המשקיעים הקטנים שמביאים עליות גדולות: מה הקפיץ מניות כמו בלקברי וגיים סטופ?

שיתוף הפעולה עם אמזון או יישוב מחלוקת עם פייסבוק, או אולי סגירת פוזיציות שורט בשוק? • בלקברי לא לבד: יצרנית משחקי המחשב והווידיאו גיים סטופ נהנית גם מהסגרים וההישארות בבית, אך מאבקי שורטיסטים סייעו למניה לזנק ב-250% מתחילת השנה

שורטים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
שורטים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

למרות מגפת הקורונה והפגיעה המשמעותית שלה בכלכלה הגלובלית, שוק ההון האמריקאי טיפס בשנת 2020 לשיאים חדשים והמשיך את המגמה החיובית גם ב-2021. לפי הערכות, מעבר לריביות האפסיות או לתמריצים ממשלתיים, אחד הגורמים שתמכו בעליות בשוק הם המשקיעים הקטנים, שסוחרים במניות באמצעות אפליקציות מסחר כגון רובין הוד, וחלקם (לפחות הדור הצעיר של המשקיעים שנכנס לשוק לאחרונה) מפיצים המלצות קנייה למניות ברשתות החברתיות. רבים מהם נכנסו לשוק בתקופת הסגרים בעקבות מגפת הקורונה.

בוול סטריט ג'ורנל התייחסו לנושא בכתבה שפרסמו על מניית GameStop , קמעונאית אמריקאית, שמוכרת משחקי וידיאו ואלקטרוניקה צרכנית. מניית החברה טיפסה בבורסת ניו יורק בשיעור של 210% בשנת 2020, אך בשבועות שחלפו מתחילת 2021 היא כבר זינקה ב-308%. ממחיר של 6.08 דולרים בסוף 2019 המניה עלתה למחיר של כמעט 77 דולר כיום, המשקף לחברה שווי שוק של 5.4 מיליארד דולר.

ביום שני היא זינקה ב-145% אך נחלשה בהמשך וננעלה בעלייה של 18% "בלבד". בוול סטריט ג'ורנל העריכו כי זהו סימן נוסף לכך שמסחר "תזזיתי" של משקיעים פרטיים מוביל בסופו של יום לתנודות גדולות בשוק המניות.

 
  

השורטיסטים מיהרו לכסות פוזיציות

לפי הנתונים של וול סטריט ג'ורנל, לאחר הפסקות מסחר מצד הבורסה, מעל 175 מיליון מניות של GameStop החליפו ידיים ביום המסחר, לעומת פחות מ-30 מיליון מניות ביום מסחר ממוצע. לדבריהם, הראלי במניה הותנע על-ידי משקיעים שעודדו אחד את השני ברשתות החברתיות לרכוש מניות ואופציות call של GameStop.

הלחץ הוביל לשורט סקוויז - מנהלי השקעות שהחזיקו בפוזיציות שורט על המניה "נבהלו" ורצו לכסות את הפוזיציה על-ידי רכישת המניות בחזרה, דבר שתרם לזינוקים.

אגב, GameStop כיום היא המניה שפוזיציית השורט בה היא השלישית בגובהה בשוק. מניית GameStop החלה את הראלי הנוכחי ב-11 בינואר לאחר שהחברה דיווחה על צירוף דירקטורים חדשים.

לפי וול סטריט ג'ורנל, מניית GameStop הפכה לזירת קרב בין סוחרי יום שמחזיקים בעמדות שוריות על המניה, ומתקשרים זה עם זה בעיקר באתר Reddit, לבין קרנות גידור ושורטיסטים שהימרו נגד המניה.

דוגמה אחרת שמוזכרת שם היא מניית Signal Advance. מדובר במניית ביוטכנולוגיה, שזינקה בחדות לאחר שאלון מאסק צייץ בטוויטר על אפליקציית המסרים סיגנל (חברה אחרת לגמרי).

גם מניות ישראליות נהנו מביקושים גבוהים מצד משקיעים פרטיים, וביניהן ניתן לציין את יצרנית מדפסות התלת-ממד ננו דיימנשן שהוזכרה במהלך השנה שעברה כמניה מומלצת. במקרים אחרים, משקיעים פרטיים הקפיצו לאחרונה מניות כמו גילת וסרגון.

עוד מניה שזינקה מסיבה דומה היא בלקברי, שעלתה ביום שני ב-47% למחיר ששיקף שווי הגבוה פי שניים לעומת ערכה של המניה בתחילת השנה, וננעלה לבסוף בעלייה של 28%. גם שם מדובר במשקיעי רובין הוד אשר נוהרים ל"השקעה".

תנודות חדות ומסחר פראי

למה המילה השקעה מופיעה במרכאות? התשובה טמונה בתנודות בשוק ובמסחר הפראי שמאפיין חלק מהמניות האהובות על הרובין הוד'ס (המשקיעים הצעירים). היכולת לשתף רעיונות ברשתות החברתיות לצד מסחר חופשי מעמלות מעבר לים מספק רוח גבית למשקיעים הצעירים, שלא תמיד בוחרים את המניה לפי ניתוח פונדמנטלי של נתוני החברה, בלשון המעטה.

בנוסף, המחיר הזול של בלקברי למשל - 18 דולר למניה (לאחר שנשקה בשיאה לרמה של 150 דולר), מושך כסף קטן להשקעה, ויחד עם הדיבור החם ברשתות החברתיות, נראה שהדרך לעליות סלולה. גם כאן, לא מן הנמנע כי מסע העליות מתודלק גם בסגירת פוזיציות שורט.

בלקברי, החברה הקנדית שנהנתה לפני יותר מעשור מההייפ סביב הטלפון הסלולרי שלה למנהלים, איבדה אט אט מערכה וסגרה לחלוטין את עסקי הטלפונים שלה ב-2016 תוך שהיא מפטרת מאות עובדים בעולם.

חברת TCL, שרכשה בשנת 2016 את פעילות המובייל של בלקברי, הודיעה בחודש פברואר אשתקד כי היא מסיימת את השותפות עם החברה, וכי אין בכוונתה להמשיך ולייצר טלפונים חכמים תחת שם המותג. עם זאת, זה לא הסוף עבור המותג בתחום הסלולר. המותג עובר לידי חברת OnwardMobility וחברת FIH Mobile הפינית, ואלו עתידות להוציא סמארטפון חדש ב-2021.

חלקיה האחרים של בלקברי ממשיכים לפעול בתחומים אחרים. כך למשל, מה שהזניק את מנייתה מהמתים בשבועות האחרונים היה הדיווח של בלקברי על שיתוף פעולה עם אמזון. שתי החברות פיתחו פלטפורמת תוכנה מבוססת ענן שתעזור ליצרניות וספקי רכב לקבל מידע שנאסף מכלי רכב. אתמול למשל נהנתה המניה מרוח גבית שסיפק הדיווח על יישוב המחלוקת עם פייסבוק על פטנט של החברה.

בוול סטריט ג'ורנל מצטטים אנליסט מ-Danske Bank שאומר כי בתקופה הנוכחית, רבים אומרים "למה לטרוח להקשיב לאנליסטים, בואו נקנה לבד" - דבר שמעיד לדבריו על שאננות גבוהה, והוסיף שהעובדה שלא מסתכלים על השוויים מזכירה לו את הריצה שלפני התפוצצות בועת הדוט.קום בשנת 2000. יחד עם זאת, לדברי אותו אנליסט, אותה "מנטליות עדר" כהגדרתו משפיעה בעיקר על מניות קטנות יחסית, ולא משפיעה על השוק בכללותו.