפאה של מינוס 70 מעלות.

האיחוד האירופי הזמין כ-160 מיליון מנות מ"מודרנה", אולם לא בטוח מתי הן יסופקו. מדובר בחיסון היקר ביותר שהזמין האיחוד, בעלות של 18 דולר למנה אחת, לעומת עלות של 12 אירו למנה של חיסון "ביונטק-פייזר" ו-10 אירו לחיסון של חברת "CureVac" שגם הוא מבוסס על טכנולוגיה דומה אולם טרם אושר לשימוש. לפי הערכות, רק מיליוני מנות יסופקו ברבעון הראשון של השנה לאיחוד על-ידי "מודרנה", בעוד רוב המנות יסופקו בהמשך השנה.

אישור החיסון השני פורסם על רקע ביקורת חריפה שנמתחת באירופה על אטיות מבצעי החיסון ביבשת, ועל הכמויות הזעומות שקיבלו מדינות האיחוד האירופי מהחיסון של "ביונטק-פייזר". האיחוד רכש כ-200 מיליון מנות חיסון מהשותפות אולם קיבל עד כה מיליוני מנות בלבד. בגרמניה עורר העניין ביקורת ציבורית וגם חילוקי דעות בקואליציה המובילה את המדינה, ביחד עם קריאות לנסות ולהגביר באופן מיידי את הייצור של החיסון, שפותח על-ידי החברה הגרמנית "ביונטק".

בתגובה לסערה הציבורית עדכן היום שר הבריאות הגרמני כי חברת "ביונטק" ככל הנראה תצליח בניסיונה לפתוח אתר ייצור חדש בגרמניה, בעיר מארבורג, במהלך החודש הבא, וייתכן כי תוכל לייצר באופן בלעדי "בכמויות מוגברות" לשוק האירופי. שפאן העריך כי "עד הקיץ" תוכל הממשלה הגרמנית להציע חיסונים מיצרניות שונות לכל מי שיהיה מעוניין להתחסן במדינה. בנוגע לחיסוני "מודרנה", עדכן שפאן כי הוא מצפה לשני מיליון מנות חיסון בלבד ברבעון הראשון של השנה. עד כה חוסנו בגרמניה קרוב ל-400 אלף בני אדם, רובם אנשי צוותים רפואיים, כבאים, חיילים וקשישים בבתי אבות ובקהילה מעל גיל 80.