צ'ק אין | פיצ'ר

התרסקו ולא ברור למה: חמש תאונות מטוס מסתוריות במיוחד

המטוס המלזי, הטיסה מקפריסין וטיסת אייר פראנס מריו דה ז'נרו לפריז הן רק שלוש מתוך שלל תאונות מטוס מסתוריות, שבהן הסיבה להתרסקות היא לא חד-משמעית • גלובס מציג חמישה מקרים מצמררים במיוחד

מטוס שהתרסק / צילום: Shutterstock, Irina Bg
מטוס שהתרסק / צילום: Shutterstock, Irina Bg

שנת 2021 נפתחה בתאונת מטוס שגבתה את חייהם של 62 בני אדם. מטוס של חברת התעופה האינדונזית סריוויג'איה אייר נעלם מהרדאר, דקות ספורות לאחר שהמריא מג'קרטה לאי ברונאו בטיסה שהייתה אמורה להימשך שעה וחצי. שרידי מטוס הבואינג 737-500 בן ה-27 לצד גופות הנוסעים נמצאו במעמקי הים. המטוס צלל מגובה של 3,000 מטרים תוך דקה, לפי נתוני Flightradar24. סיבת ההתרסקות עדיין לא פורסמה.

למרות התעופה הדלה ב-2020 בצל משבר הקורונה, מספר הקורבנות שגבו תאונות מטוס בשנה שחלפה היה גבוה מאשר ב-2019, זאת אפילו שהיקף התאונות היה נמוך יותר. לפי דוח שפרסמה חברת הייעוץ ההולנדית To70, ב-2020 תועדו 40 תאונות (מתוכן 5 הוגדרו כקטלניות) ו-299 בני אדם נהרגו. ב-2019 לעומת זאת היו 86 תאונות מטוס, אך מספר ההרוגים עמד על 257 איש. 

המספרים הכואבים של 2020 כוללים את 176 קורבנות מטוס חברת התעופה האוקראינית אוקריין אינטרניושנל, שהתרסק בינואר 2020 דקות ספורות אחרי שהמריא מנמל התעופה בטהרן, ואת 98 ההרוגים בתאונה שבה היה מעורב מטוס של חברת התעופה הפקיסטנית PIA. התרסקות המטוס, כך קבע התחקיר, נגרמה מטעות אנוש.

אלא שלצד התאונות שבהן החוקרים הצליחו להצביע על מקור הטעות, מכאנית, אנושית או כזו שמיוחסת לפגעי טבע, ישנן גם תאונות מסתוריות, שבהן סימני שאלה גדולים מרחפים מעל מה שהתרחש ברגעים האחרונים. גלובס מציג חמישה מקרים מצמררים במיוחד. 

1. טיסה 370 של מלזיה איירליינס 

המקרה המפורסם ביותר מהשנים האחרונות הוא היעלמות מטוס בואינג 777 של חברת מלזיה איירליינס. טיסה מספר 370 המריאה ב-8 במרץ 2014 מקואלה למפור לבייג'ינג ומעולם לא הגיעה ליעד. על סיפון המטוס היו 227 בני אדם. שנה וחצי אחרי התאונה נמצאו שרידים של המטוס במעמקי האוקינוס ההודי, אך מקום ההתרסקות או סיבת התאונה לא פוענחו מעולם.

שרידים של מטוס מלזיה איירליינס טיסה מספר 370 מוצגים באירוע לזכר ההרוגים, בקואלה לומפור ב-2019 / צילום: Associated Press, Vincent Thian
 שרידים של מטוס מלזיה איירליינס טיסה מספר 370 מוצגים באירוע לזכר ההרוגים, בקואלה לומפור ב-2019 / צילום: Associated Press, Vincent Thian

2. טיסה 447 של אייר פראנס

טיסה מספר 447 של אייר פראנס המריאה ביוני 2009 מריו דה ז'נרו לפריז. מטוס האיירבוס A330 התרסק וכל 228 בני האדם שהיו על סיפונו נהרגו. חקירת התאונה נמשכה שנים, גם לאור קושי באיתור הקופסאות השחורות, שנמשו מקרקעית האוקיינוס שנתיים לאחר התאונה. המטוס נקלע למערבולות חזקות והצוותים הצליחו לשדר אות מצוקה, אלא שהמטוס נעלם ממסכי הרדאר בדקות האחרונות של טיסתו. 

הקופסאות השחורות של טיסה 447 של אייר פראנס. הוצאו מקרקעית הים / צילום: Associated Press, Michel Euler
 הקופסאות השחורות של טיסה 447 של אייר פראנס. הוצאו מקרקעית הים / צילום: Associated Press, Michel Euler

בין כיווני החקירה שנשקלו היו מניע פלילי או כשל טכני, ולבסוף סיכום החקירה קבע כי התאונה נגרמה עקב חיוויים שגויים של מהירות הטיסה. עם זאת, גם היום ממשיך המסתורין לאפוף את התאונה הקשה.

3. טיסה 522 של הליוס איירווייז

באוגוסט 2005 התרסק מטוס בואינג 737 של חברת התעופה הקפריסאית הליוס איירוויז בהרים בצפון יוון. כל 121 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על טיסה מספר 522 נספו. המטוס המריא מנמל התעופה בלרנקה בדרכו לפראג עם עצירת ביניים לטובת תדלוק באתונה.

אחרי שטייסי הליוס איירוויז לא יצרו קשר עם הפקחים היוונים עם הכניסה לשטח האווירי של המדינה, הוזנקו לעברם שני מטוס קרב של חיל האוויר היווני. הטייסים הצבאיים, שביקשו ליצור קשר עין עם הטייס, טענו כי נראה שהמטוס נשלט על ידי טייס אוטומטי. לפי דיווחם, טייס המשנה שכב ללא תנועה על ההגאים והקברניט לא נצפה בתא הטייס. עוד הם דיווחו כי מסכות חמצן השתלשלו באזור הנוסעים וכי בשלב מסוים נכנס אדם (שהתברר שהיה דייל וטייס חובב) לתא הטייס ונראה שניסה להשתלט על המטוס.

הטייסים היו צריכים לקבל החלטה האם ליירט את המטוס לפני שיתרסק על אזורים מאוכלסים (בעקבות הנחיות שנכנסו לתוקפן אחרי אירוע ה-11 בספטמבר), אלא שבתוך דקות אזל הדלק במטוס, שני מנועיו כבו והוא התרסק אל תוך גבעה.

שרידי המטוס של טיסת 522 של הליוס איירווייז / צילום: Associated Press, Thanassis Stavrakis
 שרידי המטוס של טיסת 522 של הליוס איירווייז / צילום: Associated Press, Thanassis Stavrakis

החקירה העלתה כי היה כשל טכני שטופל במטוס יום קודם לכן. הקופסה השחורה הפריכה את ההשערות כי מדובר בתאונה מכוונת והיא הראתה שהדייל אף ניסה ליצור קשר עם מגדל הפיקוח אך לא היה בתדר הנכון. בסופו של דבר הוכרע שהתאונה נגרמה בגלל רצף טעויות, שאולי יכלו להימנע אם הייתה נעשית בדיקה יסודית למטוס. עם זאת, לא הצליחו לגלות מה קרה לטייסים והספק עדיין מרחף מעל התאונה הזו.

4. טיסה 990 של איג'יפט אייר 

ב-1999 המריא מטוס בואינג 767 של חברת התעופה המצרית איג'פט אייר בטיסה מספר 990 מלוס אנג'לס לקהיר עם עצירת ביניים בניו יורק. המטוס לא הגיע ליעד והוא התרסק במי האוקיינוס האטלנטי. כל 217 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.

בין הסיבות שהועלו כאפשריות לתאונה הקטלנית הייתה גם התרסקות מכוונת מצד טייס המשנה, כך על פי הרשויות הבינלאומיות. עם זאת, הרשויות במצרים קבעו כי הסיבה הייתה כשל מכני במערכות המטוס. עד היום סיבת התאונה שנויה במחלוקת.

שרידי טיסה 990 של איג'יפט אייר / צילום: Reuters, REUTERS
 שרידי טיסה 990 של איג'יפט אייר / צילום: Reuters, REUTERS

5. טיסה מספר 427 של יו אס איירוויז

ב-1994 טיסה מספר 427 של חברת התעופה יו אס איירוויז (שלימים מוזגה עם אמריקן איירליינס) נכנסה לסטטיסטיקה העגומה של תאונות קטלניות. מטוס הבואינג 737 של החברה המריא מנמל התעופה בשיקגו לכיוון נמל התעופה של פיטסבורג בדרום פלורידה ועל סיפונו 132 בני אדם. כ-10 ק"מ לפני נמל התעופה ולאחר שקיבל הנחיה לנחיתה ממגדל הפיקוח, המטוס צלל מגובה של 2 ק"מ לתוך עמק צר.

שרידי טיסה מספר 427 נראים במקום ההתרסקות / צילום: Associated Press, ho
 שרידי טיסה מספר 427 נראים במקום ההתרסקות / צילום: Associated Press, ho

חקירה שנמשכה חודשים ארוכים לא הצליחה לעלות על סיבת התאונה, כשגם הקופסה השחורה לא גילתה דבר. ההשערה היא שההתרסקות נגרמה בגלל כשל טכני במנגנון ההגה.