גנץ קורא לאיחוד: "אם האגו יילך - ביבי יילך"; סמוטריץ' נפרד מבנט

במסיבת עיתואנים אמר גנץ: "כשר הביטחון ושר המשפטים אלחם בנתניהו" •  בראיון בערוץ 12 סמוטריץ' אמר בראיון כי הוא ונפתלי בנט נפרדים איש לדרכו • ימינה:"מאחלים לו בהצלחה בהמשך הדרך"

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע על מסיבת עיתונאים בעוד שעה קלה ובה מתוכננת הצהרה "דרמטית". במסיבת העיתונאים אמר גנץ: "אתם רואים כיצד ביבי עושה הכל על מנת לחמוק ממשפט. אתם שהאמנתם בי, התאכזבתם. שלוש פעמים מנענו ממנו הקמת ממשלת ימין מסוכנת שתעניק לו חסינות. ואז קורונה. אני חייל של מדינת ישראל התייצבתי ולחצתי את ידו של מפר הבטחות סדרתי. לחצתי כי מדינת ישראל במלחמה ואני קודם כל חייל שלה. טעיתי.

"בזמן שעשרות אלפי עסקים קרסו ביבי היה עסוק בלסדר לעצמו הטבות מס במיליונים והתנהג כאילו שהחוקים לא חלים עליו. בזמן מגיפה אמיתית ביבי המשיך לפלג לסכסך רק כדי שיוכל להימלט מבית משפט. הוא רימה אותי ואתכם - אבל פעם אחת יותר מדי. מעתה יהיה תשלום במזומן על כך. כשר הביטחון ושר המשפטים אלחם בו. ואתה, ביבי, הולך לבית המשפט - אוודא שזה יקרה.

"זוהי שעת חירום ואסור להתרסק לרסיסי מפלגות, ולכן אני קורה לכל מי שישראל חשובה לו. לכל מי שלא ילך עם ביבי לוותר על הכל ולהתאחד. נמצא את הדרך והמשותף לכולנו, בואו כבר מחר למצוא את הדרך, בלי פחד ובלי אגו. אני מוכן להקריב הרבה, אם האגו ילך ביבי ילך. בואו נתאחד כדי שביבי ילך. נמצא שיטה מי יוביל את הגוש הזה. בטוח שנוכל להגיע להסכמה".

בהודעה מלשכתו, מסר גנץ שהוא פונה בשעה זו לצורך תיאום פגישה מחר בערב בנוגע לאיחוד הגוש עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר הישראלים רון חולדאי, יו"ר מרצ ניצן הורביץ, יו"ר תל"ם משה (בוגי) יעלון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ, לעפר שלח ולירון זליכה.

על דברי גנץ אמר ליברמן בטוויטר: "הדבר היחיד שאתה יכול לעשות למען המדינה זה להודיע שאתה לא מתמודד בכנסת הבאה". 

 

חולדאי: לפיד נכשל 5 פעמים

עוד בטרם גנץ הכריז על הודעתו, ולאחר הצהרות בדבר הצורך והאפשרויות לחיבורים בין מגוון מפלגות המרכז והשמאל, עפר שלח, יו"ר מפלגת 'תנופה', קורא לחבריו בגוש הזה להתאחד. בהצהרה שמסר הערב אמר: "אני קורא לרון חולדאי, לאבי ניסנקורן ולראשי מפלגת העבודה: בואו לשבת. כולכם מכירים אותי. כבר עשיתי איתכם, הסכמים ופעולה פוליטית. אין לי שום תנאים מוקדמים. נשב, נישא וניתן, נגיע להסכמה ונקים את הגוף שמחנה שלם מייחל לו. אחר כך יוכלו להיות חיבורים נוספים, אבל בואו נתחיל. רק גוף כזה יעצור את הריצה המבוהלת ימינה בשם "רק לא ביבי". רק גוף כזה ייתן מענה למאות אלפי ישראלים שכרגע לא מוצאים בית. וגוף כזה, אם יקום במהרה, יגיע למספר מנדטים דו ספרתי ויעצב את פני הממשלה הבאה. רון, אבי, ראשי העבודה: אתם, שיודעים כמה גדולה עלולה להיות המכה, וכמה גדול הסיכוי אם נתחבר, אל תהססו. בואו עכשיו"

שלח מדבר על חיבור עם העבודה ועם מפלגת הישראלים של רון חולדאי, אבל לא על יש עתיד או כחול לבן. את יש עתיד נטש לאחר שיאיר לפיד סירב לדרישתו לקיים פריימריז, ועל גנץ הוא לא סומך בשל הליכתו של זה עם נתניהו.

קודם לכן אמר חולדאי במסיבת עיתונאים באמצעות זום, כי בפוליטיקה יש תהליכים ומפלגתו תחבור ותתחבר לאחרים. במסיבת העיתונאים מתח ביקורת על יאיר לפיד כשאמר שלפיד רץ חמש מערכות בחירות ונכשל במשימה להפיל את נתניהו. הוא הוסיף כי את לפיד נוטשים טובי חבריו. חולדאי אמר עוד כי מפלגתו תהיה מגוונת ורמז שגם מועמד ערבי ייכנס לרשימה. חולדאי החל היום בקמפיין המשווה בינו לבין נתניהו תוך התעלמות מלפיד כמועמד לראשות הממשלה, אף שליש עתיד בסקרים מספר מנדטים כפול פי שלושה מאלה של הישראלים.

"סמוטריץ' בחר הערב לפצל את הימין"

הצעד הפוליטי המעניין ביותר לערב זה היה ההכרזה הרשמית של בצלאל סמוטריץ' כי יפרד מנפתלי בנו ומימינה וירוץ בראש רשימת "הציונות הדתית". סמוטריץ' אמר בראיון בערוץ 12 כי הוא ונפתלי בנט נפרדים איש לדרכו. בימינה מיהרו להגיב: "סמוטריץ בחר הערב לפצל את הימין. אנו מאחלים לו בהצלחה בהמשך הדרך".

הפרידה הזו נראתה צפויה על רקע חילופי מהלומות בתקשורת בין סמוטריץ' לראשי ימינה ובעיקר לבנט, אך הייתה גם אפשרות שמדובר במשחק במסגרת המו"מ על הרכב הרשימה. אלא שלצד הוויכוח על מקומות ובכורה, סמוטריץ' חלוק על בנט גם בסוגיות אסטרטגיות פוליטיות ובראשן האפשרות ללכת עם מפלגות מרכז שמאל לקואליציה שבנט מוכן לקבל. סמוטריץ' בעל העמדה הימנית והדתית יותר מתנגד.

בנוסף הוא מסתמך על סקרים המראים כי יעבור את אחוז החסימה והוא מתכוון להתחזק בברית עם הבית היהודי שאמור לקיים פריימריז בשבעו הבא, ואולי גם בגורמים אחרים כמו עוצמה יהודית ומפלגת נועם. גורם בימינה מסר לגלובס כי היפרדות כזו מצערת מצד אחד, אך מנגד אם סמוטריץ' אכן יעבור את החוז החסימה תגדיל את הייצוג המשותף של שתי המפלגות בכנסת "אנחנו נגדל ולא נקטן עם עזיבת בצלאל".