מחקר בריטי: הידבקות בקורונה מקנה חסינות של 83% לחמישה חודשים לפחות

לפי המחקר שנערך בקרב עובדי מערכת הבריאות בבריטניה, תחלואה קודמת בקורונה מורידה משמעותית את הסיכון למחלה קשה • המחקר סובל מהטיות כמו שהניסוי כלל יותר נשים בגיל צעיר מכלל האוכלוסייה, נבדקות שממילא חוות את המחלה לרוב באופן פחות קשה

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק
נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

אנשים שהחלימו מקורונה יכולים לחלות בה שוב, אבל התחלואה הקודמת מורידה משמעותית את הסיכון למחלה קשה, לפחות למשך חמישה חודשים (זה היה טווח הזמן שנדבק במחקר) - כך עולה ממחקר שנערך בקרב עובדי מערכת הבריאות בבריטניה וכלל מעל 20 אלף איש.

6,600 מהמשתתפים במחקר נדבקו בעבר בקורונה והיתר לא נדבקו, אך עבדו במחלקות דומות במערכת הבריאות ובתפקידים דומים וניהלו סגנון חיים דומה בממוצע. מבין אלה שכבר חלו, רק 1% נדבקו במחלה מחדש, סטטיסטית מדובר בירידה של 83% בסיכון להדבקה לעומת הקבוצה שהגיעה לניסוי נאיבית, כלומר ללא נדבקה קודמת.

מחלימים שבכל זאת נדבקו שוב, לרוב לא חלו במחלה קשה. 30% מהם דיווחו על תסמינים, לעומת 78% מהנדבקים לראשונה. אך לעיתים היו למחלימים שנדבקו מחדש עומסים ויראליים גבוהים, כלומר עדיין היה סיכוי גבוה שהם יעבירו את הווירוס לאחרים. "זה אומר שמחלימים כנראה יכולים להירגע מעט לגבי הסיכון שלהם, אבל לא יכולים עדיין להסתובב בלי מסיכות", אומר בתגובה למחקר האימונולוג ג'ון ורי מאוניברסיטת פילדלפיה לאתר חדשות המדע של כתב העת נייצ'ר.

המחקר סובל מהטיות אפשריות מסוימות, למשל שהניסוי שנערך במערכת הבריאות, כלל יותר נשים ובגיל ממוצע צעיר מכלל האוכלוסייה, נבדקות שממילא חוות את המחלה לרוב באופן פחות קשה.

ייתכן שאצל מבוגרים וגברים שמערכת החיסון שלהם פחות חזקה, התוצאות יהיו פחות מלהיבות. כמו כן, הניסוי נערך ברובו לפני שהמוטציה הבריטית הייתה מפושטת כל כך, וייתכן שהיא משנה את הדינמיקה, או שבאופן כללי קיומן של מוטציות יוריד את האפקטיביות של התגובה החיסונית של המחלימים.