ממשלת הולנד התפטרה אחרי שהרשויות האשימו לשווא משפחות במרמה

ועדת חקירה מצאה כי הרשויות האשימו לשווא כ-20 אלף משפחות בקבלת קצבאות ילדים במרמה, ובמקרים רבים הכריחו אותן להשיב כספים שקיבלו כחוק או הגדירו את ראשי המשפחה כפושעים • בחירות יתקיימו במרץ • כל משפחה תקבל פיצוי של 30 אלף אירו

ראש ממשלת הולנד עוזב את הארמון המלכותי בהאג לאחר התפטרותו / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw
ראש ממשלת הולנד עוזב את הארמון המלכותי בהאג לאחר התפטרותו / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

הממשלה ההולנדית התפטרה אתמול (ו'), לאחר שוועדת חקירה פרלמנטרית קבעה כי הרשויות ניהלו במשך שנים "מצוד" והתייחסו בצורה בלתי-הוגנת לאלפי משפחות עניות והאשימו אותן במרמה ובקבלת קצבאות ילדים שלא כחוק. הוועדה קבעה כי במקרים רבים נאלצו משפחות מהמעמד הנמוך ביותר, רבות מהן של מהגרים, לשלם כספים שלא היו חייבות. בחירות כלליות יתקיימו במדינה במרץ, ועד אז תמשיך הממשלה ההולנדית לכהן ולנהל את המאבק הלאומי במגיפת הקורונה.

לפי תוצאות החקירה הרשמית, רשויות המס בהולנד האשימו באופן גורף כ-20 אלף משפחות, רבות מהן מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר ובעלות רקע של הגירה, בהונאת הרשויות במסגרת קבלת קצבאות ילדים. בדצמבר אומצו המסקנות הרשמיות של ועדת החקירה, שלפיהן רבים הוגדרו כפושעים על לא עוול בכפם וגם נאלצו לשלם אלפי אירו שקיבלו כחוק.

בעקבות המסקנות בדצמבר הודיע אתמול ראש הממשלה מארק רוטה כי הוחלט לפזר את הממשלה וללכת לבחירות. "שלטון החוק חייב להגן על האזרחים מפני הכוח הרב של השלטון", אמר רוטה, "זה השתבש לחלוטין במקרה הזה. הדוח של ועדת החקירה הוא קשה, אבל הוגן". האופוזיציה מסרה כי הצעד מקדים את הצעת האי-אמון שהיא התכוונה להגיש על רקע מסקנות הוועדה.

בינתיים תמשיך הממשלה לכהן ולהתמודד עם הבעיה הבוערת ביותר על סדר היום ההולנדי: התפשטות מגפת הקורונה, למעט שר האוצר ההולנדי שפרש מתפקידו. ההתפטרות הקולקטיבית, שחלק מהפרשנים במדינה ראו כ"אקט סמלי" יותר מאשר מעשה בעל השלכות פוליטיות, מתרחשת כחודשיים לפני הבחירות הכלליות שנקבעו ממילא ל-17 במרץ. הבחירות יתנהלו בצל התפשטות מגיפת הקורונה והסקרים חוזים ניצחון למפלגתו השמרנית-ליברלית של רוטה (VVD), שבכל מקרה תצטרך להקים קואליציה כדי לשלוט.

הממשלה הכריעה כי כל משפחה שהיחס אליה עבר על החוק ונאלצה להשיב כספים שקיבלה כראוי, שבה חברי המשפחה הורשעו בפלילים על לא עוול בכפם או שנפגעה בצורה אחרת תקבל פיצוי של 30 אלף אירו, ללא קשר לנזק הכספי שנגרם לה במקור על ידי הרשויות.