שוב הדחה: הדמוקרטים בבית הנבחרים הגישו כתב אישום נגד טראמפ

כתב האישום נגד טראמפ מאשים אותו בהסתה שגרמה להתקפה על הקפיטול • לפני הליך האימפצ'מינט הגישו הדמוקרטים הליך ובו ביקשו שמייק פנס יפעיל את התיקון ה-25 לחוקה וייקח את תפקיד הנשיא מטראמפ, אך ההליך נבלם ע"י הרפובליקנים

הנשיא דונלד טראמפ שלא נראה בימים האחרונים / צילום: Associated Press, Alex Brandon
הנשיא דונלד טראמפ שלא נראה בימים האחרונים / צילום: Associated Press, Alex Brandon

למרות שהוא ייצא מהתפקיד בעוד 9 ימים, הדמוקרטים לא מחכים ופועלים להדחת דונלד טראמפ מתפקיד נשיא ארה"ב. ההליך הראשון שלהם היה להעביר הצעה רשמית של בית הנבחרים שתבקש ממייק פנס להשתמש בתיקון ה-25 לחוקה שמאפשר לסגן הנשיא לתפוס את מקום הנשיא במקרה שהנשיא לא יכול למלא את תפקידו מכיוון שאינו כשיר לעשות כן. ההצעה נבלמה על-ידי הרפובליקנים. 

עד כה, אף סגן נשיא לא השתמש בתיקון ה-25, שנכנס לתוקף רק בשנות השישים של המאה העשרים. למרות שההצעה לא הגיעה לפנס, הדמוקרטים מחכים לראות כיצד יפעל סגן הנשיא ואם יחליט להדיח את טראמפ תוך שימוש בתיקון או שלא. 

הם לא נותנים לו זמן רב להחליט - לאחר שהצעה שלהם נבלמה בבית הנבחרים, הדמוקרטים העבירו בפעם השנייה בכהונה של טראמפ כתב אישום נגדו על-מנת להדיחו. כתב האישום מתמקד בתפקידו של טראמפ בהתקפה על הקפיטול, ומוצא את טראמפ כמי שאחראי אליה והסית אליה. 

ההצעה תעלה להצבעה מחר (יום שלישי), והדמוקרטים נותנים לפנס יום אחד לפעול לפני שיתקדמו איתה. 

להצעת ההדחה יש מכשולים רבים: על-מנת להדיח דרוש רוב משמעותי בשני הבתים, דבר שאין לדמוקרטים כעת, ומספיק שהרפובליקנים יעכבו את הצעת החוק עד שהיא תהיה לא רלוונטית וטראמפ יוחלף באופן טבעי. לכך שואפים מרבית מהרפובליקנים, שקוראים לדמוקרטים פשוט לחכות - אך הדמוקרטים טוענים שאם לא תהיה תגובה להתקפה על הקפיטול, מקרה שכזה יכול לחזור על עצמו בשנית. 

לאחר שהוסר מהרשתות החברתיות, טראמפ לא נתן הצהרה פומבית וראיון בסוף השבוע האחרון.