שכירים בעלי שליטה נגד רשות המסים: פוגעת לנו במענקים

לאחרונה "חידדו" ברשות המסים את ההנחיות בנוגע לדרישות משכירים בעלי שליטה המבקשים מהמדינה מענקים, וכתוצאה מכך הקשו על קבלת הסיוע – כך טוענים ראשי איגוד השכירים בעלי שליטה

הפגנה בתל אביב נגד הגבלות הממשלה על העסקים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנה בתל אביב נגד הגבלות הממשלה על העסקים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הבירוקרטיה שאפיינה תחילת המשבר ותקעה את כספי הסיוע לעסקים חוזרת? לאחרונה "חידדו" ברשות המסים את ההנחיות בנוגע לדרישות משכירים בעלי שליטה המבקשים מהמדינה מענקים, וכתוצאה מכך הקשו על קבלת הסיוע - כך טוענים ראשי איגוד השכירים בעלי שליטה.

לטענתם, השינוי שביצעה רשות המסים שולל מהם את המענקים העתידיים ואף חושף את בעלי השליטה השכירים לדרישה להחזר המענקים שהם קיבלו עד כה. ראשי האיגוד מכנים את המהלך של רשות המסים, "ניסיון בלתי חוקי לשלול מענקים מעשרות אלפי בעלי חברות בארץ".

הטענה מתמקדת בשלילת הזכאות לכאורה של שכירים בעלי שליטה (בעלי חברות המושכים משכורת מהחברה) למענקים הסוציאליים הדו-חודשיים שהמדינה מעבירה לעסקים ממאי-יוני 2020 ועד מאי-יוני 2021. זאת, לטענת ראשי האיגוד, בשל שינוי שנערך לאחרונה בדרישות הנדרשות מבעלי השליטה במסגרת הגשת בקשות המענק, בנוגע לתלושי השכר שהם צריכים לספק למדינה כהוכחה לזכאותם למענק.

לפי ראשי האיגוד, שורש הבעיה נוגע לכך שעד לאחרונה נדרשו בעלי השליטה השכירים להציג תלוש שכר אחד כדי להיכנס בשערי המענקים, וכעת, בשל דרישה חדשה, הם מתבקשים להציג לא פחות משישה תלושי שכר רצופים.

לדברי יועצת המס ורו"ח רויטל סיטון בן ארי, ראש תחום המיסוי בעמותת השכירים בעלי השליטה, "בימים האחרונים התקבלו באיגוד פניות מבעלי שליטה רבים שנשללה זכאותם לקבלת מענק לתקופה של נובמבר-דצמבר 2020, בעוד שבחודשים לפני כן הם קבלו את המענק ללא בעיה. משיחות שניהלנו עם הביטוח הלאומי נראה, כי לאחרונה 'חודדו' הנחיות רשות המסים בקשר להגדרה מיהו בעל שליטה. שינוי ההגדרות, שהינו בניגוד לכתוב בחוק, גרם לשלילת הזכאות של בעלי שליטה רבים למענק הסוציאלי של נובמבר-דצמבר והתסכול הולך ומתגבר בקרבם" .

התסכול בשל המצב הנוכחי מצטרף לתסכול הרב שחשים בעלי שליטה רבים מראשית המשבר עקב יחסה של המדינה אליהם. כפי שנחשף וסוקר בהרחבה בגלובס, השכירים בעלי שליטה היו שקופים עבור המדינה בחודשי המשבר הראשונים, נכנסו למאגר הזכאים למענקים באיחור ניכר, וגם אז הם סבלו מעיכובים ומבירוקרטיה רבה שהקשו עליהם בדרך לקבלת המענק. "מיותר לציין כי בעלי שליטה אלו אינם זכאים לדמי אבטלה וכעת גם אינם זכאים למענק סוציאלי כלשהו מה שמשאירם אותם קרחים מכל הכיוונים", אומרת סיטון בן ארי.

איגוד בעלי השליטה ניהל מאבק ממושך לקבלת מענקים, ונדמה היה כי המאבק צלח, אז מה קרה בנובמבר-דצמבר ששינה עבורם את כללי המשחק? לדברי סיטון בן ארי, "שורש הבעיה טמון בפרשנות חדשה של רשות המסים למונח מיהו בעל שליטה לעניין תלושי השכר שהופקו לבעל השליטה בתקופה שבין ספטמבר 2019 ועד אוקטובר 2020. פתאום קמה טענה חדשה שלא היתה לפני - לפי פרשנות רשות המסים חובה שתלושי השכר שיוגשו יהיו ברצף, מספטמבר 2019 ועד פברואר 2020. פרשנות זו של רשות המסים לא מתכתבת עם החוק".

לדברי גיל וקנין, מייסד ויו"ר איגוד בעלי השליטה השכירים, "החוק מגדיר שהזכאות למענק נקבעת על ידי הבטוח הלאומי שמעביר דיווח לרשות המסים בקובץ מי הוא בעל שליטה שכיר לתקופת הזכאות כשתקופת הזכאות על פי החוק היא התקופה שבעל השליטה דיווח לביטוח לאומי שהוא עובד בין ספטמבר לדצמבר 2019. הדיווח חייב להיות כמובן בשידור של תלוש שכר. עד היום, ולפי אישור של אגף מעסיקים בביטוח לאומי, נקבע כי מספיק תלוש אחד שהוצא בתקופה הקובעת, ועוד 5 תלושים בתקופת הזכאות, החל ממאי ועד היום כל חודשיים. אבל פתאום רשות המסים העבירה 'חידוד' שאומר שחייבים 6 תלושים ברצף החל מהתקופה הקובעת ועד לתקופת הזכאות".

ומה הבעיה להציג תלושי שכר ברצף?

"החוק לא דורש בשום מקום שחובה שתקופת הפקת התלושים תהיה ברצף", אומרת סיטון בן ארי. "ההיגיון באי החובה להפקה ברצף טמונה בעובדה שבחודשים שהעסק נפגע קשות בעל השליטה לא הוציא לעצמו תלושי שכר, ובצדק. אם בפברואר 2020 לא היו הכנסות לעסק, בעל השליטה לא משך משכורת".

מה שמטריד את וקנין וסיטון בן ארי זה לא רק העובדה שכעת נשללים מענקים עתידיים מבעלי שליטה שכירים, אלא החשש שכעת רבים מהם יידרשו להשיב לרשות המסים כספים שאין להם כיוון שהרשות תטען שהם לא עמדו בתנאי המענק - והכל עקב "החידוד" של ההנחיות שביצעה הרשות חודשים ארוכים לאחר שהם כבר קיבלו את המענקים. "החמור מכל הוא שאלו שכבר קיבלו מענקים יצטרכו להחזיר עשרות אלפי שקלים כי בעצם בעבר כשהגישו הם בעצם לא היו זכאים", אומר וקנין.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "אתמול והיום נוהלו שיחות והתכתבויות עם נציגי בעלי השליטה בהן הוסברה עמדת רשות המסים ופרשנותה להוראות חוק הסיוע הכלכלי לבעלי השליטה. הפרשנות שהוצגה על ידם במהלך אותן שיחות תיבחן על ידי הרשות וככל שהינה מקובלת ונכונה אנו ננחה את המוסד לביטוח לאומי לעדכן את הקריטריונים לזכאות בהתאם".