סייבר | דעה

האם השקעה בחברת NSO היא אכן "דבר פסול"?

העילה לפנייה זו היא קריאתו של זאב חספר לקופות הפנסיה שלו, שלא ישקיעו בהנפקה של חברת NSO • אולי דווקא בעולם בו יש טרוריסטים, פדופילים, סוחרי סמים, חוטפי ילדים ודומיהם, כדאי להשקיע דווקא בה? • דווקא משום שטכנולוגיה כמו זו שמפתחים בחברה הזו גורמת לנו לחיות בעולם טוב יותר

המשרדים של NSO בהרצליה / צילום: Associated Press, Daniella Cheslow
המשרדים של NSO בהרצליה / צילום: Associated Press, Daniella Cheslow

איננו מכירים, מר חספר, ולא הייתי מעז להתערב בשיח בינך ובין בנך אם לא היית בוחר להשתמש בו כהסבר לפרסום מכתבך שכותרתו "אל תשקיעו בהנפקה של חברת NSO". נראה לי כי גם לך, ובמיוחד לבנך, מגיע לדעת את האמת ואת העובדות לגבי פעילותה של החברה הזו, לפני שאתה ממהר לקבוע כי השקעה בה היא דבר פסול.

קראת במכתבך לגופים המוסדיים בישראל להשקיע בחברות שפועלות למען עולם טוב יותר, ואני מקווה שנסכים שעולם כזה צריך להיות ללא טרוריסטים, פדופילים, סוחרי סמים, חוטפי ילדים ודומיהם. אבל שנייה, מר חספר, איך תופסים אותם?

איך מגיעים לברון סמים? איך עוצרים את הפדופיל לפני שיפיץ תמונות של ילדים תמימים ברשת האינטרנט? איך מונעים פיגוע שמתארגן ומאיים להרוג אלפי אנשים? הרי אותם מחבלים ופושעים לא מעלים סטורי מדירת המסתור שלהם ולא עושים צ׳ק אין בדרך לחטיפת הילד הבא לצרכי סחר.

להבדיל מאיתנו, הם משתמשים בטלפונים החכמים ובאפליקציות העברות המסרים הרבות לבצע את זממם. הצ׳אט הופך לזירת סחר הילדים, אלבום התמונות להפצת תכנים פדופילים ואפליקציות העברת המסרים, השוברות שיאים מידי יום בבורסות העולם, משמשות לתיאום ותכנון פיגועים המוניים.

בעולם האוטופי אליו אתה שואף, אותן חברות שפיתחו את האפליקציות כמו פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ואחרות, היו מכריזות כי אינן מקלט לטרור ופשיעה וכי הן מתחייבות, בכפוף לצו בית משפט, למסור מידע לרשויות החוק אודות כל משתמש שינצל את יכולות ההצפנה לפעולות לא חוקיות. אבל בעולם של צוקרברג וחבריו, ביטחון העולם לא חשוב כמו שורות הרווח. אז בכל זאת ידידי, איך גוף מודיעין אמור לזהות ולסכל את הפיגוע הבא?

עד שתמצא פתרון, אותם גופים צריכים טכנולוגיית סייבר לאיסוף מודיעין, והמפורסמת והמתקדמת בעולם היא אכן הטכנולוגיה של חברת NSO מהרצליה. בניגוד למה שכתבת, לא מדובר בסייבר התקפי אלא בסייבר איסופי. ורק הבן את ההבדל: סייבר התקפי היא אותה תולעת מסתורית שעל פי פרסומים זרים חדרה לכאורה למתקני הגרעין האיראני ושיבשה את פעילותם. אבל עזוב, אולי גם לזה, אם אכן קרה, אתה מתנגד.

בוא נחזור להרצליה. ציטטת פרסומים של מכון מחקר קנדי כדי לשכנע עד כמה מסוכנת הטכנולוגיה של החברה. אבל האם הצלחת למצוא בדוחות שלהם הוכחה לאחת מטענותיהם? האם שאלת אותם אם ניסו לברר את הדברים עם NSO, והאם בדקת מה קרה כשאלו פנו לאותו מכון על מנת לנסות לברר על מה הם מדברים? הרי אמת, צדק וזכויות אדם מנחים אותם. אז זהו, שלא.

חוקרי אותו מכון מעולם לא ניסו לבדוק את שלל האגדות שלהם עם החברה, וסרבו לכל בקשה שהגיעה מ-NSO לקבל מידע על מנת לבדוק את הטענות על שימוש לא ראוי בטכנולוגיה.

משום מה נמנעת לצטט את פסיקות בתי המשפט פעם אחר פעם בעניינה של החברה, בדיוק כמו הפסיקה לא מכבר של בית המשפט המחוזי בתל אביב שדחה מכל וכל את הטענות נגד NSO. פסיקת בית משפט בישראל מול השערות לא מבוססות של מכון מחקר, איך כתבת... נו הבנת.

זאב היקר, כמוך גם אני מפחד שעיתונאים יירדפו ע"י השלטון במדינתם, וכמוך אני רוצה לחיות במדינה ובעולם שאף עיתונאי לא מפחד לעשות את עבודתו. כמוך, אני לא רוצה שיחרצו דינו של אדם אלא לאחר שהוכחה אשמתו בבית משפט. אבל תגיד, האם הדהוד בלתי פוסק של שקרים והכפשות זה לא חריצת דין? האם השערות כפי שציטטת מספיקות כדי לקבוע שנעשתה עבירה? נאה דורש נאה מקיים. זה כלל שלא נכתב ע"י סיטיזן לאב, ולכן אינו מחייב אותך?

בחברה הזו, שמיהרת לתקוף, שמונה מאות עובדות ועובדים, חלקן.ם זכו בעבר בפרסי ביטחון ישראל, חלקן.ם גדלו ביחידות העילית של צה"ל ושירותי הביטחון, המצטיינות והמצטיינים באוניברסיטאות בארץ ובעולם. מלח הארץ ולא כקלישאה. להן אין זכויות? עליהם מותר לכתוב הכל?

תן לי להפתיע אותך ואת בנך. אוסמה בן לאדן, קאסם סולימני, עימאד מורנייה ודומיהם עזבו את עולמנו לא בזכות חוקרים של סיטיזאן לאב ובטח שלא בזכות לייק ברשת חברתית. הם חוסלו ע"י לוחמים שהצליחו לשים עליהם את ידם בעזרת מודיעין מדויק שנאסף באמצעות טכנולוגיה כמו זו שמפתחים העובדות והעובדים של חברת NSO. טכנולוגיה שבזכותה אנחנו חיים בעולם טוב יותר.

לסיום, תרשה לי לנצל את ההזדמנות ולהמליץ לקרן מקפת וחברת מגדל, עצה הפוכה משלך. אני אומנם מבין קטן מאד בשוק ההון ויועץ השקעות קטן עוד יותר, אבל אם אכן חברת NSO תונפק יום אחד, תשקיעו בה. כי מי שראויה לפרס ביטחון ישראל על תרומתה לביטחון העולם, בוודאי ראויה להשקעתכם.

הכותב הינו אל"מ במיל׳, ללא פנסיה תקציבית, הבעלים של חברת MFU ומשמש יועץ התקשורת של חברת NSO