ביהמ"ש המחוזי אסר את הקרנת הסרט "ג'נין ג'נין" בישראל

בנוסף, הבמאי מוחמד בכרי חויב לשלם פיצויים בסך 175,000 שקל וכן הוצאות משפט בסך 50,000 שקל • לדברי ביהמ"ש, הסרט מציג תמונה עובדתית שקרית לפיה חיילי צה"ל ביצעו פשעי מלחמה ונהגו באכזריות ובשרירות לב כלפי אזרחים חפים מפשע

מוחמד בכרי, במאי הסרט "ג'נין ג'נין" / צילום: מץ 76
מוחמד בכרי, במאי הסרט "ג'נין ג'נין" / צילום: מץ 76

שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, הלית סילש, אסרה את הקרנתו של הסרט המכפיש "ג'נין ג'נין" בישראל והורתה על החרמתם של כל עותקי הסרט בישראל. בית המשפט חייב את במאי הסרט, מוחמד בכרי, לשלם פיצויים בסך 175,000 שקל וכן הוצאות משפט בסך 50,000 שקל.

כידוע, הסרט אשר נחזה להיות סרט דוקומנטרי, מגולל את מאורעות מבצע חומת מגן במחנה הפליטים בעיר ג'נין , לרבות על דרך של עריכתם של ראיונות קצרים עם מספר תושבי המחנה. לדברי בית המשפט, הסרט מציג תמונה עובדתית שקרית, ממנה עולה כי חיילי צה"ל ביצעו פשעי מלחמה ונהגו באכזריות ובשרירות לב כלפי אזרחים חפים מפשע.

לשיטת התובע, סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י, שהשתתף בלחימה ודמותו מופיעה בסרט, עסקינן בעלילת דם של ממש, מקום בו מרחק האמת, מהדברים המתוארים בסרט, הוא כמרחק מזרח ממערב .

התובע יוצג על-ידי עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, שניהם קצינים במילואים ששירתו במילואים במבצע "חומת מגן", אשר טיפלו בתיק זה בהתנדבות מלאה. בית המשפט ביקר קשות את בכרי. בפסק הדין נקבע כי "מקום בו מוצגים במסגרת הסרט - תיאורי זוועה כנתונים עובדתיים, הגם כי אלו לא נבדקו ולא הוצגה ולו ראשית ראייה ביחס להתרחשותם בפועל, אין הנתבע יכול להוסיף ולטעון , בתום לב, כי המדובר בהבעת דעה החוסה תחת מטריית הגנות החוק".

עוד נכתב כי "יש להוסיף ולציין, כי מחקירתו הנגדית של הנתבע עלה כי הוא אינו דבק בהצגת התמונה העובדתית המלאה, וזאת גם בהקשרים אשר אינם נוגעים לראיונות. כך לדוגמא, מצא הנתבע לנכון לציין במסגרת הסרט כי הוא מוקדש לאייד סמודי אשר נרצח באלימות בסיום הכנת הסרט על-ידי חיילים ישראליים. הנתבע בחר שלא לציין כי המדובר גם במי שנמצאו על גופו אקדח ומחסניות ומי שהיה חבר בגדודי חללי אלאקצא, סיפק אמל"ח, ולאחר מותו נמצאו 30 מטעמי צינור אשר הוסתרו בחצר בית משפחתו. מחקירתו הנגדית של הנתבע עלה כי הוא סבור כי המדובר ברצח של אדם חף מפשע, הגם כי לא בדק עובדתית את נסיבות ההתקלות עמו".

טענות ההגנה של בכרי נדחו, תוך שבית המשפט קובע כי מדובר בהוצאת לשון הרע כנגד אדם פרטי, שנקרא על-ידי מדינת ישראל לשירות מילואים במבצע "חומת מגן", ומצא עצמו ללא כל הצדקה מוצג בסרט כמי שבזז באיומי נשק אדם מבוגר וחסר ישע, זאת כחלק מהצגה שקרית כוללת של פשעי מלחמה שבוצעו לפי הסרט על-ידי חיילי צה"ל בג'נין.

תגובות במערכות הפוליטית: "מוטב מאוחר"

יו" ר תקווה חדשה גדעון סער מסר עם פרסום פסק הדין כי "מוטב מאוחר. מברך על החלטת בית-המשפט המחוזי בלוד לאסור על הקרנת הסרט ״ג׳נין ג׳נין״ שהעליל עלילת כזב על צה״ל ולוחמיו. הובלתי עמדה זאת שהתקבלה בהחלטת ועדת החוץ והבטחון של הכנסת לפני מספר חודשים. תמיד נגבה את צה״ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם, מפקדיו וחייליו".

מנגד ח"כ עאידה תומא-סלימאן ביקרה בחריפות את פסק הדין: "כיבוש בחסות המשפט. ‏הסרט ג׳נין ג׳נין חשף את פרצופו האכזרי והפושע של הכיבוש. לא רק הממשלה מנסה להסתיר ולהשתיק זאת, אלא גם בית משפט מחוזי. ‏מוחמד בכרי עמד ביודעין כנגד כל הסיכויים ואנחנו נמשיך לעמוד לצידו ולצד העם הפלסטיני שנאנק תחת הכיבוש והדיכוי".