4 שנות מאסר נגזרו על ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני שהורשע בקבלת שוחד

ראש עיריית אשקלון לשעבר הורשע בקבלת שוחד בגובה של 150 אלף שקל מאיש העסקים יואל דוידי, שהוסוו כעסקת תיווך • הכסף נועד לתשלום פיצויי השתקה לשתי נשים שהאשימו את שמעוני בפגיעה מינית • שמעוני: "פניי צופות לביהמ"ש העליון. אני לא מאלה שמגנים את מערכת המשפט גם כשקשה לי"

איתמר שמעוני בבית המשפט / צילום: כדיה לוי
איתמר שמעוני בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

ארבע שנות מאסר בפועל וקנס בסך 400 אלף שקל נגזרו על איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר, שהורשע בקבלת שוחד בסכום של 150 אלף שקל יחד עם אחיו עופר, מאיש העסקים האשקלוני יואל דוידי, שהוסוו כעסקת תיווך.

שמעוני הורשע גם בעבירות מס, הלבנת הון ובמרמה והפרת אמונים, בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בהיותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים ובדרך נסתרת מעיני הציבור מבלי שבירר את מקור הכספים.

השופט בני שגיא קבע כי שמעוני הוא "אדון העבירה ומי שרקם עסקה מתוכננת", וכי "העבירות נעשו בהנחייתו ודרישתו של שמעוני". עוד ציין שגיא כי שמעוני "היה מנוע מלקבל בשל מעמדו כספים. הציבור נושא עיניו לנבחריו ומושפע מדרך התנהלותם. שמעוני בחר לנצל את האמון לטובת מטרותיו הפרטיות שאין בינן לבין האינטרס הציבורי דבר". עוד נקבע כי דבק קלון במעשיו.

השופט התחשב בקביעת העונש בכך שאין לחובתו של שמעוני עבר פלילי, ובכך שתקופת המאסר הראשונה היא קשה במיוחד, ודחה את הטענות למחדלי חקירה.

על האח עופר נגזרו 14 חודשי מאסר בפועל ו-75 אלף שקל קנס בגין שוחד והלבנת הון. על איש העסקים האשקלוני יואל דוידי, שהורשע בעבירה של מתן שוחד לשמעוני ובעבירת מס, נגזרו 9 חודשי עבודות שירות. בית המשפט לקח בחשבון את תרומתו לחברה ואת היותו ללא עבר פלילי.

"פרק חשוב במלחמה בשחיתות הציבורית" 

עו"ד הילה גבאי ועו"ד קרן צבירן מפרקליטות מיסוי וכלכלה מסרו כי "בית המשפט קיבל את עמדתנו וקבע באופן חד וברור כי עבירות שחיתות שלטונית הן רעה חולה שיש לעקור מן השורש. גזר הדין המשמעותי שהוטל על שמעוני, של ארבע שנות מאסר בפועל וקנס של 400 אלף שקל, מהווה מסר נחרץ לאישי ציבור שלא לנצל את מעמדם הבכיר ואת הסמכויות שניתנו להם לצורך קבלת טובות הנאה אישיות, והוא פרק חשוב במלחמה בשחיתות הציבורית".

שמעוני מסר כי הוא "מרכין ראש בפני בית המשפט, ופניי צופות לבית המשפט העליון. אני לא מאלה שמגנים את מערכת המשפט גם כשקשה לי. אני מאמין שיהיה בסדר.
קשה לי מנשוא - יש לי ילדים קטנים ואישה. אני מאמין שיהיה לסיפור הזה סוף טוב".

סנגורו של שמעוני, עו"ד שרון נהרי, מסר בתגובה: "אנחנו לומדים את הכרעת הדין ואת גזר הדין, ונערער לעליון. יש לנו טענות כבדות-משקל בפן הראייתי, ואנחנו מאמינים שבית המשפט העליון יזכה את שמעוני ולחלופין יקל בעונשו".

הפרקליטות ביקשה להטיל על איתמר שמעוני עונש הקרוב לשבע שנות מאסר וקנס בגובה של 3.2 מיליון שקל.

המטרה: למצוא מימון לפיצויי השתקה

פסק הדין שניתן בנובמבר 2019 על-ידי השופטת לימור מרגולין-יחידי, שפרשה יום למחרת מתן הכרעת הדין מכס השיפוט, גולל מסכת של שוחד וקידום אינטרסים של אנשי עסקים בעיר אשקלון, שמטרתה, בין היתר, הייתה למצוא מימון עבור ראש העיר שמעוני לתשלום פיצויי השתקה עבור שתי נשים שהעלו נגדו טענות לפגיעה מינית.

ב-2014 קיבל שמעוני מכתבי דרישה משתי נשים, שהעלו טענות לפגיעה מינית מצדו בתקופת עבודתו כמנכ"ל "אתרים", החברה העירונית של עיריית תל אביב. לאחר משא-ומתן חתם שמעוני על שני הסכמי פיצוי עם אותן נשים, שבמסגרתם נדרש לשלם להן למעלה ממיליון שקל.

לאור העובדה שלשמעוני לא היו אמצעים עצמיים לתשלום, הוא ידע שיהיה עליו לממן את התשלום ממקורות חיצוניים. בנסיבות אלה פנה לאחיו עופר וביקש שיסייע לו בגיוס הכספים כדי להיחלץ ממצוקתו.

לצד הרשעתו זוכה שמעוני מהאישום שזכה לכינוי "הסיקור התקשורתי האוהד". במסגרת אישום זה נטען כי בתמורה לקידום עסקיו של איש עסקים מקומי, קיבל שמעוני מאיש העסקים טובות הנאה, בדמות קניית אתר אינטרנט מקומי שביקר בחריפות את ראש העיר והשבתתו מיד לאחר מכן וקיבל סיקור אוהד באמצעי תקשורת נוסף שהיה בבעלותו של איש העסקים.

הדברים מזכירים את הטענה הצפויה לעלות בפרשת ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 2000 (נתניהו-מוזס) ו-4000 (בזק-וואלה). יחד עם זאת, השופטת מרגולין-יחידי קבעה באופן מפורש כי סיקור תקשורתי שמיטיב עם נבחר ציבור יכול להיות חלק מרכיב "המתת" (טובת ההנאה שמקבל נבחר הציבור) בעבירת השוחד.

החקירה נגד שמעוני הפכה פומבית בינואר 2016, בעת שכיהן כראש העיר אשקלון ונחקר בחשד לביצוע אונס, עבירות מין, קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים. החשדות שנגעו לביצוע עבירות מין נסגרו ללא כתב אישום מחוסר ראיות.