בוריס ג'ונסון נצפה מדווש בפארק במזרח-לונדון. האם הפר את הסגר?

לפי פרשנות הנחיות הסגר, הליכה או התעמלות ישירות מהבית מותרת, אולם נסיעה לצורך פגישה במקום כלשהו אסורה • כעת בבריטניה מנסים להבין האם ג'ונסון דיווש לפארק שבו נצפה כל הדרך מביתו או שקיבל הסעה לשם

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מדווש בפארק ביולי 2020 / צילום: Reuters, Rui Vieira/Pool
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מדווש בפארק ביולי 2020 / צילום: Reuters, Rui Vieira/Pool

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תועד מדווש בפארק ביום ראשון האחרון, וכלי התקשורת בממלכה דורשים כי לשכתו תבהיר אם הפר את הסגר ההדוק המוטל על בירת בריטניה. לפי ההנחיות העכשוויות, שנאכפות בצורה אדוקה על ידי המשטרה הבריטית בסגר הנוכחי, יש "להישאר באזור המקומי" אפילו בזמן ההתעמלות שמותרת לביצוע (ריצה או רכיבה על אופניים למשל). לפי הפרשנות של הרשויות, הליכה או התעמלות ישירות מהבית מותרת, אולם נסיעה לצורך פגישה במקום כלשהו היא אסורה. כך שהשאלה המרכזית היא אם ג'ונסון דיווש את כל 11 הקילומטר שבין מעונו לבין המקום שבו נצפה ביום ראשון בצהריים, או שהוסע לאזור באמצעות מכונית ואז עלה על האופניים. לשכתו של ג'ונסון סירבה להבהיר את התשובה לשאלה ביומיים האחרונים.

ג'ונסון הוא חובב ותיק של רכיבה על אופניים, ועודד את הפעילות במהלך כהונותיו כראש העיר לונדון. הוא גם מנסה באופן עקבי לרדת במשקל מאז שהתאושש ממחלת הקורונה, שגרמה לכך שאושפז במחלקת טיפול נמרץ והיה "קרוב למוות" לדבריו. בחודשים האחרונים הוא תועד בכמה מקרים רץ יחד עם שומרים, והעיתון הלונדוני "איבנינג סטנדרד" פירסם אתמול עדויות של בריטים שהיו בפארק האולימפי במזרח העיר מיום ראשון, לפיהן ג'ונסון נראה מדווש בפארק, כששומרי ראש היו סביבו.

הסיבה שהטיול עורר סערה ציבורית היא מקרה שהתרחש בשבוע שעבר, בו שתי נשים שנסעו שמונה קילומטר בלבד כדי להיפגש ולצאת להליכה סביב אגם קיבלו קנס של 200 ליש"ט על כך ש"הפרו את תנאי הסגר". בינתיים בוטלו הקנסות בגלל הזעם הציבורי שנוצר אחרי שסיפורן של השתיים התפרסם. המשטרה אמרה כי הצעד של הנשים "היה מנוגד לקריאה הלאומית להישאר בבית".

כעת דורשים כלי התקשורת, וגם פוליטיקאים מהאופוזיציה, כי ג'ונסון יבהיר אם גם הוא עבר על הסגר, ואם נסע במכונית עד לאזור הפארק ושם החל לדווש. מקור ב"דאונינג 10" אמר לכלי התקשורת כי "ראש הממשלה מילא אחרי הכללים", אולם לא הבהיר אם ג'ונסון אכן יצא מביתו על האופניים. השר לענייני משטרה בבריטניה הודה כי ההנחיה "להישאר באזור (Staying Local)" פתוחה לפרשנות, אך אמר כי "אם אתה יכול להגיע לאן שהוא בכוחות עצמך ואתה לא נמצא באינטראקציה עם מישהו, זה נראה לי בסדר".

בריטניה מתמודדת עם התפרצות קשה של מגפת הקורונה, שכוללת כ-50 אלף מקרים חדשים ביום ויותר מ-650 קורבנות יומיים מהמגפה בשבועות האחרונים. עד כה מתו בבריטניה כ-82 אלף בני אדם. המדינה נכנסה בשבוע שעבר לסגר הדוק יותר, והממשלה הגבירה את הניסיון לחסן את האוכלוסייה במהירות, בין השאר על רקע התפשטותה המשוערת של "המוטציה הבריטית" המדבקת יותר. מומחים רפואיים ביקשו מהממשלה בימים האחרונים להגדיל את טווח המרחק הדרוש בין אנשים ל-3 מטר, בניגוד ל-1.5 מטר כיום.