משרד הבריאות: דומיננטיות לוריאנט הבריטי אצל הריוניות מאושפזות עם קורונה

הנתונים מצטרפים למחקר בריטי אשר מעלה אפשרות שהנגיף קטלני יותר, בנוסף להיותו מדבק יותר

בוחנים בדיקות קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר / צילום: איל יצהר
בוחנים בדיקות קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות הודיע כי בקרב 7 דגימות של קורונה (Covid-19) שנלקחו מנשים הרות המאושפזות בבתי החולים בארץ, 6 נמצאו נושאות את הווריאנט הבריטי. כך, ייתכן כי הקורונה הבריטית מסוכנת יותר לנשים בהריון מאשר וריאנטים קודמים. המסקנה הזו אינה חד משמעית - הנגיף הבריטי כבר מספיק נפוץ בארץ (כנראה לפחות 50% מקרב חולי הקורונה החדשים) כך שהתוצא הזו הייתה יכולה להיות מקרית, אולם בשילוב מה שנראה כעליה במספר הנשים בהריון המאושפזות עם קורונה, שקשה לדעת אם היא נובעת רק מהעליה הכוללת במספר החולים, נראה כי יש לקחת בחשבון אפשרות לשינויים במהלך המחלה - ייתכן שהיא גורמת מחלה חמורה יותר ממה שראינו עד כה, בפלחי אוכלוסיה שעד כה לא התרגלנו לראות אותן כחלק מקבוצות הסיכון.

הנתונים הללו מצטרפים למידע שמגיע מבריטניה, שם נחשפו במסיבת עיתונאית ממשלתית נתונים המעידים כי המחלה עלולה להיות קטלנית יותר ב-30-40%. כלומר, אם עד כה ציפינו כי - בממוצע - מכל 1,000 נדבקים חדשים ימותו 10, הרי שאם כולם ידבקו בוריאנט החדש, כ-13-14 ימותו. על פי הנתונים, ההחמרה נובעת לא מכך שיותר מאושפזים מתים (זאת ניתן היה להסביר על ידי העומס עצמו), אלא שיותר חולים מגיעים לאשפוז. מכאן שלמרות החיסון, שמאפשר הוצאת צוות רפואי מבידוד ומקטין את מספר החולים קשה, ולמרות מהלכי הסגר, אשר נראה כי החלו להפחית את מספר החולים החדשים גם על רקע היותה של המוטציה מדבקת יותר, הרי שההקלה על העומס בבתי החולים צפויה להגיע מעט מאוחר מכפי שחשבנו.

החדשות הטובות הן שמחקרי מעבדה ממשיכים לרמז שחיסוני ה-RNA שניתנים היום בישראל הם יעילים גם נגד הגרסה הבריטית של הקורונה. לא ניתן בינתיים לומר את אותו הדבר לגבי הוריאנט הדרום אפריקאי, אולם הוא כרגע כנראה פחות נפוץ בארץ. הוא כנראה יותר מדבר מהקורונה שלמדנו להכיר עד לפני כחודש, אבל בניגוד לוריאנט הבריטי, אין כרגע מידע על כך שהוא קטלני יותר.