היועמ"ש מזהיר מפני "שימוש לא ראוי במשאבי המדינה לתעמולה"

מנדלבליט הבהיר כי לא ייתן לשר האוצר כ"ץ, ולממשלה בכלל, לנצל את כוחה לטובת השגת יתרונות פוליטיים על חשבון הקופה הציבורית • הדגיש כי כל תוכנית שתתגבש בתקופה זו תצטרך לעבור דרך משרדו

היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

"גלה ריסון ואיפוק בגיבוש ופרסום תוכניות כלכליות בתקופת בחירות" - כך דורש היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר  אביחי מנדלבליט, משר האוצר, ח"כ ישראל כ"ץ, במכתב ששיגר אליו היום (ד'), במסגרתו הוא מבהיר כי לא ייתן לכ"ץ, ולממשלה בכלל, לנצל את כוחה לטובת השגת יתרונות פוליטיים על חשבון הקופה הציבורית. מנדלבליט מבהיר כי כל תוכנית שתתגבש בתקופה זו תצטרך לעבור דרך משרדו.

במכתב, שכותרתו "קידום תוכניות כלכליות בתקופת בחירות", מבהיר מנדלבליט לכ"ץ - בלשון מנומסת ומאופקת יחסית למסר החריף שעובר מהמכתב - כי חרף הצורך להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה שפוקד את המדינה בעקבות נגיף הקורונה, אין לשר האוצר מנדט לקבל החלטות ותוכניות שיחייבו את הממשלה הבאה. מסר חד נוסף שמעביר מנדלבליט במכתבו הוא,כי הוא לא ייתן לכ"ץ לנצל את התקופה הזאת לפרסום תוכניות שיפעלו בעיקר לטובת הקמפיינים הפוליטיים וגיוס קולות.

שימוש לא ראוי בכוח השלטוני

"נמסר לי כי גורמי המקצוע במשרדך הונחו לגבש תוכנית כלכלית לסיוע ולהאצת המשק, בין היתר, לנוכח ההשפעות הנובעות ממשבר התפרצות נגיף הקורונה על המשק בישראל", כותב היועץ המשפטי לממשלה ומבקש להזכיר לכ"ץ כי בתקופה הנוכחית הוא אינו רשאי לפעול בחופשיות במשרדו. "אבקש להזכיר כי אנו מצויים בתקופת בחירות הגוזרות על הממשלה, לרבות שריה ומשרדי הממשלה, חובת איפוק וריסון בכל הנוגע להחלטות, הקצאת משאבים ויוזמות חקיקה. איפוק וריסון אלה נדרשים, בין היתר, על-מנת שהממשלה היוצאת לא תקבל החלטות שתקשנה על הממשלה החדשה, שתכהן מכוח אמון הכנסת הבאה, לממש את מדיניותה לפי רצון הבוחר".

"כמו כן", ממשיך מנדלבליט, "יש להיזהר מפני שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או למועמד מסוים".

מנדלבליט מציין כי הצורך להבטיח פעולה תקינה של הממשלה ואספקתם של שירותים חיוניים או צרכים מיידים לציבור בתקופה שנותרה עד הבחירות - ברור, במיוחד בהתחשב בנסיבות יוצאות הדופן השוררות כעת כתוצאה ממשבר הקורונה.

בנסיבות, מבהיר היועץ המשפטי לממשלה לכ"ץ כי הוא יפקח על כל מהלך ותוכנית שתגובש. "ככל שיוחלט לקדם תוכנית כאמור, יש להבטיח שההחלטות והיוזמות שתציג הממשלה במסגרתה תתקבלנה במסגרת הוראות הדין ותוך שמירה על הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת בחירות, ובתיאום מוקדם עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי לממשלה, כמקובל.

"לשם כך, עובדי מערך הייעוץ שהמשפטי לממשלה ימשיכו כמובן לעבוד בשיתוף-פעולה עם משרדי הממשלה, על-מנת שההחלטות שתתקבלנה במסגרת התוכנית ישקפו איזון הולם בין כלל השיקולים".

העתקים מהמכתב שוגרו גם לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי בני גנץ ולגורמים נוספים.