הסגרים, המוטציות ומיעוט החיסונים משרטטים מיתון בצורת W באיחוד האירופי

מדינות אירופה בדרך למיתון עמוק יותר: במקום צמיחה של 2% ברבעון הראשון, בנקי ההשקעות חוזים כעת צניחה בתמ"ג מדינות אירופה • בתוך כך, איטליה, גרמניה, צ'כיה, הולנד ומדינות אחרות מתקנות למטה את התחזיות שלה • "אלה ההגבלות על החיים הציבוריים שגורמות את הבעיות החמורות ביותר"

אדם סוגר את חנותו כמה דקות לפני העוצר, בסן ז'אן דה לוז בדרום מערב צרפת, לפני כשבועיים / צילום: Associated Press, Bob Edme
אדם סוגר את חנותו כמה דקות לפני העוצר, בסן ז'אן דה לוז בדרום מערב צרפת, לפני כשבועיים / צילום: Associated Press, Bob Edme

כבר קרוב לחודשיים שעשרות מיליוני תושבי גרמניה לא הסתפרו. כמו רוב בתי העסק הלא־חיוניים, המספרות וסלוני היופי סגורים מתחילת דצמבר. בצרפת ובאיטליה, מאות אלפי גולשי סקי נשארו בבתיהם השנה. אתרי הסקי סגורים והעיירות שמתעוררות לחיים בחג המולד ובחופשת השנה החדשה נשארו שוממות.

בדיקות קורונה ובידודים נדרשים במעבר בין מדינות, מגזר התיירות האירופי קורס, רוב פעילויות התרבות הופסקו ובתי הכלבו עם מכירות סוף העונה שלהם סגורים על מנעול. רוב מדינות אירופה נמצאות עמוק בתוך הסגר השני שלהן, או לפני הסגר השלישי, ואין סימנים להסרה קרובה של המגבלות.

ההשלכות הכלכליות של תמונת מצב זו ניכרות. בעוד מדינות כמו גרמניה ואיטליה הבטיחו לתושבים בקיץ האחרון כי "הרע מכל נמצא מאחוריהן", וכי מעתה הכלכלה תתחיל במגמת התאוששות, הדינמיקה של המגפה - ההתפרצות האלימה שלה בחורף והחשש ממוטציות מדבקות - ניפצה את ההבטחות.

מספר המקרים הגובר ושיעור הקורבנות הגבוה הביאו לאימוץ־מחדש של סגרים והגבלות, שצפויים כעת להשתקף בנתוני התמ"ג ולהציב את אירופה על מסלול של "מיתון כפול" (Double Dip). התסריט לפיו אחרי ההתאוששות הכלכלית של הקיץ תגיע צניחה נוספת בחורף, שישרטטו את מסלול התמ"ג כמו האות W, הולך ומתממש.

 
  

שר הכלכלה הגרמני, פיטר אלטמאייר, נאלץ להודות בכך בקולו בשבועות האחרונים. משרדו חתך בחדות את תחזית הצמיחה לרבעונים הקרובים. במקום עלייה של 6% שהיתה חזויה בקיץ, או העלייה המתוקנת ל־4.4% שחזה בסתיו, התסריט האופטימי כעת הוא צמיחה של 3% בלבד בכל 2021.

בשנה החולפת התכווצה הכלכלה הגרמנית, שדווקא נהנתה מתמיכה חסרת־תקדים מהממשלה, מתוכניות סיוע וגם מביקושים קיימים למגזר היצרני שלה (כלי רכב, בין השאר) ב־5%. כעת, המשרד חוזה התאוששות לרמות שלפני המשבר רק ב־2022.

בהתאם, אנליסטים בבנקי השקעות ברחבי אירופה הורידו בתחילת החודש את התחזיות שלהם להתאוששות כלכלית מהירה של רוב המדינות בגוש האירו.

 
  

עוד רחוקה הדרך

אם ההצלחה של החיסונים הפיחה תקווה לחזרה מהירה לנורמליות, הרי שמספר מנות החיסון הזעום שסופק לאיחוד האירופי עד כה ואטיות החלוקה שלהן, כישלון חלק מהחיסונים בפיתוח (חברת "מרק") או עיכוב בפיתוח חיסונים דומים (חברת CureVac) - מביא רבים מהם לחשוב כי אירופה רחוקה מלהתגבר על המשבר הכלכלי הנלווה למגפת הקורונה.

גם החשש ממוטציות בנגיף הקורונה שהתפתחו במהירות בחודשים האחרונים, ומאלה שעלולות להתפתח בעתיד הקרוב ואולי לפגוע ביעילות החיסונים או להגביר את התחלואה, תורם לאי־ודאות, שהופכת את היציאה מהסגרים באירופה לתרחיש שנמדד כעת בחודשים, לא בשבועות.

שקלול של נתוני הצמיחה והמיתון מהרבעונים האחרונים והתחזית לרבעונים הקרובים שביצעה סוכנות הידיעות "בלומברג" מראה, כי גוש האירו נמצא כעת במדרון המקטע השלישי של האות W. אחרי הצניחה חסרת התקדים שנרשמה ברבעונים הראשונים של 2020 הגיעה התאוששות משמעותיות ברבעון השלישי. אך ברוב המדינות, החל מהרבעון הרביעי של 2020 ועמוק לתוך הרבעון הנוכחי (וכנראה גם מעבר), האיחוד שוב נמצא בהתכווצות כלכלית משמעותית.

החלום על "סגר לייט" התבדה

מדינות האיחוד הגדולות אולי חשבו בסתיו כי הן יכולות להסתפק ב"סגר לייט", אך עד כה אף אחת מהן לא הצליחה לעשות זאת. בגרמניה, מה שהחל בנובמבר כהגבלות מינוריות על מגזר הבילויים והגסטרונומיה הפך בתחילת דצמבר לסגר הדוק יותר מזה שהיה במדינה באביב 2020.

"אלה ההגבלות על החיים הציבוריים, שדווקא התחילו במתכונת לייט, שגורמות את הבעיות החמורות ביותר", אמרה אנליסטית בחברת אליאנץ הגרמנית לסוכנות הידיעות "בלומברג". לכן, במקום צמיחה חזויה של 1.3% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה בגוש המדינות המשתמשות במטבע האירו, הסוכנות חוזה כעת צניחה של 4%.

גם בנקי ההשקעות תמימי דעים בנוגע להרעת התמונה המסתמנת: בנק UBS החליף את התחזית לצמיחה של 2.4% בצניחה של 0.4%; ג'יפי־מורגן חוזה כעת ברבעון הראשון של 2021 צניחה של 1% במקום עלייה של 2%.

אם חומרת הסגר היא הפרמטר העיקרי לחזות את ההתכווצות הכלכלית, הרי ששתי כלכלות גדולות באירופה - צרפת וספרד - עדיין מצליחות לחמוק ממנו. צרפת השכילה ליישם כבר בנובמבר סגר הדוק יחסית, שכלל איסור על יציאה מהבתים, סגירה של חנויות לא־הכרחיות ועוד, מה שהוביל לדיכוי מוקדם של ההתפרצות וליציאה מהסגר כבר ב־15 בדצמבר. מאז, מוטל עוצר לילי על המדינה מדי ערב בשמונה, אך הלימודים והגנים פתוחים כרגיל.

תמונת המצב משתנה במהירות

עם זאת, כפי שהוכיחה מגפת הקורונה שוב ושוב, התמונה משתנה במהירות. מספר מקרי הקורונה בצרפת הולך ועולה בימים האחרונים, וכך גם מספר המאושפזים במחלקות טיפול נמרץ, מה שמוביל להערכות כי המדינה לא תצליח להימנע מהטלת סגר שלישי.

בינתיים, החליטה הממשלה להקדים את העוצר לשש בערב, והיא בוחנת את ההשפעה של צעד זה. אך כלי התקשורת דיווחו כי הנשיא עמנואל מקרון ינאם שוב השבוע וצפוי להודיע על סגר נוסף. ההשפעה של סגר זה על הכלכלה היא חלק מהדיון הציבורי, "נעשה הכל כדי לעמוד ביעד השנתי של 6% צמיחה", אמר שר האוצר הצרפתי, ברונו לה־מר, "אבל זה יהיה אתגר".

גם אינדיקטורים אחרים מצביעים על כך שהאיחוד האירופי כבר נמצא שוב במיתון. סקר מנהלי הרכש של IHS MARKIT רשם בינואר האחרון חודש שלישי רצוף של ערך מתחת ל־50, המשקף תחזית שלילית בנוגע להזמנות ולצמיחה בחודשים הבאים. "מיתון כפול (Double Dip) בגוש האירו נראה כמו תסריט ודאי כעת, על רקע ההגבלות החמורות יותר נגד הקורונה וההשלכות שלהן על עסקים", כתבה הסוכנות.

בינתיים, התארכות והעמקת המשבר כרוכים גם בהגברת המחויבות של הממשלות לסייע לכלכלות המקומיות. הבנק האירופי המרכזי כבר הבטיח להמשיך את תוכנית רכש האג"חים שלו עד אביב 2022 וממשלות היבשת משיקות עוד ועוד תוכניות סיוע.

בגרמניה מוצע כעת להשעות את החוקים המחייבים חברות להכריז על פשיטת רגל לכמה שנים, כדי לאפשר להן לצאת מהמשבר ברגע שיתאפשר. בצרפת הודיע שר האוצר לה־מר כי יגדיל את הסיוע לחברות גדולות - ממקסימום 200 אלף אירו כיום לעד שלושה מיליון אירו. "נמשיך בתמיכה ובסיוע כמה שיהיה דרוש", ניסה לה־מר להרגיע את השווקים והעסקים במדינה.