"אנשים מתים כבר לשבת במטוס ולהתפוצץ על העולם"

כך אומר אבי מאיר, מנכ"ל חברת התיירות העסקית TravelPerk, שהודיעה כי רכשה בשיאו של משבר תעופה עולמי את המתחרה האמריקאית NexTravel תמורת כמה מיליוני דולרים במזומן ובמניות • בין המשקיעים בחברה שגייסה עד כה 140 מיליון דולר: משקיעע-העל יורי מילנר

אבי מאיר, מנכ"ל חברת התיירות העסקית TravelPerk / צילום: TravelPerk
אבי מאיר, מנכ"ל חברת התיירות העסקית TravelPerk / צילום: TravelPerk

משבר הקורונה שינה רבות מאורחות החיים שלנו בכל התחומים. בעוד ששווקים מסוימים כמו נסיעות ספגו מכה אנושה, אחרים, כמו פלטפורמות תקשורת ועבודה, פרחו. אבל לא כל השחקנים בעולם הנסיעות - הטיסות, תיירות, נסיעות עסקיות, ביטוחים, כנסים ועוד - נפגעו במידה שווה. עבור חברת התיירות העסקית TravelPerk, הקורונה דווקא הייתה הזדמנות, והיום (ד') היא הודיעה על רכישת המתחרה שלה בשוק האמריקאי - חברת NexTravel - תמורת כמה מיליוני דולרים.

על-פי הודעת החברה, מטרת הרכישה של נקסטרוול, החברה השנייה בגודלה בארה"ב בתחומה, בידי טרוולפרק, היא הגדלת היקפי המכירות בשוק האמריקאי, והרחבת קהלי היעד. על-פי החברה, שוק הנסיעות העסקיות העולמי שהוערך ערב פרוץ הקורונה בהיקף של כ-1.6 טריליון דולר בשנה, וכלל מעל 3 מיליארד נסיעות עסקיות מדי שנה, סבל מירידה של כ-80% בהיקף הטיסות העסקיות.

טרוולפרק היא פלטפורמה המאפשרת לחברות לנהל את כל המרכיבים של הנסיעות העסקיות של העובדים שלהן במקום אחד באופן יעיל וזול. היא מציעה למנהלי חברות עסקיות היצע רחב של טיסות, מלונות, רכבות והשכרת רכבים, וכך מאפשרת את ייעול תהליך הזמנת הנסיעות העסקיות עבוד העובדים או החברה. המערכת מספקת שרות ניהול ואכיפת מדיניות נסיעות, שקיפות ונראות של כל נתוני הנסיעות של החברה, ועל-ידי כך מאפשרים למנהלים שליטה ובקרה נוחים על תחום הנסיעות של העובדים.

ממשק המערכת של טרוולפרק מזכיר מערכות הזמנת טיסות ומלונות בסגנון SkyScanner - המיועד לפלח השוק של חברות בינוניות ומטה. בשיחה עם גלובס על העסקה, הסביר המנכ"ל והמייסד אבי מאיר, כי תחום הזמנת הנסיעות היה מפותח מאוד במגזר הצרכני (B2C) ואילו במגזר העסקי (B2B) הוא מפותח רק באיזורים של תאגידי ענק שם שולטת בשוק חברת "אמריקן אקספרס" - American Express Global Business Travel (GBT) . לדבריו טרוולפרק מנסה להשתלט על תחום הזמנות הנסיעות העסקיות בפלח שוק זה שסבל מהזנחה ואילץ את החברות בגודל זה לבצע חלק גדול מהפעולות הכרוכות בנסיעות עסקיות באופן ידני ובזבזני.

את החברה הקים מאיר ב-2016 יחד עם עמיתים אותם הכיר בחברת בוקינג.קום, אליה הגיע לאחר שב-2014 מכר לחברת פרייסליין - בעלת המותג בוקינג.קום - את "Hotel Ninjas", סטארט-אפ לניהול בתי מלון שהקים.

מאיר הסביר כי המערכת אמנם נגישה לחברות בכל העולם, אולם בשל הרגולציות השונות במדינות השונות, מיצוי היכולות של הפלטפורמה אפשרי רק במדינות שבהן התאימה טרוולפק את המערכת לתנאי השוק והרגולציה של אותה מדינה. רשימת המדינות שבהן החברה פעילה היא ספרד, צרפת, גרמניה, ואנגליה, וארה"ב, שם עסקת הרכישה של נקסטרוול נועדה להעמיק ולבסס את אחיזתה. בין לקוחות החברה - הרשת החברתית לביקורות עסקים Yelp, וענקיות התיירות בוקינג.קום ואקספדיה הן שותפות-מתחרות שלה.

החברה הנרכשת, נקסטרבל, נוסדה בסנטה מוניקה שבקליפורניה בשנת 2013 על-ידי וון-וון לם ואלכסיי פחומוב. החברה החלה לפעול ב-2015 מתוך האקסלרטור Y-Combinator ממנו נולדו חברות כמו AirBNB, דרופבוקס, ורדיט. במהלך 2019 ניהלה מערכת נקסטרבל נסיעות עסקיות בהיקף של מאה המיליון דולר, וסיפקה למעלה מ-300 אלף נסיעות לכ-700 חברות אמריקאיות.

טרוולפרק, החברה הרוכשת, נוסדה בברצלונה, שם גם מתגורר המנכ"ל מאיר. החברה מעסיקה כ-450 עובדים. רובם בברצלונה והיתר מתרכזים בעיקר בברלין ובלונדון. במהלך 2020 החלה החברה לפעול גם בישראל, וגייסה לשם כך שורה של מנהלים ישראלים לתפקידי מפתח, בהם סמנכ"ל השיווק טל זהר, שהגיע לחברה לאחר עשור ב- WIX.

טרוולפרק גייסה עד כה כ-140 מיליון דולר. סבב הגיוס האחרון שלה היה ביולי 2019, אז הרחיבה החברה ב-60 מיליון דולר נוספים את הסבב במסגרתו גייסה 44 מיליון דולר תשעה חודשים קודם לכן. המשקיע המוביל בחברה הוא יורי מילנר, העומד בראש חברת ההשקעות DST global, ונחשב אחד ממשקיעי הטכנולוגיה המצליחים והבולטים בעולם. בין ההשקעות שלו: פייסבוק, טוויטר, איירביאנבי, ספוטיפיי, עליבאבא, שיאומי, ווטסאפ וסנאפצ'ט, ועוד שורה ארוכה של חברות. ב-2017, הכתיר המגזין "פורבס" את מילנר כ"אחד ממאה המוחות העסקיים הדגולים כיום".

עוד בין הקרנות שהשקיעו בחברה הקרן הישראלית-אירופאית Target Global המנוהלת על-ידי שמוליק חפץ וירון וולר, אשר הצטרפו למשקיע אנג'ל הישראלי אריה מרגי.

"אנשים מתים כבר לשבת במטוס ולהתפוצץ על העולם"

לשאלה עד כמה צפוי שוק הנסיעות העסקיות לחזור לקדמותו, השיב מאיר כי "טבע האדם לא ישתנה בגלל הווירוס. כדי ליצור חברויות צריך יצור חברות אמון ושיתוף פעולה צריך עדיין להיפגש פיזית. מוכרחים לזכור שרוב הביזנס קורה לא בשעה פגישה שקבענו, אלא אתה אחריה - כשאתה זורם עם אדם לבירה עם חבר וכך אתם נוצרים הקשרים שיכולים להיווצר רק כאשר נוכחים במקום. כל זה לא השתנה. "אנשים מתים כבר לשבת במטוס ולהתפוצץ על העולם. זו הסיבה הפסיכולוגית".

במישור הפרקטי, אומר מאיר, "מה שבוודאי יקרה הוא שהפעם הראשונה שאיש מכירות יפסיד עסקה למישהו שנפגש פיזית עם הלקוח, רק בגלל שהוא התעקש לסגור אותה בזום - יום אחרי זה הוא יהיה על המטוס לפגוש את הלקוח".

מאיר צופה שני שינויים מרכזיים בשוק. האחד, הנסיעות היומיות למטרת פגישה של שעה שעתיים ללא לינה אולי ייעלמו, אך הן ממילא לא תפסו נתח ניכר מסך הנסיעות. השינוי המשמעותי הוא היווצרות שוק חדש של נסיעות של עובדים שעבור להתגורר רחוק מהמשרד, בין השאר בעקבות המעבר לעבודה מהבית.