בריטניה ציינה מאה אלף קורבנות קורונה; ג'ונסון: "מצטער מאוד"

ראש הממשלה ג'ונסון הודיע כי הוא "לוקח אחריות מלאה" על מצבה העגום של בריטניה, אך הוסיף גם כי "הממשלה עשתה ככל יכולתה וממשיכה לעשות זאת" • יותר מ-100 מיליון מקרי קורונה אובחנו בכל העולם מאז תחילת המגפה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתנצל בפני אזרחי המדינה לאחר שנחצה רף 100 אלף מתים מנגיף הקורונה / צילום: Associated Press, Justin Tallis
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתנצל בפני אזרחי המדינה לאחר שנחצה רף 100 אלף מתים מנגיף הקורונה / צילום: Associated Press, Justin Tallis

בריטניה ציינה אתמול את היותה המדינה הראשונה באירופה לחצות את הרף העגום של 100 אלף קורבנות ממגפת קורונה. בעוד שברחבי העולם נחצה אתמול רף גבוה יותר: יותר מ-100 מיליון מקרי קורונה אובחנו מאז תחילת המגפה, לפני כשנה. כ-2,167,718 מקרי מוות נרשמו כתוצאה מקורונה, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נשא נאום שבו הביע את תנחומיו העמוקים "לכל מי שאיבד קרוב משפחה אהוב, אבות ואמהות, אחים ואחיות, בנים ובנות". "אני מצטער מאוד", אמר ג'ונסון, והוסיף כי כראש ממשלת בריטניה הוא "לוקח אחריות מלאה" על ההתמודדות עם המגפה, אך כי "הממשלה עשתה ככל יכולתה וממשיכה לעשות זאת".

הממשלה הבריטית בראשות ג'ונסון ביצעה כמה סיבובי פרסה בנוגע למדיניות המאבק נגד המגפה, שלדברי מומחים השפיעו על דרך והצלחת התמודדותה עם הקורונה. במשך שבועיים-שלושה קריטיים בתחילת התפרצות המגפה באירופה נמנעה הממלכה המאוחדת מצעדי סגר והגבלות על החיים הציבוריים, בשם הניסיון לחתור ל"חסינות עדר", לפני ששינתה כיוון. גם לאחר מכן, שורה של סגרים ומגבלות הוטלו לעתים באיחור משווע, באופן בלתי-הולם לתמונת המצב של התחלואה, ותרמו למצב הקשה.

בריטניה נחשבת גם למוקד תחבורה עולמי, והיא לא הגבילה באופן משמעותי את הכניסות והיציאות אליה עד לדצמבר האחרון. בנוסף, התפשטה באנגליה, כולל בלונדון, מוטציה חדשה של נגיף ה-SARS-Cov-2 שלפי הערכות הרופאים הבריטיים מדבקת יותר מזן ווהאן שהתפשט בעולם עד כה.

בינתיים, בעקבות סגר הדוק הכולל השעיית הלימודים בבתי הספר, הצליחה בריטניה לחתוך בחצי את מספר המקרים היומי, שעומד כעת על 31 אלף מקרים ביום בממוצע, לעומת 60 אלף מקרים לפני שלושה שבועות. שיעור התמותה עדיין גבוה מאוד, ועומד על ממוצע של יותר מ-1,200 מקרים ביום בשבוע האחרון.

6.8 מיליון כבר התחסנו

בריטניה היא גם המובילה העולמית במספר החיסונים שניתנו עד כה - שילוב של חיסוני "פייזר-ביונטק" ו"אסטרה-זנקה". 6.8 מיליון בריטים קיבלו עד כה לפחות את המנה הראשונה (11% מהאוכלוסייה, לעומת 47% מהאוכלוסייה בישראל), והרשויות הבריטיות אף דחו את מועד מתן המנה השנייה בתשעה שבועות כדי לחסן כמה שיותר במנה הראשונה.

בנוסף לסגר הנוקשה, שצפוי להמשיך לתוך חודש פברואר, החליט ג'ונסון ביממה האחרונה לשלוח נוסעים השבים מאזורי סיכון למוטציות של נגיף הקורונה לבידוד במלונות. השבים מדרום אפריקה, פורטוגל, ברזיל ומדינות אחרות באמריקה הלטינית יצטרכו לשהות במשך עשרה ימים במלונות. שרת הפנים פריטי פאטל צפויה להודיע היום על הצעד, שנחשב למקל יותר מאפשרות אחרת שנשקלה על ידי הממשלה: חובת בידוד לכל השבים מחו"ל במלונות.