ביידן חתם על צו לביטול השימוש הפדרלי בבתי כלא פרטיים

נשיא ארה"ב חתם על ארבעה צווים נשיאותיים הנוגעים לשוויון גזעי • בתגובה לצו המבטל את השימוש בבתי כלא פרטיים ברמה הפדרלית, צנחו מניות של Geo Group ו־Corecivic Inc, החברות המפעילות את בתי הסוהר הפרטיים, ב־7.84% וב־5.86% בהתאמה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Tom Brenner
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Tom Brenner

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם ביום שלישי בערב על ארבעה צווים נשיאותיים הנוגעים לשוויון גזעי, כולל ביטול השימוש בבתי כלא פרטיים ברמה הפדרלית. בתגובה צנחו מניות של Geo Group ו־Corecivic Inc, החברות המפעילות את בתי הסוהר הפרטיים, ב־7.84% וב־5.86% בהתאמה.

"מעולם לא מילאנו במלואם את עקרונות היסוד של העם הזה, וקבענו את הברור מאליו, שכל האנשים נולדו שווים ויש להם הזכות שיתייחסו אליהם באופן שווה לאורך כל חייהם", אמר ביידן רגע לפני שחתם על הפעולות. "הגיע הזמן לפעול עכשיו, לא רק בגלל שזה הדבר הנכון לעשות. כי אם נעשה זאת, יהיה לנו יותר טוב".

ביידן חתם על צו המורה ליועץ המשפטי לממשלה לא לחדש חוזים של משרד המשפטים עם מתקני מעצר פליליים המופעלים באופן פרטי. "זהו הצעד הראשון שמונע מתאגידים לעשות רווחים כספיים מאנשים שנכלאו - כליאה שהיא פחות אנושית ופחות בטוחה, כפי שמראים המחקרים", אמר ביידן.

ביידן הוסיף כי זו רק צעד ראשון בניסיון של הממשל בראשותו להתמודד עם "הבעיות המערכתיות של מערכת המשפט הפלילי שלנו".

כאשר אוכלוסיית הכלא הפדרלית זינקה לפני עשור, משרד המשפטים החל לסגור חוזים עם בתי כלא פרטיים. במזכר של משרד המשפטים האמריקאי משנת 2016 נכתב כי לאורך השנים התברר, שבתי כלא פרטיים לא מספקים את אותה רמת שירותים, תוכניות ומשאבים כמו המוסדות הממשלתיים.

במזכר צוין כי "בתי כלא פרטיים לא חוסכים משמעותית בעלויות לקופה הציבורית", וכן ש"השירותים השיקומיים שמספקים בתי הכלא הציבוריים, כמו תוכניות חינוכיות ותוכניות לרכישת מקצועות, הוכיחו את עצמם כקשים לשכפול ומיקור חוץ".

כמו כן נמצא, על פי הדוח של משרד המשפטים, כי בבתי הכלא הפדרליים הפרטיים היו שיעורים גבוהים יותר של "תקיפות, שימוש בכוח כלפי אסירים, נעילות ועונשים משמעתיים".

יש לציין כי לצו סגירת בתי כלא הפרטיים, שהם תחת סמכות משרד המשפטים של ארצות הברית, אין כל השפעה על מתקני מעצר פרטיים המופעלים על ידי רשות ההגירה (ICE), שזכו לביקורת חריפה בעקבות היחס שלהם למהגרים לא חוקיים. זאת אף שבמהלך הקמפיין, ביידן אמר כי יפעל להפסקת השימוש בכל המתקנים הפרטיים, כולל במתקני ICE.

ממשל אובמה נקט בפעולה דומה בשנת 2016 בחודשי כהונתו האחרונים הנשיא, אך ממשל טראמפ הפך במהירות את המהלך.

"כן, אנחנו זקוקים לרפורמה במערכת הצדק הפלילי, אבל זה לא מספיק. אנחנו צריכים לפתוח את ההבטחה שמגולמת באמריקה לכל אמריקאי. וזה אומר שעלינו להפוך את היחס הגזעי, לא רק נושא עבור משרד ממשלתי כזה או אחר, אלא זה חייב להיות עניינה של הממשלה כולה", אמר ביידן.

ביידן גם חתם על צו לטיפול בעלייה באפליה נגד אמריקאים אסייתיים ותושבי האוקיאנוס השקט בשנה האחרונה.

בנוסף, חתם ביידן על שתי פעולות נוספות שמטרתן לחזק את הגישה לדיור ולריבונות שבטית בארה"ב. אחת מהן היה צו שהורה למשרד השיכון ופיתוח עירוני ליישם מחדש צו מימי אובמה שניסה לשים קץ לאפליית דיור ולבחון באופן רחב יותר אם חוק דיור הוגן מיושם במלואו.

הפעולה השנייה לדבריו, "ממריצה מחדש את המחויבות של כל הסוכנויות הפדרליות לנהל התייעצות קבועה, איתנה ומשמעותית עם ממשלות השבטים השונים".