בדקנו והסתבכנו: מי יהיה זכאי לקבל מענק מזומן לפי התוכנית של הליכוד?

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כ"ץ הבטיחו לחלק לכל אזרח שנמצא בעשירון השביעי ומטה 750 שקל • אבל מסתבר כי החישוב לא קל כמו שהוא נשמע

איך יחשבו את העשירונים לקבלת המענק? / צילום: Shutterstock, Montholz
איך יחשבו את העשירונים לקבלת המענק? / צילום: Shutterstock, Montholz

רוצים לדעת אם אתם זכאים למענק? רוצים לדעת באיזה עשירון אתם? אלו התשובות הטובות ביותר שהצלחנו להשיג עבורכם. בניגוד לתוכנית הכלכלית מקיץ 2020 שבה חולק מענק לכל אזרח ללא אבחנה של כושר ההשתכרות, התוכנית שעליה הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר השבוע מתיימרת לחלק 750 שקל לכל אזרח באופן דיפרנציאלי - ורק לאלו שבעשירון השביעי ומטה.

נתניהו וכץ הבטיחו "דמי אבטלה לעצמאים", אבל התכוונו שתמשכו כספים מהפנסיה 

השנה האחרונה שבה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את חלוקת העשירונים בישראל הייתה 2018. לפי הנתונים האלו, ההכנסה נטו למשק בית (לאחר ניכוי מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות) בעשירון השביעי עמדה על 19,453 שקל. כלומר - אם ההכנסה של משק הבית שלכם נמוכה מהסכום הזה - תזכו למענק. ואם אינכם משק בית אלא יחיד? במקרה זה המענק יינתן למי שמשתכר עד 13,050 שקל בחודש ברוטו.

אלא שנתוני הלמ"ס הם רק דרך אחת להסתכל על העשירון שבו אתם נמצאים. לביטוח לאומי יש נתונים אחרים ומעודכנים יותר (לספטמבר 2020), אלא שאלו לא משקפים הכנסה למשק בית אלא את הכנסת השכירים במשק. בנוסף, הנתונים הללו מדברים במונחי ברוטו. על פי הנתונים הללו, לעשירון השביעי מגיעים עם הכנסה של 23,178 שקל ברוטו למשק בית - וכל משק בית שהשתכר למטה מכך זכאי למענק, לכל אחד מבני הזוג.

 
  

לכאורה, אם המדינה רוצה לחלק את המענקים ביעילות ובמהירות הגיוני יותר להסתמך על נתוני הביטוח הלאומי ולא של הלמ"ס, אלא שאז החישוב אינו מתייחס כאמור למשק בית אלא לכל אזרח באשר הוא. השיטה הזו יכולה להעמיד רף כניסה גבוה יותר מאשר בחישוב לפי משק בית (על פי הלמ"ס) ולכן לכאורה לסייע פחות לאזרחים. כיצד ועל בסיס מה מתכוונים ראש הממשלה ושר האוצר לפעול? להם הפתרונים.

כאן העניינים ממשיכים להסתבך, מכיוון שהקורונה הכלכלית הביאה גם לא מעט טלטלות תעסוקתיות. האם ההכנסה הקובעת לצורך מענק תתבסס על חישוב שנתי? חודשי? כיצד ייספרו דמי אבטלה וכיצד יחושב המענק לעצמאים? גם לשאלות הללו אין תשובות.
בכל מקרה, נזכיר גם כי התוכנית נמצאת בשלב ההצהרתי בלבד ועומדת בפני מכשולים פוליטיים ומשפטיים.