סלקום נפרדת מניו-יורק לאחר 14 שנים ותשואה שלילית של כמעט 50%

סלקום הונפקה בבורסת ניו יורק לפי שווי של 2 מיליארד דולר, והיא נמחקת ממסחר כאשר השווי שלה עומד על 866 מיליון דולר • לפי הערכות, גם פרטנר צפויה לשקול את האפשרות למחוק את מנייתה ממסחר בארה"ב • סלקום: "יהיה נבון לחברה לסיים את רישומה למסחר בבורסת ניו יורק ולהפחית את ההוצאות הקשורות בכך"

מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: תמר מצפי

אחרי 14 שנים כחברה דואלית, ותשואה שלילית למשקיעים של כ-50%, חברת התקשורת הישראלית סלקום החליטה להימחק ממסחר בבורסת ניו יורק (NYSE), ולהמשיך להיסחר רק בבורסה של תל אביב. יום המסחר האחרון במניית סלקום בניו יורק יהיה ב-8 בפברואר. 

סלקום, בשליטת חברת ההחזקות דסק"ש, הונפקה בבורסת ניו יורק לפי שווי של 2 מיליארד דולר, והיא נמחקת ממסחר כאשר השווי שלה עומד על 866 מיליון דולר. 

בעת ההנפקה הייתה דסק"ש בשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ואילו כיום  נמצאות מניות השליטה בה בידי כונסי הנכסים עד להעברתן לידי קבוצת משקיעים בראשות חברת מגה אור, שזכתה במכרז לרכישתן (העסקה ממתינה לאישור משרד התקשורת והממונה על התחרות).

גם הפעילות השתנתה - במועד ההנפקה בניו יורק הייתה סלקום רק בתחום הסלולר, וכיום יש לה גם פעילויות טלוויזיה ותקשורת קווית; והשוני הוא בעיקר בעוצמת התחרות בשוק הישראלי שבו היא פועלת, שגברה מאוד מאז.

לפי הודעת סלקום, דירקטוריון החברה החליט כי מבנה הרישום הכפול הנוכחי "אינו הכרחי כיום, בסביבת המסחר הגלובלי שבה למשקיעים יש גישה לכל בורסה בינלאומית, ללא קשר למקום בו היא רשומה". עוד נכתב כי "מכיוון שהרוב הניכר של מניות החברה נסחרות בבורסה בת"א, ומרבית פעילותה מתבצעת בישראל, יהיה זה נבון לחברה לסיים את רישומה למסחר בבורסת ניו יורק, ולהפחית את הוצאותיה הקשורות בהמשך המסחר בארה"ב".

בשנה האחרונה לא היה יום של מסחר מעל מיליון דולר

למעשה, מחזורי המסחר במניות סלקום בבורסות ניו יורק זניחים למדי - בשנה האחרונה לא היה יום אחד שבו היקף המסחר היה גבוה ממיליון דולר. מחזור המסחר הממוצע היה כ-73 אלף דולר בלבד, והיו גם ימים שבהם נסחרו מניות בשווי אלפי דולרים בלבד. לעומת זאת, בבורסה בת"א מחזור המסחר היומי הממוצע הוא כ-4.6 מיליון שקל (או כ-358 אלף מניות).

נראה שבסלקום הבינו שעבור מחזורי מסחר כאלה אין טעם להחזיק מערך של קשרי משקיעים, עורכי דין וכדומה אשר יפנו לשוק האמריקאי. נוסף על כך, ביטול הרישום הכפול צפוי לחסוך לחברה עלויות שקשורות לביטוח דירקטורים ונושאי משרה.

סלקום, המנוהלת על-ידי אבי גבאי, רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2020 הכנסות של 2.7 מיליארד שקל, ירידה של 2.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2019, וההפסד הנקי שלה בתקופה זו הסתכם ב-126 מיליון שקל, לעומת 53 מיליון שקל בתקופה המקבילה. 

אצל המתחרה פרטנר, שנסחרת בנאסד"ק ובת"א, מחזורי המסחר בארה"ב נמוכים אפילו משל סלקום - ממוצע של כ-39 אלף דולר בשנה האחרונה, כולל מספר ימים בהם לא נסחרה אפילו מניה אחת. לפי הערכות, גם פרטנר צפויה לשקול את האפשרות למחוק את מנייתה ממסחר בארה"ב.