סגירת מעברי הגבול היבשתיים נדחתה לשעה 17:00; ישראייר תפעיל טיסה להשבת ישראלים

שר הפנים דרעי: "לא ברור מדוע לצד הסדרת נושא הכניסה לישראל מהאוויר, לא הוסדר גם נושא הכניסה מהיבשה" • ישראייר זכתה במכרז שערכה המדינה ותפעיל טיסה בקו ת"א-פרנקפורט ב-29.1 וב-31.1 להשבת ישראלים שלא הספיקו לשוב ארצה לפני סגירת השמיים

מעבר הגבול עם ירדן הבוקר / צילום: דיוויד וולס
מעבר הגבול עם ירדן הבוקר / צילום: דיוויד וולס

סגירת מעברי הגבול היבשתיים לכניסת ישראלים וזרים בעלי היתר תידחה לשעה 17:00 היום (28.1).

לשכת האוכלוסין וההגירה הודיעה אתמול על סגירת המעברים שנשארו פתוחים לאור פירצה בתקנות שהתמקדו בסגירת השמיים ולא בסגירת היבשה, כך שישראלים יכלו להגיע לירדן או למצרים ולהיכנס לארץ משם. בודדים גם הספיקו לעשות זאת, ומי שלא הספיק ונמצא בדרכו - יוכל לעשות זאת כאמור עד השעה 17:00 היום.

החל מ-17:00 כל המעברים היבשתיים לישראל ייסגרו לשני הכיוונים, כלומר לכניסה וליציאה, וזאת עד 31.1.21, ובהמשך אם תוארך סגירת השמיים - מה שסביר שיקרה - גם הגבול היבשתי יישאר סגור.

בצו שהעביר שר הפנים אריה דרעי לפרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, ציין דרעי: "לא ברור מדוע לצד הסדרת נושא הכניסה לישראל מהאוויר, לא הוסדר גם נושא הכניסה מהיבשה. הפירצה שנוצרה בהקשר הזה ברורה לכל ועלולה להיות מנוצלת היטב לטובת כניסה מהמעברים היבשתיים, ובכך תורחב הסכנה, ולא תושג המטרה לשמה נתקנו התקנות. החלטתי כי עליי להוביל מהלך שימנע את הרחבת הסכנה ויביא להגשמת המטרה של מניעת התפשטות נגיף הקורונה באמצעות כניסה ויציאה מכלל מעברי הגבול של מדינת ישראל".

הסגירה, כך דרעי, היא "באופן זמני ועד להתבהרות מצב הדברים. אני מודע למורכבות המשפטית שיש בפעולה בדרך זו. עם זאת, לאור מצב התחלואה הקשה ועד להתבהרות מצב הדברים, מצאתי כי אין מנוס מסגירת המעברים היבשתיים למספר ימים. המקרים החריגים ייכנסו לישראל דרך האוויר באופן שהוסדר לגבי החרגת כלי טיס".

ישראייר תחזיר את הישראלים ש"נתקעו"

בתוך כך, בחלוף ימים ספורים מאז החליטה המדינה לסגור את השמיים, היא כבר מארגנת טיסות להשבת ישראלים שבהתראה הקצרה שקיבלו לא הספיקו לשוב ארצה: המדינה הפעילה מכרז בין חברות התעופה הישראליות, בו זכתה ישראייר, שתפעיל טיסה בקו תל אביב-פרנקפורט ב-29.1 וב-31.1. בחירת היעד המרכזי באירופה הוא בכדי לאפשר לישראלים להגיע אליו בטיסות קונקשן מהיעדים שבהם הם נשארו.

המחיר שקבעה המדינה לטיסה הוא 250 דולר לכיוון, כולל תיק יד וכבודה (עד 23 ק"ג). ישראייר, שזכתה במכרז, ביקשה אפס סבסוד מהמדינה, כך שהיא תקווה למלא את המטוסים בנוסעים.

נוסעים שרוצים לצאת מישראל צריכים לקבל אישור מוועדת חריגים. יש לשים לב מראש לאילו יעדים אפשר יהיה להמשיך מפרנקפורט. כך למשל, לא ניתן להמשיך משם לארה"ב עבור בעלי דרכון ישראלי.

גם הישראלים שיבקשו לחזור ארצה יידרשו לקבל אישור מיוחד דרך אתר משרד הבריאות ובכל מקרה לבצע בדיקת קורונה PCR לפני הטיסה לישראל. הנוסעים הנכנסים לישראל יידרשו גם להיכנס לבידוד עם שובם.