הכללית: שבועיים לאחר החיסון - ירידה בהדבקה בקורונה

קופת החולים בחנה 200 אלף מתחסנים בני 60+ לעומת לא מתחסנים, ובחנה את אחוז הבדיקות החיוביות בקרב מי שהגיעו לבדיקה • לאחר היום ה-14, הייתה ירידה משמעותית בשיעור החיוביים מקרב המתחסנים לעומת הלא מתחסנים • בליצר: גם לאחר שבועיים ההגנה היא לא מלאה ולכן יש להמשיך להיזהר מהדבקה

מתחסנים לקורונה כיכר רבין ת"א / צילום: איל יצהר
מתחסנים לקורונה כיכר רבין ת"א / צילום: איל יצהר

קופת חולים כללית פרסמה את התוצאה המשמעותית הראשונה ב"ניסוי הישראלי" בחיסוני הקורונה (Covid-19) של חברת פייזר. הקופה בחנה 200 אלף מתחסנים בני 60+ לעומת לא מתחסנים, ובחנה את אחוז הבדיקות החיוביות בקרב מי שהגיעו לבדיקה. בימים 5-12 לאחר קבלת החיסון, לא היה הבדל בין מתחסנים לבין לא מתחסנים במספר ושיעור הבדיקות החיוביות. אולם לאחר היום ה-14, הייתה ירידה משמעותית בשיעור החיוביים מקרב המתחסנים לעומת הלא מתחסנים - 33% ירידה. בימים 15-17 לחיסון נשמרה הירידה לעומת הימים הקודמים.

הנתונים הללו תואמים את מה שניתן היה לצפות על פי הניסוי של חברת פייזר, שגם הוא הראה ירידה בחולי הקורונה בקרב קבוצת המתחסנים לעומת קבוצת הביקורת החל מכ-11 ימים לאחר קבלת החיסון. הדמיון במועד הופעת ההבדל בין שני המחקרים, מחזק את התחושה שמדובר בשני המקרים בתופעה שבאמת נובעת מהחיסון, וללא ממשתנים מתערבים.

פרופ׳ רן בליצר, ראש מערך החדשנות של כללית, מסביר כי בעוד בניסוי של פייזר נבדקו לקורונה רק מי שהרגישו תסמינים לקורונה, הרי שבמחקר של הכללית, המחוסנים והלא מחוסנים ניגשו להיבדק מכל מיני סיבות, גם תסמינים - אבל גם חשיפה לחולה מאומת. לכן, הייתה הזדמנות לראות גם רמז להשפעה על תחלואה לא תסמינית.

מחקר כזה על המתרחש בשטח הוא פחות "נקי" מאשר מחקר שעורכת חברת תרופות. למשל בחלוקת הקבוצות - ייתכן ומי שהתחסנו ומי שלא התחסנו שונים בעוד כמה פרמטרים, שיכולים להשפיע גם על הסיכון שלהם להידבק. אולם, הופעת ההבדל שבועיים אחרי החיסון, מחזקת כאמור את ההערכה שמדובר בהשפעה של החיסון. התוצאה תואמת גם את תוצאות המחקר שעורכת פרופ' גילי רגב בביתה חולים שיבא, שהראה כי שבוע אחרי החיסון רק 1% מהנבדקים מפתחים נוגדנים לקורונה ברמה הנחשבת מגינה מן המחלה, אך אחרי שבועיים כבר מדובר ב-50%.

״אנו ממתינים להצטברות של נתונים במעקב לאורך זמן בכדי לאשרר ממצאים אלה", מסר בליצר, "אולם התוצאות תואמות בתזמון ובמגמה שהם מראים לממצאים שנצפו במחקר המבוקר של יצרנית החיסון". הוא מדגיש כי על פי הנתונים הללו, גם לאחר שבועיים ההגנה היא לא מלאה ולכן יש להמשיך להיזהר מהדבקה. ככל שיעבור הזמן, ניתן יהיה לצבור נתונים בהיקף אשר יוכל, בתקווה, לאשרר את הממצאים של פייזר גם לגבי ירידה בתחלואה הקשה וההדבקה. כמו כן ניתן יהיה לראות אם ישנה עלייה נוספת בעוצמת ההגנה עם הזמן ולאחר המנה השנייה של החיסון.

בינתיים, ברמת המדינה, יש החמרה במספר החולים הקשים. קצב עליית החולים קשה מתמתן, אך ייתכן שמדובר בהשפעות הסגר. נקווה כי בשבועות הקרובים, לאחר שיגדל מספר האנשים בקבוצות הסיכון שכבר מחוסנים כשבועיים, תהיה ירידה גם בפרמטר הזה.

נתונים אלה הם בדיוק סוג הנתונים שישראל הציעה לחברת פייזר לקבל בתמורה להקדמת משלוחי החיסונים. בשבועות הקרובים אמורים לנחות בישראל משלוחי חיסונים נוספים של חברת פייזר, לצד המשלוחים שהחלו בשבוע שעבר להגיע מחברת מודרנה.