מכירות הבתים הקיימים בארה"ב הגיעו לרמה הגבוהה ביותר מזה 14 שנה

שיעור ריבית נמוך מאוד ואילוצי עבודה מהבית במהלך המגפה מדרבנים את הביקוש

שלט של בית למכירה בארה“ב. / צילום: רויטרס
שלט של בית למכירה בארה“ב. / צילום: רויטרס

מכירות בתים ודירות בארה"ב הגיעו בשנת 2020 לשיא של 14 שנים, כששיעורי הריבית הנמוכים מאוד עודדו קונים שחיפשו מגורים מרווחים יותר במגפה על מנת שיהיה נוח לעבוד מהבית.

מכירות בתים חזקות במחצית השנייה של השנה הפתיעו כלכלנים רבים והיו נקודה של אור בכלכלה שהמגפה פגעה בה קשות, עם עלhיה באבטלה ועסקים רבים שנסגרו עקב הקורונה.

אבטלה שקרתה בעקבות המגפה הייתה מרוכזת בתעשיות בתשלום נמוך, בעוד משקי בית המרוויחים שכר גבוה יותר ובעלי משאבים לרכוש נכסים התמודדו עם המשבר טוב יותר. המגפה עודדה רבים מהם לעזוב את הערים הגדולות לפרברים או לעיירות קטנות, ועלויות הלוואה נמוכות באופן היסטורי הפכו את ההחלטה להחליף בית לקלה יותר. אחרי שהנחיות לתושבים להישאר בבתים הוקלו, המכירות החלו לתפוס קצב ביוני ומאז נמשכות בעוצמה.

"זה לגמרי בגלל המגפה", אמרה בריטני מקרירי, שקנתה עם בעלה את הבית הראשון שלהם בחודש שעבר, בית אבן בן ארבעה חדרים בעיר יורק, פנסילבניה, לאחר שעזבו את אזור שיקגו. "אנו שמחים שאנו לא שוכרים עוד. תמיד רצינו לרכוש".

מכירות של בתים קיימים עלו ב-0.7% בדצמבר לעומת נובמבר, והגיעו ל-6.76 מיליון, כך נמסר מאיגוד סוכני הנדל"ן ביום שישי. המכירות בדצמבר היוו עלייה של 22% לעומת השנה הקודמת.

"המנוע החשוב באמת היה שיעור הריבית הנמוך כל כך"

מכירות בתים חזקות צפויות להימשך גם השנה לדעת כלכלנים, והן יביאו לפעילות כלכלית נוספת כגון בניית בתים ומכירות רהיטים ומוצרים לבית. אך מחסור בכמות הבתים המוכנים למכירה גורמת לעליית מחירים, ועבור שוכרי דירות המנסים לרכוש, רכישה נעשית יקרה יותר.

"בעלי בתים מחייכים כי הם רואים את עליות המחירים", אמר לורנס יאן, הכלכלן הראשי באיגוד סוכני הנדל"ן. "התסכול מגיע מצד רוכשים בפעם הראשונה".

מכירות של בתים קיימים, המהוות את רוב שוק הדיור, הגיעו ל-5.64 מיליון ב-2020, עלייה של 5.6% מ-2019 והכמות הגדולה ביותר מאז 2006, אז נמכרו 6.48 מיליון בתים, נמסר מהאיגוד.

כלכלנים אומרים ששוק הדיור היום פחות מסוכן ממה שהיה בפריחה לפני 14 שנה. הסטנדרטים לקבלת משכנתא נעשו מחמירים יותר, והיצע הבתים בשוק נמוך לעומת הביקוש. בעלי בתים רבים המתמודדים עם קשיים כלכליים יכולים לנצל מדיניות קיימות המאפשרות להם לדלג על תשלומים חודשיים ולהשלים אותם אחר כך.

שוק הדיור היה מוכן לשנה חזקה בתחילת 2020, כששיעורי הריבית צנחו ודור המילניאלx התבגר והגיע לגיל בו הם מתחילים לרכוש נכסים. מכירות בתים ירדו באביב בגלל הנחיות נרחבות להישאר בבתים, ואז זינק ובחזרה בקיץ ובסתיו.

"המנוע החשוב באמת היה שיעור הריבית הנמוך כל כך... שממש הפך רכישת דירה לאפשרית עבור רבים", אמר פרנק נוטהאפט, כלכלן ראשי בחברת הנתונים על דיור CoreLogic.

לשבוע שנגמר ביום חמישי, הריבית הממוצעת למשכנתאות בריבית קבועה ל-30 שנה הייתה 2.77%, לעומת 3.6% לפני שנה, כך נמסר מחברת פרדי מק (Freddie Mac).

אמנם הביקוש טיפס אך ההיצע נשאר קטן. מוכרים נזהרים מלרשום את בתיהם למכירה, בין היתר עקב חשש להידבקות בנגיף, כך אמרו סוכני נדל"ן.

היו 1.07 מיליון בתים למכירה בסוף דצמבר, ירידה של 23% מדצמבר 2019, כך נמסר מאיגוד סוכני הנדל"ן.

הירידה בהיצע עודדה בנייה של בתים חדשים. התחלות בנייה, מדד של בניית בתים בארה"ב, עלו ב-5.8% בדצמבר לעומת נובמבר לשיא שלהן לעונה מאז 2006, כך נמסר ממשרד המסחר של ארה"ב ביום חמישי. האמון שנותנים קבלנים בשוק הדיור לנכסים למשפחות בודדות גם הוא הגיע לשיאי בחצי השני של שנה שעברה.

המחיר החציוני של בתים קיימים עלה ב-12.9% בדצמבר לעומת שנה קודם לכן ל-309,800 דולר, קרוב לשיא של 313 אלף דולר שהיה באוקטובר, כך נמסר מאיגוד סוכני הנדל"ן. עבור כל השנה, עלה המחיר החציוני ב-9%, ל-296,500 דולר.

ובכל זאת, התנופה בשוק הדיור צפויה להימשך כששיעורי המשכנתא יישארו נמוכים. עלייה בקצב ההתחסנות עשויה לגרום ליותר מוכרים להיכנס לשוק בהמשך השנה.

"ישנו עדיין ביקוש שלא מצליחים לספק", אמר דאג דאנקן, כלכלן ראשי בחברת פאני מיי.

לשנה השלמה, מכירות בתים קיימים עלו במידה הרבה ביותר בדרום, כ-7% ובמערב התיכון, כ-6.4%. בדרום גם דווח הרווח הגדול ביותר משנה לשנה ל-2019.

בשארלוט, צפון קרולינה, הביקוש מצד רוכשים המגיעים ממדינות אחרות חזק, אמרה וונדי דיקינסון מחברת Coldwell Banker. רוכשים בפעם הראשונה רוצים לנצל את שיעורי הריבית הנמוכים, אמרה.

"כשבתים נכנסים לשוק, זה מאוד טיפוסי שהם מקבלים כמה הצעות באופן מיידי", אמרה.

ניוז קורפ, החברה שהוול סטריט ג'ורנל נמצא בבעלותה, מפעילה גם את האתר realtor.com, המקבל רישוי מאיגוד סוכני הנדל"ן.