פוטין מתמודד עם אי-שביעות רצון בקרב האזרחים ברקע ההפגנות בעד אלכסיי נבלני

הקרמלין ייאלץ לבחור איך להגיב להפגנות התומכות במנהיג האופוזיציה הכלוא

הפגנה ברוסיה נגד השלטון / צילום: דייוויד ו. צ'רני
הפגנה ברוסיה נגד השלטון / צילום: דייוויד ו. צ'רני

ההפגנות ברחבי רוסיה בסוף השבוע שתמכו במנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני מדגימות את האתגר עימו יתמודד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהתמודדות עם אי-שביעות רצון בקרב העם הרוסי לקראת הבחירות לפרלמנט השנה.

ההפגנות, שנערכו ללא אישור בשבת, היו בין הגדולות שנצפו בשנים האחרונות. רבבות אנשים יצאו לרחובות על אף מזג האוויר המקפיא, איום הקורונה והאפשרות להיעצר ולהיכלא. כוחות הביטחון עצרו יותר מ-3,500 איש: המספר הגדול ביותר לפחות כבר תשע שנים, כך לפי מקורות עצמאיים שמסתכלים על הנעשה ברוסיה.

ההפגנות הותירו את הקרמלין בדילמה: להיכנע ללחץ מהרחוב ולחתור תחת סמכות הממשלה עצמה על ידי שחרור נבלני או להסתכן בהצתת התנגדות נוספת ואיחוד שורות האופוזיציה על ידי השארת מנהיגה מאחורי סורגים.

"יש לפוטין מעט אפשרויות טובות", אמר אבאס גליאמוב, יועץ פוליטי המתגורר במוסקבה ולשעבר כותב נאומים לפוטין. "נראה שנבלני במתקפה והקרמלין מתגונן".

אחוזי התמיכה בפוטין ירדו בזמן של כלכלה מקרטעת והפגנות רבות. חוקרים של רוסיה אומרים שההפגנות של נבלני, אם יימשכו, עשויות לאיים על מעמדו הדומיננטי של פוטין על אף שינויים חוקתיים שאושרו בשנה שעברה המאפשרים לו להחזיק בשלטון עד שנת 2036.

ההפגנות עשויות "להפוך לאתגר הבולט ביותר לרשויות בכל 20 שנות שלטונו של פוטין", אמרה טטיאנה סטנובאיה, מייסדת R.Politik, חברת ניתוח פוליטי עצמאית.

אך בעוד אנליסטים אומרים שקנה המידה של ההפגנות, שנערכו ביותר מ-100 ערים ממוסקבה עד ולדיווסטוק במזרח הרחוק של רוסיה הביעו תמיכה בנבלני. השאלה המרכזית נותרת האם התנועה שלו תהיה מסוגלת להמשיך בתנופה הזו.

מקורביו של נבלני שיבחו את המפגינים וקראו להפגנות נוספות בסוף השבוע הקרוב. "אנו יכולים לומר שדף חדש בהיסטוריה של ההפגנות ברוסיה נפתח אתמול", כתב בפייסבוק איבאן ז'דאנוב, ראש הקרן נגד שחיתות של נבלני ביום ראשון. "ויש עוד הרבה עבודה לפנינו".

בקרמלין אמרו שההפגנות חסרות תוחלת ואינן חוקיות. "מעט אנשים יצאו לרחובות; הרבה אנשים מצביעים לפוטין", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב בטלוויזיה הלאומית ביום ראשון. "ורבים הצביעו עבור התיקונים לחוקה. אם אתה משווה את המספרים, תבין כמה מעט אנשים" היו בהפגנות בשבת.

מספר המפגינים המדויק לא ברור. במוסקבה, המארגנים אמרו שהיו לפחות 40 אלף מפגינים בעיר, אך הרשויות דיווחו על 4,000.

קבוצה המנטרת מעצרים של משטרת רוסיה, OVD-Info, הודיעה ש־3,592 אנשים נעצרו ברחבי המדינה - מספר שיא מאז שנוסדה הקבוצה בשנת 2011. במוסקבה, 29 אנשים נלקחו לבתי החולים אך שוחררו מאז, כך הודיעו רשויות הבריאות ביום ראשון.

על פי OVD-Info, העצורים עשויים להיאלץ לשלם קנסות של עד 300 אלף רובל, כמעט 4,000 דולר, וצפויים להיות כלואים לתקופה של עד 30 יום. ראש מועצת זכויות האדם של הקרמלין, ולרי פאדייב, אמר שרוב העצורים ישוחררו ויקבלו קנסות. אך מאוחר בשבת, הוועדה החוקרת של רוסיה, גוף החוקר פשעים חמורים, הודיעה שפתחה בחקירות פליליות במוסקבה לגבי השימוש באלימות נגד שוטרים, מעשי ונדליזם ונזק לרכוש.

האתגר מולו מתמודד פוטין מגיע לאחר שנה בה עשה צעדים לביסוס שלטונו דרך שינויים בחוקה, מגבלות מחמירות יותר על האינטרנט והצעות חוק לסתימת קולות המתנגדים למשטר. ההפגנות מגיעות לאחר הפגנות מסיביות אחרות, כשנושאים יומיומיים החריפו והבשילו להזדמנות להתלונן על עוולות יותר נרחבות.

לעומת שיעור תמיכה של כ-90% בשנת 2015, צנחו אחוזי התמיכה בפוטין ל־65% בנובמבר, כך לפי חברת הסקרים העצמאית Levada Center.

הבחירות בספטמבר הקרוב לרשות המחוקקת מסבכות את הטיפול של הקרמלין בנבלני. מנהיג האופוזיציה קידם אסטרטגיה המכונה הצבעה חכמה, אשר מזהה מועמדים שיש להם הסיכוי הטוב ביותר לנצח מול מועמד ממפלגת רוסיה מאוחדת השלטת, ומרכז מאמץ לתמיכה בהם. בבחירות למועצת העיר מוסקבה ב-2019, האסטרטגיה הזו הורידה למפלגת רוסיה המאוחדת שליש מהמושבים במועצה, אם כי במקומות אחרים התוצאות היו מעורבות.

"לשחרר אותו יגרום להפעלה של טקטיקות הצבעה חכמה וזה סיכון גדול לקרמלין", אמר גליאמוב.

ההפגנות, יחד עם המחאה הבינלאומית לאחר הרעלת נבלני באוגוסט, גם הם מסבכים את הטקטיקה ארוכת השנים של הקרמלין לזלזל בנבלני ובתומכיו. פוטין ובכירים אחרים לרוב לא קוראים לו בשמו, ובמקום זה מכנים אותו בלוגר או, לאחרונה, "החולה מברלין", בהתייחס לשהות שלו בגרמניה לאחר שהורעל.

ישנם סימנים מוקדמים לכך שאולי מקורביו של נבלני יצליחו לשמר את האנרגיה של המחאה. שני סקרי בזק שנערכו בשבת במוסקבה גילו שקרוב ל-40% מהמפגינים יצאו להפגין בפעם הראשונה ומרביתם היו בשנות ה-20 או ה-30 לחייהם.

"המשמעות של זה היא שהמסר של המחאה של אלכסיי נבלני הגיע לרבים, רבים מאוד", כתבה ברשת החברתית אלכסנדרה ארחיפובה, אנתרופולוגית באוניברסיטה הרוסית למדעי הרוח שערכה אחד מהסקרים.

אבל האופוזיציה ברוסיה הראתה בעבר סימנים של שבירה וסכסוכים פנימיים בין קבוצות שונות, והקרמלין מתאמץ כבר זמן רב לדחוק את יריבו לשוליים ולעצב קבוצות אופוזיציה ומפלגות שיהיו נוחות לממשלה.

גליאמוב אמר שההצלחה של ההפגנות בשבת מציבה לתנועה של נבלני סיכון מפני שהן הציבו רף גבוה. "הם לא יכולים להרשות להפגנות לרדת בהיקפן והם צריכים להישאר מאוחדים עד הבחירות בספטמבר", אמר.

"זה היה ניצחון לאופוזיציה, אבל ניצחון בקרב בודד", אמר גליאמוב. "יש עוד מלחמה ארוכה לפניהם".