IT | דעה

הקורונה הוכיחה לנו – תקלת מחשוב אחת יכולה לעצור את פעילותו של כדור שלם

כיצד פעלו חברות רבות על מנת לקבל את היכולת לעבוד מהבית? הטלפון הראשון היה ככל הנראה לאדם שתמיד פועל מאחורי הקלעים. הגורם לשיחות ולהודעות דחופות מסביב לשעון ומסייע למשימות ללא היסוס • הטלפון היה למומחה ה-IT

השימוש העולה במערכות IT מחייב לייצר  יחס מיטבי בין מחיר לטכנולוגיה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
השימוש העולה במערכות IT מחייב לייצר יחס מיטבי בין מחיר לטכנולוגיה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

תקופת הקורונה אילצה אותנו לבצע מעבר מאסיבי ומיידי ללא הכנות מוקדמות למודל עבודה מרחוק, מגמה שעודנה מתחזקת בימים אלו וסביר להניח כי היא תשאיר את אותותיה גם בהמשך.

החל מחודש מרץ, בהתקבל הנחיות חדשות בנוגע לשהייה במרחבים ציבוריים, סביבת העבודה עלתה כגורם שעשוי לקדם הדבקה. באמצע ההליך, חברות רבות נדרשו באופן עז ומיידי לאפשר את היכולת לעבודה מרחוק במטרה לסייע לעובדים ולמאמץ הלאומי.

כיצד פעלו חברות רבות, על מנת לקבל את היכולת לעבוד מהבית? הטלפון הראשון היה ככל הנראה, לאדם שתמיד פועל מאחורי הקלעים. הגורם לשיחות ולהודעות דחופות מסביב לשעון ומסייע למשימות ללא היסוס. מדובר בגורם שכל כוח העבודה של חברות רבות תלוי בו - ונשאר בצללים. הטלפון היה למומחה ה-IT (מערכות המידע והתקשורת).

אך מדוע זה רלוונטי? האם לא כל בעל מקצוע נדרש לזמינות ולעבודה כאשר הוא נקרא אליה? אחרי הכול, האם זו לא המטרה ההכרחית של העסקת צוות IT מלכתחילה? כלומר, כאשר חברה או ארגון, מגדול ועד קטן, זקוקים לטיפול בעניין מוגדר, מקצוענים בתחום ה-IT יעסקו בהגדרת העניין, ובתרחיש של בעיית מחשוב, הם פשוט יתקנו אותה. נשמע פשוט, לא?

כאשר רוב האוכלוסייה מתבוננת במחשב, כלי העבודה שמשרת אותנו יותר מכל אחד אחר בימים אלו, וגם בשגרה כמובן, כל מה שניתן לראות הוא כפתור הפעלה והאפליקציות המוכרות לכל משתמש. ככלל מדובר במכונה מתפקדת, וכשהצרות בדמות התקלות, עשויות לצוץ, הפניה לאנשי ה-IT ברורה מאליה.

עבור מרבית החברות והארגונים, מתבצעת עזרה באיפוס הסיסמאות, זאת לצד תמיכה טכנית טלפונית, כאשר הם נזקקים לכך, כמובן.

האמת, לעומת זאת, שונה מאוד.

כאשר הקורונה הכתה בשווקים באופן חוצה תחומים ותעשיות, העולם נסגר כהרף עין. חנויות, בתי ספר, קניונים, תיאטראות, אצטדיונים, פארקים, מסעדות, אירועים ומשרדים - על כולם נכפה להיסגר. לאן פנו כולם? מה היה ערוץ התקשורת המחודש? התשובה ברורה - לאינטרנט. המחשבים שלהם יצרו פתרון שאפשר רציפות והמשכיות. סטודנטים, פרופסורים, ספורטאים, בדרנים, עורכי דין, רואי חשבון, מפתחים, מוזיקאים - כולם - עברו לממשקי עבודה דיגיטליים מלאים, כמעט ברגע.

בשבוע הראשון בו הכה משבר הקורונה ראינו ב-ATERA את הצורך הדחוף של עובדים - שעברו לעבודה מביתם - לפעול על מנת להתחבר למחשב המשרדי שלהם, אך הפעם לא מהמשרד - אלא מרחוק. מתוך הבנת הצורך העמוק, תוך ימים ייצרנו בחברה מוצר חדש ומותאם (Work From Home Access) המאפשר לכל עובד להתחבר מרחוק לתחנת העבודה שלו מהבית, זאת על מנת לסייע את המשך שגרת החיים, עד כמה שניתן, עבור הציבור הרחב.

מאות עובדים החלו להשתמש במוצר המחודש ביום שחרורו, בעזרת אותם אנשי IT שאפשרו זאת. כשהעולם הופך לדיגיטלי - הוא גם נעשה תלוי באופן מיידי ומהותי בשירותי IT, בין אם הציבור מודע לכך ובין אם לאו. חיינו הפכו לדיגיטליים, כאשר חלק גדול משגרת היום שלנו כרוכה בתקשורת באמצעות מכשירים ניידים ומחשבים.

כל האפשרויות הללו זמינות הודות לאנשי ה-IT שהם בעיניי, הגיבורים שפועלים מאחורי הקלעים על מנת להבטיח לכל מי שעובד, לומד, מבדר או מלמד את השגרה ואת העבודה שהוא כל-כך אוהב ללא תקלות.

כחברה המפתחת פלפטורמה לאנשי IT אנו שומעים אינספור סיפורים של מקצוענים בתחום, העובדים מסביב לשעון, יומם וליל בצללים. כך עובדים למעשה כל שירותי ה-IT. הם כאן כדי לאפשר לארגון לפעול בצורה חלקה בכל עת. כעת, לקראת שנת העסקים 2021, בעוד כולנו בהסגר ותלויים מאוד במחשבים ובחיבורי האינטרנט שלנו, הכול כדי לעבור את התקופה המטלטלת הזו בצורה חלקה עד כמה שניתן, הייתי שמח להודות למומחים המסורים, הפועלים מאחורי הקלעים, על כך שאפשרו לכולנו להמשיך ביצירה ולגשר בין כל הפערים והעולמות השונים. 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת ATERA