בחירות 2021 | פרשנות

בחירות 2021: שינוי כיוון במפלגת העבודה והאולטימטום ברשימה המשותפת

שבועיים לפני הגשת הרשימות לכנסת, הגושים מתחילים להתעצב: ניצחונה של חגית משה בבית היהודי מסמן סבירות גבוהה של חבירה לסמוטריץ' ואולי אף לבן גביר • מרב מיכאלי בדרך להיות יו"רית מפלגת העבודה ומה דורשים ראשי המשותפת ממנסור עבאס

ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף

חודשיים לפני הבחירות ושבועיים לפני הגשת הרשימות לכנסת,ותמונת המפלגות עדיין מעורפלת למדי אך ההתבהרות באופק. בצד ימין של המפה המפלגה המפוארת לשעבר הבית היהודי, מיסודה של המפד"ל ההיסטורית, בחרה בחגית משה, סגנית ראש עיריית ירושלים, לתפקיד היו"ר.

הניצחון הושג באמצעות שיתוף פעולה של משה עם הגוורדיה הוותיקה במפלגה, שאותה הנהיג חבר הכנסת לשעבר מוטי יוגב, ועם הרב חיים דרוקמן מהרבנים המשפיעים במגזר.

הסיבה שבגינה תמך דרוקמן במשה היא ההבטחה שלה כי תתאחד עם מפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ' - הבטחה שניר אורבך סרב לתת.

לפי הערכות, במהלך הזה מעורבים אנשי נתניהו המבקשים לוודא כי סמוטריץ' יצליח לעבור את אחוז החסימה, וייקח קולות מימינה ובנט שתמיכתם בנתניהו לא מובטחת, והם עשויים להצטרף לקואליציה נגדו לאחר הבחירות.

סמוטריץ' הבהיר כי התנתק מבנט בדיוק מסיבה זו לאחר שיו"ר ימינה סירב לפסול מראש התחברות למפלגות מרכז שמאל על חשבון החרדים והליכוד. הוא מיהר להתקשר למשה והזמין אותה לפגישה כבר היום לדון בהתחברות לריצה משותפת.

לחיבור כזה עשוי להצטרף גם איתמר בן גביר מעוצמה יהודית. בצד של נתניהו מעריכים כי מפלגת ימין דתית בראשות סמוטריץ' תביא להגדלת כוח הגוש שבראשות נתניהו, ותגרום לשכנועו של בנט לתמוך בו לראשות הממשלה ולא להצטרף לגוש רק לא ביבי עם סער לפיד ומפלגות השמאל.

שמולי בדרך לכחול לבן

עוד אשה שעשתה צעד גדול לקראת עמידה בראשות מפלגתה היא חברת הכנסת מרב מיכאלי מהעבודה. יריבה הגדול במפלגה השר איציק שמולי הודיע כי לא יתמודד מולה, וכן שהוא עוזב למסגרת פוליטית אחרת.

גורמים בכחול לבן מאשרים כי יש מגעים מתקדמים בין שמולי לגנץ על חיבור כזה. הנהגת כחול לבן חיזרה אחר שמולי כבר בבחירות הראשונות ב2019, והוא תמך מאוד ביוזמת עמיר פרץ להתחבר לכחול לבן כדי להציל את העבודה.

שמולי וכחול לבן הרשמית לא מאשרים זאת עדיין, אבל ההנחה היא כי הוא לא היה מוותר על המירוץ בעבודה לולא היה בטוח ביכולתו להצטרף לכחול לבן. מיכאלי מנגד אומרת לגלובס כי היא לגמרי לא שאננה ואפילו מודאגת משיעור הצבעה נמוך שכן הבחירות ביום ראשון תהיינה בקלפיות פיזיות וללא אפשרות דיגיטלית.

גם היא מודעת לכך שתצטרך להתחבר למפלגה אחרת והגורם ההגיוני ביותר הוא הישראלים של רון חולדאי שכבר הכריז על נכונותו לכך. לנו היא אומרת כי תפעל ככל יכולתה למצות את כוחה של העבודה ולשקמה, ולמנוע בזבוז של קולות, משמע התחברות.

מיכאלי זוכה לתמיכה של כמה מוותיקי המפלגה כמו השר לשעבר אברהם בייגה שוחט ושל חברי כנסת מהעבר הקרוב כמו עומר בר לב ורויטל סוויד.

הנהגת הרשימה המשותפת דורשת מעבאס להתנער מנתניהו

גזרה שלישית שבה יש סימני שאלה גדולים על החיבור שהיה עד כה היא הרשימה המשותפת, המאחדת ארבע מפלגות ערביות (חד"ש מוגדרת ערבית-יהודית ויש בה ח"כ יהודי, עופר כסיף).

לאחר ההתקרבות המתוקשרת של רע"מ האיסלמית בראשות ח"כ מנסור עבאס לנתניהו, שעוררה את זעמם של חבריו למשותפת, נעשים ניסיונות להביא לפיוס. לכך סייע נתניהו עצמו כשהפנה כתף קרה לעבאס והצהיר חד משמעית שלא ישב איתו בממשלה, בשל תמיכתו בפלסטינים.

אלא שלאיימן עודה יו"ר חד"ש ומטאנס שחאדה יו"ר בל"ד יש תנאים. לגלובס נודע כי הם הציבו לעבאס אולטימטום ולפיו יתנער מנתניהו ויודה בטעותו בפומבי. לצד זה יתחייב שלא לשתף עם ראש הממשלה פעולה בחקיקה כלשהי ויתחייב מחדש להסכם הקמת המשותפת.

בהסכם שנחתם לפני הבחירות הקודמות, מחויבות של ארבע המפלגות לפעול בתיאום ולקבל החלטות ברוב. עבאס מתנגד לכך ודורש חופש הצבעה בעיקר בנושאים כמו חקיקה להט"בית שבהם הוא חלוק אידאולוגית עם כמה מחבריו.

המתווך כאן הוא ח"כ אחמד טיבי יו"ר תע"ל המפלגה הרביעית בקבוצה, ולנו הוא אומר כי יעשה הכל להשאיר את החיבור שהביא להצלחה גדולה בבחירות האחרונות.

יו"ר הרשימה המשותפת עודה הודה כי נתניהו הצליח לעשות סדקים ברשימה. לדבריו, "נתניהו הבין את הכוח שלנו, התחיל לזרוע חצים כדי לשבור את המשותפת, והצליח לייצר אי אמון בין מרכיבי הרשימה. האם נפרק את הרשימה המשותפת בגלל אי אמון? לא. האם נציב תנאים כדי להמשיך את המשותפת: לא. אנחנו רוצים רק דבר אחד שאין בו שום תנאי - כיבוד המצע הפוליטי המחייב שכולנו חתמנו עליו."