סעיד סרסור רוכש מנפטא כ-21% מרישיון שמשון שבים התיכון

חזקת שמשון נמצאת כאמור בלב ים וכ-90 ק"מ מערבית לחופי אשקלון • לפי הערכה פנימית, יוניבין של סרסור צפויה להשקיע עוד כ-35 מיליון דולר בביצוע קידוח דקר

סעיד סרסור / צילום: קבוצת יוניבין
סעיד סרסור / צילום: קבוצת יוניבין

איש העסקים הישראלי-בריטי סעיד סרסור מרחיב את חשיפתו לתחום חיפושי הגז והנפט בישראל. סרסור, שהשקיע בעבר ברישיונות היבשתיים יהל ואופק, חתם אתמול על הסכם מותנה לרכישת 21.122% מהרישיון הימי שמשון שממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחופי אשקלון.

את העסקה ביצע סרסור באמצעות חברת יוניבין ישראל, שבשליטתו. בהתאם לעסקה, תרכוש יוניבין את מלוא זכויותיה של חברת נפטא ברישיון שמשון תמורת החזר הוצאות עבר בקידוח דקר בסכום של 920 אלף דולר.

בנוסף, תעניק יוניבין לנפטא תמלוג על של 5.5% מזכויותיה בהכנסות שיתקבלו ממכירת נפט וגז שיופקו משטחי רישיון שמשון. יוניבין גם תשלם לנפטא סכום השווה ל-2.1122% מההוצאות שאושרו לצורך פעולות הקידוח וההוצאות הנלוות אליו, כאשר סכום זה יוכפל במקרה של הכרה ברישיון שמשון כתגלית גז ונפט.

העסקה צפויה להיסגר סופית תוך 90 יום. היא כפופה למספר תנאים מתלים, וביניהם קבלת הסכמת יתר השותפים ברישיון שמשון (מודיעין אנרגיה, ישראמקו, חנ"ל ופטרוליום סרוייס הולדינגס), אישור הממונה על ענייני הנפט והעמדת ערבות למשרד האנרגיה.

חזקת שמשון נמצאת כאמור בלב ים וכ-90 ק״מ מערבית לחופי אשקלון. לפי הערכה פנימית, יוניבין של סרסור צפויה להשקיע עוד כ-35 מיליון דולר בביצוע קידוח דקר, תוך קידום תוכנית העבודה שהוגשה לממונה על ענייני הנפט.

בדו״ח הערכת משאבים פרוספקטיביים שבוצע על ידי חברת NSAI בחודש מרץ 2020 ואשר פורסם על ידי השותפים בחזקה, נמצא כי בפרוספקט "דקר" הנמצא בעומק החזקה קיים פוטנציאל של משאבים מנובאים בהיקף של כ-900 מיליון חביות נפט. המשאבים המנובאים האמורים מתייחסים רק לחלק הפרוספקט המצוי בשטח החזקה בשטח הימי של ישראל, כאשר ככל הנראה חלקים מהפרוספקט גולשים מעבר לשטח הימי של ישראל.

יוניבין ישראל היא חברת בת של קבוצת ההשקעות יוניבין, שפועלת ומקדמת השקעות בתחומי האנרגיה, בדגש על נפט וגז, שוק הון, נדל"ן וטכנולוגיה. סעיד סרסור, בעל השליטה בחברת יוניבין אמר לאחר החתימה על החוזה, כי ״כניסתנו לשותפות בחזקת ״שמשון״ הינה צעד עסקי חשוב לחברת יוניבין ואנו מקווים כי יחד עם שותפינו האחרים נקדח את פרוספקט דקר ונחשוף את הפוטנציאל המשמעותי הקיים בו, ונקדם שיתוף פעולה עם שחקנים נוספים באזור״.

סרסור מחזיק גם בחברת אס.או.איי אנרג'י ישראל, שבבעלותה 45% מרישיונות הקידוח היבשתיים יהל חדש ואופק חדש. יהל חדש ואופק חדש ממוקמים בסמוך לערים לוד וחיפה בהתאמה, ואת ההשעה בהם ביצע סרסור לפני כארבע שנים.