טוויטר, פייסבוק ואחרות השתיקו את טראמפ. כעת ילמדו מה יקרה הלאה

הפעולות האחרונות של הרשתות החברתיות מדגימות את השפעת חברות הטכנולוגיה על השיח ברשתות

דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci
דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci

צעדי חברות עמק הסיליקון להוציא את דונלד טראמפ מרשתות חברתיות מהווים הפגנת עוצמה שהחברות נמנעו ממנה במשך כמעט ארבע שנים. כעת טוויטר, פייסבוק וחברות אחרות צריכות להתמודד עם מה שיקרה הלאה.

בתוך יומיים, גם טוויטר וגם פייסבוק - שני המגפונים של טראמפ ברשתות החברתיות - פעלו להשתקת החשבונות האישיים שלו או קהילות מקוונות המוקדשות אליו, ואמרו שעשו זאת במסגרת כללים האוסרים על פרסום תוכן המסית לאלימות. אליהן הצטרפו חברות קטנות יותר, כמו סנאפ (Snap) ורדיט (Reddit).

אפל, אמזון וגוגל של חברת אלפאבת עשו צעדים לסילוק הרשת החברתית פרלר (Parler), שהפכה לרשת חברתית פופולרית בקרב שמרנים. פרלר שימשה כמה מהמפגינים לקידום ההתקפה על גבעת הקפיטול ביום רביעי, כך לפי צילומי מסך שנראו על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

הצעדים שננקטו נגד טראמפ ופארלר מדגימים באופן ברור מאי פעם את השפעת החברות הללו על הדיונים ברשת - ואת האופי הפוליטי של החלטותיהן. רבים הריעו לחברות שהשתיקו סופסוף את הנשיא, אך אחרים זעמו וטענו שמדובר בצנזורה. הצעדים גרמו לכך שמשתמשים רבים עברו לרשתות מתחרות ובמקרה של טוויטר עזיבת המשתתפים עשויה להשפיע על כל המבנה העסקי. זה גם מדגים את האופי הפוליטי של איך החברות מחליטות איזה תוכן להסיר, איזה תוכן להשאיר ואיזה תוכן להגביר.

"בין אם תהיה נכונה או לא, מדובר החלטה פוליטית", אמר ג'ונתן האואנשילד, מנהל תקשורת וטכנולוגיה בעמותה השמרנית American Legislative Exchange Council. תשומת הלב כבר הייתה מופנית לחברות טכנולוגיה גדולות "עוד ממקודם. כעת כיוונו אליהן את הספוט", הוסיף.

חברות הטכנולוגיה פעלו בתגובה למתקפה על וושינגטון ביום רביעי, שהפורעים בה היו תומכיו של טראמפ. חמישה אנשים נהרגו במהומות. הפורעים התארגנו בעיקר ברשתות חברתיות, והפוסטים המשלהבים של טראמפ לפני ובמהלך האירועים היו נתונים לגינוי מצד דמוקרטים ורפובליקאים גם יחד. אנשים רבים שהזדעזעו מהמאורעות - כולל עובדים רבים בחברות האלה - דרשו שטוויטר, פייסבוק ואחרות ינקטו בפעולות יותר אגרסיביות מאשר בשערוריות קודמות הקשורות בטראמפ. החברות אמרו שסילוק טראמפ ופרלר מהפלטפורמות שלהם היה נחוץ על מנת למנוע פרסום פוסטים שיובילו לאלימות נוספת.

"זה שינוי עצום", אמר כריס נולן, מנכ"ל חברת רכישת הפרסומות מסן פרנציסקו Spot-On, לגבי פעולת החברות להשתיק את הנשיא. "זה צעד מצד הפלטפורמות לקראת הכרה בכך שלמה שקורה אצלן יש השלכה על החיים האמיתיים".

ההחלטות שפכו דלק לדיון הנפיץ האם הפלטפורמות עושות יותר מדי להשתקת תוכן המפורסם בהן או לא עושות מספיק. שמרנים רבים, כולל הסנאטור מארקו רוביו (רפובליקאי מפלורידה) ואחרים, אמרו שהשפעת ההחלטות של החברות מצביעה על כך שלתעשיית הטכנולוגיה השפעה רבה מדי על השיח הפוליטי.

"כעת אנו חיים במדינה בה ארבע או חמש חברות, לא נבחרות, ללא אחריותיות, מחזיקות במונופול להחליט, אנחנו הולכים למחוק את האנשים האלה, אנחנו הולכים למחוק אותם, מכל פלטפורמה דיגיטלית, בין אם מדובר במכירת דברים או משהו אחר", אמר לרשת פוקס ניוז ביום ראשון.

כמה מקורבים של טראמפ אמרו שיעבירו את פעילותם מטוויטר לרשתות אחרות - כולל פרלר וגאב (Gab) - שנחשבות יותר סובלניות לביטוי חופשי. טוויטר הסירה ביום שישי גם כמה חשבונות נוספים הקשורים בטראמפ ותומכיו, כולל חשבונות של הקמפיין שלו וחשבון של אחד ממנהלי הקמפיין, כמו גם כמה חשבונות המקושרים לקבוצת QAnon, קבוצה ימנית סהרורית העוסקת בתיאוריות קונספירציה. בטוויטר אמרו שהחשבונות של QAnon מפרים את כללי הרשת החברתית לגבי תוכן מזיק.

לגבי טוויטר, ספציפית, לא ברור איך ההחלטה תשפיע על עסקי החברה. לחשבון הטוויטר האישי של הנשיא יותר מ־88 מיליון עוקבים, כמחצית ממספר המשתמשים היומיים ברשת. אמנם טראמפ הוא לא הצייצן הנעקב ביותר בתבל, אך הציוצים שלו עוררו שיח סוער ומעורבות מצד משתמשים מכל קצוות הקשת הפוליטית. העובדה שהנשיא אימץ את טוויטר כפלטפורמה המועדפת עליו הייתה נוצה בכובע שמנהיגי החברה הצביעו עליה כשהציגו את הרשת החברתית שלהם לציבור כמקום בה' הידיעה להתעדכן בו על כל מה שקורה.

בה בעת, כשניסתה טוויטר לאכוף את כלליה ולוודא שהרשת היא מקום טוב למפרסמים מחברות גדולות, ציוציו המתלהמים של טראמפ גרמו לה לכאבי ראש רבים.

"מנקודת מבט עסקית, איני רואה זאת כבעיה לחברות הרשת החברתית", אמר אריק רוס, אסטרטג ראשי ב־Cascend Securities, חברה העוסקת בניירות ערך של חברות טכנולוגיה. "נראה שהם כבר היו בכיוון הזה, להגביל את מידת הדיון הפוליטי והשיח הפוליטי, והמפרסמים הולכים בעקבותיהם".

דובר של טוויטר סירב להגיב.

פייסבוק וחברות אחרות עשויות לחוות השפעה קטנה יותר על עסקיהן מהגבלת החשבונות של טראמפ והעוקבים שלו. אך הפעולות שלהן מראות איך החברות האלה השתנו במהלך הקדנציה של טראמפ.

לפני שנכנס לתפקיד, רוב החברות שבבעלותן רשתות חברתיות העדיפו לגעת בתוכן כמה שפחות, והעסיקו צוותים קטנים של בודקי תוכן. כמה מנהלים בטוויטר הגדירו את הרשת שלהם כ"אגף הביטוי החופשי של מפלגת חופש הביטוי".

כעת, חברות כמו פייסבוק מעסיקות אלפי בודקי תוכן ומפעילות אינטליגנציה מלאכותית וכלים טכנולוגיים אחרים על מנת לנטר תוכן. בטוויטר, מריבות מרובות ברשת הופכות לבעיה לעסקי החברה, אמר בכיר לשעבר.

"זה הגיע לנקודה בה הייתה ציפייה שטוויטר תבצע עבודת שיטור, אחרת אנשים לא היו משתמשים ברשת מחשש שיתעללו בהם שם", אמר הבכיר לשעבר.

פעולות החברות יהיו נתונות לחקירה אפילו יותר מקרוב כשרגולטורים יבדקו את הטענות נגד כמה מהן, ולאחר שהקונגרס וממשל ביידן ינסו לשכתב את סעיף 230 לחוק התקשורת. הסעיף, שלא עודכן כבר 25 שנים, מעניק לחברות מחסה משפטי מפני אחריות לתוכן המופץ בידי גולשים.

בחודשים האחרונים, פרלר הפכה למקלט לכמה שמרנים שכעסו על מה שהגדירו כהתערבות והטיה בפלטפורמות הגדולות. ביום שישי, היו 182 אלף הורדות של פרלר בחנויות של אפל וגוגל, גידול פי 14 במספר ההורדות לעומת השבוע הקודם, על פי נתונים שמסרה חברת Sensor Tower, העוקבת אחר ביצועי אפליקציות.

אך גם פרלר מתמודדת עם ביקורת על כך שגישתה לתוכן חופשית מדי, כולל הרשאת תוכן של קבוצות ניאו נאציות וקבוצות אחרות הקוראות לאלימות.

העתיד של פרלר לא ברור. אמזון הודיעה שתפסיק לספק לחברה שירותי ענן החל מסוף יום ראשון, משהו שעשוי לגרום לרשת לקרוס. גוגל ואפל הסירו את פרלר מחנויות האפליקציות שלהן, כך שגם אם תוכל הרשת לקום מחדש, לא תהיה זמינה למשתמשים רבים בטלפונים חכמים.

אפל וגוגל דורשות ממפעילי אפליקציות בחנויות שלהם לפקח על התכנים. גוגל הצביעה על סוגי תוכן שמצאה בפרלר כמו איומים כנגד נבחרי ציבור או קריאות לארגן מצעד של מיליציה חמושה. משתמש אחד העלה פוסט: "איך נזכה בחזרה במדינה שלנו? זה פשוט... נצוד אותם!" בגוגל הצביעו גם על צילומים של פלאיירים שקראו לצעדה חמושה על וושינגטון ביום השבעת הנשיא.

בכירי פרלר אמרו לוול סטריט ג'ורנל שהחברה הכפילה את צוות המתנדבים שלה הסורקים תוכן וביקשה מהם לחפש תגיות "לוהטות" על מנת לבדוק אם משתמשים מעלים פוסטים המסיתים לאלימות. מנכ"ל פרלר ג'ון מאץ' אמר שהחברה מסלקת משתמשים שמפרים את החוקים שלה.

מאץ' אמר שיהיה קשה להמשיך לנהל את העסק מפני שהחברות עליהן הסתמכה החברה הפסיקו בבת אחת לעבוד איתה. "המוכרים שלנו הסירו אותנו מהמדף במכה אחת", אמר לג'ורנל. כשאמזון מתכננת להפסיק לאחסן מידע לפרלר ב־11:59 בלילה ביום ראשון, צפה מאץ שהרשת תהיה לא זמינה באופן זמני. "במקרה הטוב זה ייקח 12 שעות. במקרה הרע ביותר, כמה שבועות", אמר.

למרות שפרלר ופלטפורמות קטנות אחרות עשויות לגדול, מנתחים של רשתות חברתיות על פני שנים רבות אומרים שטוויטר ופייסבוק כל כך גדולות שהשפעתן החזקה של פלטפורמות אלה לא תיפגע.

ברשתות קטנות שכל המשתמשים בהן חושבים באופן דומה, לא קל להגיע לקהלים חדשים, ומה שנותר הוא תחרות על תשומת הלב אחד עם השני, אמרה ג'ואן דונובן, מנהלת מחקר במרכז שורנסטיין לתקשורת, פוליטיקה ומדיניות ציבורית באוניברסיטת הרווארד. "מרגע שמישהו מוסר מהרשתות המרכזיות, הוא הופך להיות מאוד שולי", אמרה.