החברה שמפתחת טכנולוגיה להחדרת קנאביס למוח באמצעות משקאות קלים וקוסמטיקה

נקסטייג' היא החברה היחידה היום בסקטור הקנאביס בתל אביב, שמבוססת על טכנולוגיות קנאביס ייחודיות, מבלי להיות מגדלת, מעבדת או משווקת של קנאביס • "כל האסטרטגיה שלנו היא למצוא שותפים שיכולים להשלים את היכולות של נקסטייג', בעיקר חברות שיודעות להביא מוצרים לשוק"

אורנה דריזין, בעלת השליטה בנקסטייג' / צילום: איל יצהר
אורנה דריזין, בעלת השליטה בנקסטייג' / צילום: איל יצהר

את סקטור הקנאביס בבורסה בתל אביב, אפשר לחלק לכמה סוגים עיקריים של חברות. ישנן חברות המגיעות משורשים של חקלאות וטיפול הצמח, ומתרכזות בטיפוח הצמח והתאמת צמחים שונים לצרכים רפואיים שונים. ישנן חברות המגיעות מכיוון מפעלי היצור. ישנן חברות המתמחות בצד העסקי, ואחרות בצד הקמעונאי, עם שליטה על בתי מרקחת. ישנן חברות שמנסות לעשות את כל זה יחד.

נקסטייג' היא החברה היחידה היום בסקטור הקנאביס בתל אביב, שמבוססת על טכנולוגיות קנאביס ייחודיות, מבלי להיות מגדלת, מעבדת או משווקת של קנאביס. חברות אחרות משקיעות בטכנולוגיות ייחודיות גם הן, אך לא כעיסוק המרכזי שלהן. זאת, למרות שטכנולוגיות קנאביס ייחודיות נחשבות לנקודת החוזק של השוק הישראלי, זו שתישאר כיתרון יחסי גם אם מדינות אחרות יסגרו את הפער שיצרה הרגולציה החלוצית של שוק הקנאביס הרפואי הישראלי.

החברה מוזגה לפני מספר חודשים לתוך השלד מיקרומדיק, וכעת נסחרת לפי שווי של כ-100 מיליון שקל.

נקטייג' הוקמה כספין אוף של חברת נקסטאר, שעוסקת בפיתוח פורמולציות לתרופות. תחום הקנאביס הרפואי היה זקוק למפתחי פורמולציות משום שרוב השחקנים בתחום לא הגיעו מן הרוקחות הממוסדת (יוצאת דופן היא חברת פנאקסיה). תחילה הוקמה נקסטייג' כחממה למיזמים בתחום מוצרי הקנאביס המתקדמים, אולם בהדרגה הפכה לחברה עם מוצרים משלה. מנכ"לה הוא אברהם דרייזין, בנה של מנכ"ל נקסטאר אורנה דרייזין, אשר גם משמשת כסגנית יו"ר נקסטייג'.

"מוצר הדגל שלנו", מספר אברהם דריזין, "זו שיטת הולכת תרופות שיודעת לחדור את מחסום הדם מוח. זו טכנולוגיה בת יותר מעשור שפותחה בטכניון, ומאפשרת עיטוף של חומרים שונים בבועית של חומצות שומן. אנחנו מפתחים מוצרי קנאביס המשולבים בתוך הטכנולוגיה הזו, מוצרים עצמאיים שלנו וגם בשיתוף פעולה עם חברות אחרות.

"אם נשאל בשביל מה צריך טכנולוגיה ייחודית להגיע למוח עם קנאביס - הרי הקנאביס עצמו מגיע למוח, אנחנו יודעים את זה - אז הכוונה היא להגעה סלקטיבית למוח. כאשר לוקחים את המוצר שלנו בבליעה, הזרקה, ארוסול - הוא מגיע למוח ולא משפיע על הגוף. מוצרי קנאביס אחרים שניטלים לעיתים קרובות בבליעה או בשאיפה, יכולים ליצור תופעות לוואי בגוף. כמו כן, הולכה ישירות למוח מאפשרת להשיג את אותה תוצאה, במינון חומר נמוך יותר".

מסלול ארוך

אולם, טכנולוגיה כזו כבר מהווה שינוי בקנאביס כפי שהטבע ברא ומטפחי הצמח טיפחו לאורך השנים, ולכן מוצר כזה ידרוש ככל הנראה רגולציה ארוכה יחסית, ואולי אפילו דרישה לניסויים קליניים, למרות שהטכנולוגיה מבוססת על חומרים מוכרים וידועים כלא מזיקים. במסלול הרגולטורי הארוך יש מן הטוב, כי ניסויים כאלה מהווים חסם כניסה ומגינים על השוק למוצרי החברה מול תחרות. אבל גם אם לא ידרשו ניסויים קליניים, תערוך החברה לכל הפחות ניסויים תומכי שיווק, כלומר כאלה שמעידים כי למוצר תועלת רפואית, למשל במניעת דלקת או כאב, גם אם אין רגולטור שחתום על הטענה.

אך זהו בכל מקרה מסלול ארוך, ונקסטייג' מבקשת להביא לשוק מוצרים במהירות רבה יותר. "לכן עשינו כמה מהלכים בעולם ה-Wellness, כלומר קנאביס לצורך בריאותי מניעתי, ולא קנאביס רפואי. פתחנו מרכז פיתוח לתחום הוולנס בקנאביס בחיפה, יחד עם יוסי סגל שהיה אחד הפורמולטורים המובילים בתחום בקוסמטיקה בארץ, בחברת סופט טאץ'. הוא הגיע עם פורמולציות שכבר נמצאות בשוק בתחום הקוסמטיקה, ובחצי השנה האחרונה התחלנו לעבוד מול חברה קנדית שההתמחות שלה היא שיווק והפצה, ויחד איתה עשינו כמה שינויים באותן פורמולציות כך שיתאימו לצרכים שלנו. המוצרים הראשונים האלה מתחילים את תהליך השיווק וההפצה בקנדה".

נקסטייג' לא תלויה לא באישורי יצוא קנאביס מישראל, שרק לאחרונה החלו להינתן, ולא באישורי יבוא של קנאביס לקנדה, שכנראה לא נראה בשנים הקרובות, אם בכלל. היא מייצאת את הידע לפורמולציה של המוצרים, ולא את הקנאביס עצמו. בישראל, אגב, מוצרים כאלה עם עדיין לא חוקיים.

"כל האסטרטגיה שלנו היא למצוא שותפים שיכולים להשלים את היכולות של נקסטייג'", אומר דריזין, "ובעיקר חברות שיודעות להביא מוצרים לשוק". בנוסף לשותף בקנדה, נקסטייג' חתמה על הסכם גם עם חברת טמפו הישראלית, לשם פיתוח משותף של מוצרי קנאביס במשקאות. גם מוצרים אלה אינם חוקיים היום בישראל, אך ייתכן כי יהיו חוקיים בהמשך, בעיקר אם יכללו מתוך כלל חומרי הקנאביס רק את החומר CBD, שנחשב ללא "ממסטל", ועשוי לזכות בהחרגה מפקודת הסמים המסוכנים בקרוב. כמו כן, ייתכן שטמפו תוכל לכוון מוצרים כאלה לשוק הייצוא.

"הלכנו לכיוון הקוסמטיקה וה-Wellness כי היה לנו חשוב להניע את המערכת ולרשום את המוצרים, לטבול את הרגליים במים. אבל גם בתחום הזה אנחנו לא משווקים כל מוצר שהוא. אנחנו בוחרים בתחום הזה מוצרים שיש סיבה לקנאביס סיבה להיות בהם.

"יש לנו ארבעה מוצרים שסיימנו לעבוד עליהם והתחלנו לרשום בקנדה, שם גם יתקיים היצור הסופי, אם כי חלק מן הפורמולציה - ללא הקנאביס - ייוצר בישראל אצל קבלני משנה. אנחנו מאמינים כי כבר במחצית הראשונה של 2021, נתחיל לרשום הכנסות".

הכנסות שאפשר לחיות מהן?
"חברות מו"פ תמיד רוצות להשקיע יותר, ולכן נצטרך עוד מימון גם כשנגיע להכנסות, אבל אנחנו מאמינים שאלה יהיו הכנסות ברמה שתיתן לנו דריסת רגל בשוק".