שותפה חדשה ברשת 13: דיסקברי רוכשת 21% ממניות החברה

כפי שנחשף בגלובס, ענקית המדיה האמריקאית תיכנס כשותפה בחברה • דיסקברי נכנסת על חשבון המניות של קבוצת אנדמול שתצא לחלוטין מרשת, ודילול המניות שמחזיקים אודי אנג'ל ומשפחת שטראוס שיחזיקו כעת יחד 14% מרשת

דיסקברי נכנסת להשקעה ברשת 13: הקבוצה שבבעלותה ערוצי טלוויזיה רבים בעולם תרכוש 21% מרשת ותהפוך לבעלת המניות השנייה בגודלה לאחר המיליארדר לן בלווטניק.

אחרי הרכישה יחזיק בלווטניק 52%; נדב טופולסקי, יו"ר רשת 13 ובן-טיפוחיו של בלווטניק, יחזיק 13%; אודי אנג'ל ומשפחת שטראוס יחזיקו במשותף 14%; ואנדמול תצא לחלוטין מהחזקתה בחברה.

כםי שנחשף בגלובס, בשבועות האחרונים התנהל תחת מעטה סודיות כבד משא-ומתן במסגרתו בחנה קבוצת דיסקברי את האפשרות לרכוש מניות בערוץ 13. דיסקברי, שנסחרת בנאסד"ק, מחזיקה בבעלות של מספר רב של ערוצי טלוויזיה, ביניהם דיסקברי, אנימל פלנט, TLC (ערוץ למידה), ערוץ הטיולים, ערוץ ה-nsg ,BBC אמריקה, הערוץ הצבאי, ערוץ הבריאות ועוד.

מדובר בחברה הנחשבת לרווחית מאוד, המגיעה למיליוני בתי-אב בעולם עם התמחות בייצור תוכן בתחומי התרבות, הלייף סטייל והמדע. בתחילת החודש השיקה דיסקברי בארה"ב ובמספר מדינות באירופה את שירות הסטרימינג שלה, דיסקברי פלוס, שאמור להתמודד מול שחקנים כמו נטפליקס, אפל ודיסני.

נציין כי אין זאת הפעם הראשונה שדיסקברי בחנה אפשרות לרכוש מניות ברשת: לפני מספר שנים, עוד לפני שאנדמול רכשה בערוץ מניות, ערכה דיסקברי בדיקת נאותות ראשונית, ובסופה החליטה שלא להשקיע.

בעלי המניות של רשת 13 מחפשים כבר חודשים ארוכים אחרי משקיע אסטרטגי לערוץ. כפי שנחשף בגלובס, בקיץ התנהל משא-ומתן עם חברת המדיה היוונית אנטנה גרופ, שהגיע לכדי שלבים מתקדמים אך לא הבשיל לכדי עסקה.

החיפוש אחר משקיע התקיים על רקע החלטתם של חלק מבעלי המניות של רשת 13 שלא להשקיע כסף נוסף בערוץ, זאת למרות המצב הכלכלי הקשה שבו היה הערוץ גם לאחר המיזוג של רשת וערוץ עשר.

אומנם בחודשים האחרונים בעקבות תוכניות קיצוצים אגרסיבית שיצאה לפועל לצד מספר צעדים למקסום הוצאות התוכן, נעצר הדימום הכספי, אך לכולם היה ברור שכדי להתקדם הלאה ולהפוך לערוץ עם מגוון רחב של תוכן וזרועות הפצה גם בדיגיטל - נדרשות עדיין השקעות של עשרות מיליוני שקלים, השקעות כאמור שרוב בעלי המניות של רשת לא מוכנים להשקיע.

עד למכירה לדיסקברי התחלקו המניות באופן הבא: 52% ממניות הערוץ בידי בלווטניק; 13% בידי נדב טופולסקי; ואודי אנג'ל, מיכאל שטראוס וחברת אנדמול (בעלי המניות של רשת טרום המיזוג) החזיקו ביחד 30% מהמניות.

בעת מיזוג רשת עם ערוץ עשר הזרימו כל השותפים ביחד עם בלווטניק 120 מיליון שקל, אולם הבהירו כי אין בכוונתם להזרים כסף נוסף, וכי כל הזרמה עתידית תיעשה כנגד דילול המניות שלהם.

בהמשך הזרים בלווטניק עוד למעלה מ-100 מיליון שקל, אך האפשרות לדלל את השותפים לא הייתה אפשרית בפועל. בלווטניק איננו אזרח ישראלי, ולכן הוא מוגבל בכמות המניות שבאפשרותו להחזיק בגוף תקשורת. כך שאם אכן ייכנס שותף חדש, יהיה זה על חלקם של בעלי המניות שלא ניתן לדלל.

פיתוח אפשרויות צמיחה חדשות של תוכן ושל הפצה

היום (א') מודיעה רשת כי כניסתה של דיסקברי לרשת 13 תיעשה בהשקעה מקבילה של Access Industries, המחזיקה העיקרית בוורנר מיוזיק גרופ ובקבוצת שידורי הספורט הדיגיטלית DAZN, כאשר שני הגופים יפעלו יחד עם רשת 13 לטובת פיתוח אפשרויות צמיחה חדשות של תוכן ושל הפצה. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים.

לדברי נדב טופולסקי, שותף ויו"ר רשת 13, "השותפות שנרקמה בין דיסקברי לרשת היא המשך ישיר למהלכים האסטרטגיים המשמעותיים שננקטו בערוץ בשנה האחרונה להעלאת רשת 13 על פסים של צמיחה. אנו ממשיכים קדימה בתוכנית הפיתוח שמוביל מנכ"ל הערוץ, אבי בן טל, יחד עם ההנהלה המקצועית של רשת 13, אשר בימים אלה נושאת פירות גם בהשקת זרוע הפעילות הבינלאומית '13 גלובל'.

"כניסתו של שחקן בינלאומי חזק כדיסקברי לרשת 13 היא בשורה לשוק הטלוויזיה הישראלי כולו, שצומח מאוד בשנים האחרונות ומבסס את מעמדו כשוק יצירתי וחדשני גם מחוץ לישראל, ובוודאי לאנשים המצוינים של רשת 13 וחדשות 13. אין לי ספק שבשילוב כוחות של כולנו נוכל להמשיך לייצר טלוויזיה מעולה ולרשום הישגים נוספים".

ג'יימי קוק (Jamie Cooke), סגן נשיא בכיר בקבוצת דיסקברי, מסר: "דיסקברי כבר כיום מחזיקה ביחסים נהדרים עם שותפים בשוק הישראלי. אנו תמיד נלהבים למצוא הזדמנויות חדשות לחיזוק הנוכחות הגלובלית שלנו ולפיתוח אזורים חדשים לצמיחה, ועל כן שמחים מאוד לשתף פעולה עם רשת 13 ועם Access Industries. רשת 13 היא אחת מחברות שידורי הטלוויזיה המובילות בשוק הישראלי, ואנו שמחים להשקיע בה בעת בה היא מתקדמת לשלב הבא בפיתוח שלה". 

את דיסקברי ייצגו בעסקה עורכי הדין רונן בצלאל ויואב שדה ממשרד מיתר.