גליקמן: "הנפקת צים בוול סטריט - סיפור הצלחה שיילמד בבתי ספר למנהל עסקים"

חברת הספנות, שרק לפני שנים ספורות עמדה על סף קריסה, השלימה הנפקה לפי שווי של כ-1.5 מיליארד דולר לפני הכסף, לאחר שנאלצה להפחית מחיר בשל הירידות בשווקים • המנכ"ל אלי גליקמן: "כשפנו אליי להיות מנכ"ל צים, אמרתי: 'מה, אני משוגע?'. החלטתי לבוא בזכות שני דברים: האתגר והתיגמול"

אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'

"כנגד כל הסיכויים", כך מגדיר אלי גליקמן, מנכ"ל חברת הספנות צים, את התהליך שהסתיים בהנפקת החברה בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-1.7 מיליארד דולר "אחרי הכסף" (ושווי של כ-1.5 מיליארד דולר לפניו).

צים, אשר כמעט פשטה רגל לפני שנים ספורות וביצעה שני הסדרי חוב ענקיים, הפכה כעת - על רקע שנת שיא בתוצאותיה העסקיות - לחברה ציבורית, לאחר שהשלימה גיוס של 218 מיליון דולר לפי מחיר של 15 דולר למניה.

צים נאלצה להסתפק במחיר נמוך מעט מטווח המחירים אליו כיוונה (16-19 דולר) וגם הנפיקה פחות מניות מהתכנון המקורי. לחתמים בהנפקה - סיטיגרופ, גולדמן זאקס, ברקליס, ג'פריס ו-Clarckson Platou - ניתנה אפשרות לרכוש כ-2.2 מיליון מניות נוספות במחיר ההנפקה תוך 30 יום, כך שהיקף הגיוס עשוי לגדול ל-250 מיליון דולר. בעלת המניות הגדולה בצים, קנון של עידן עופר, מחזיקה לאחר ההנפקה במניות צים בשווי 480 מיליון דולר, המהוות כ-28% מההון.

"התהליך התחיל ביוני-יולי, אמצע משבר הקורונה. החלטתי לאור השיפור המשמעותי בתוצאות של צים החלטה אסטרטגית, להכין את החברה להנפקה", משחזר המנכ"ל  גליקמן בראיון לגלובס, מיד לאחר השלמת המהלך. "מה שקרה עכשיו זה סיום תהליך של חצי שנה של עבודה סיזיפית, עם עשרות ואולי מאות אנשים מאחורי הקלעים. משנת 2015 לא הייתה הנפקה של חברת ספנות בעולם בכלל, אנחנו פורצי דרך בתחום הזה".

דווקא לרגע השיא של ההנפקה הגיעה צים ביום לא פשוט בוול סטריט, בו מדד S&P 500 צלל ומחק את העליות שרשם מתחילת 2021. לכך אפשר להוסיף את הירידה במניות הספנות הגדולות בבורסות אירופיות בשבועות האחרונים - לדוגמה מניית החברה הגדולה ביותר, Maersk, שאיבדה בדנמרק כ-17% מערכה בימים האחרונים, מה שהוסיף לחששות הפוטנציאליים של משקיעים בהנפקת צים.

גליקמן מציין כי "למרות זאת, קיבלנו אמון של המשקיעים והצלחנו, מחברה שלפני שנתיים קיבלה הערכת שווי חיצונית של מינוס 200 מיליון דולר, לחברה שהונפקה בשווי כזה. זה סיפור הצלחה שיילמד בבתי ספר למנהל עסקים". הוא מדגיש כי גם משקיעים ישראלים השתתפו בהנפקה: "אחרי כל הסדרי החוב, יש משקיעים בארץ שנתנו בצים אמון".

"מצליחים לא להיות מוטי-מחיר ולהביא חדשנות דיגיטלית"

צים היא חברת ספנות העוסקת בהובלת מכולות ימית, אשר הוקמה בישראל ב-1945. הנפקת החברה בוול סטריט מגיעה כאמור מספר שנים לאחר שני הסדרי חוב עצומים שביצעה צים ולאחר שנים ארוכות שבהן רשמה הפסדים כבדים: ב-2009 היא פרסה מחדש חוב של כ-7 מיליארד דולר, וב-2014 ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב בסך 3.4 מיליארד דולר, מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה בת"א.

גליקמן הצטרף לחברה לאחר מכן, ביולי 2017, אחרי שכיהן כמנכ"ל חברת החשמל וכמשנה למנכ"ל בחברת התקשורת אורנג' (פרטנר). עוד קודם לכן היה מפקדת שייטת 13. "צים, כשהגעתי אליה, עמדה לפני פשיטת רגל - זה לא סוד", אומר גליקמן. "כשפנו אליי להיות מנכ"ל צים, אמרתי: 'מה, אני משוגע?'. לקח יותר מחצי שנה של פניות ובסוף החלטתי לבוא בזכות שני דברים: האתגר והתיגמול. אחרי חברת החשמל, חברה ממשלתית שבה האתגר הוא גדול אבל התיגמול לא מכסה את האתגר והסיכון, החלטתי שבחברה הבאה שאנהל יהיו אתגר ותיגמול. לקחתי סיכון אישי רב לקרדיט שלי בהגעה לחברה כמו צים".

על פי תשקיף צים, בעקבות ההנפקה יחולק בונוס לחבר הנהלה בכיר (ככל הנראה מדובר בגליקמן עצמו), הכולל אופציה לרכישת מניות בהטבה כלכלית של 9.6 מיליון שקל, להבשלה במשך חמש שנים. במקביל החברה תחלק בונוסים בהיקף מצטבר של 8 מיליון דולר לעובדים מסוימים.

שווי ההטבה באופציות שמחזיקים כיום עובדי צים עומד במחי ההנפקה על כ-70 מיליון דולר. בשנת 2018, צים הקצתה לעובדים אופציות לרכישת מניות המהוות כ-5% מהון המניות שלה, מחציתן כבר הבשילו מאז והמחצית השנייה תבשיל בשתי מנות, ב-2021 ו-2022. האופציות יהיו ניתנות למימוש במחיר של 1 דולר למניה, לעומת 15 דולר שהוא מחיר המניה בהנפקה.

על עידן עופר, בעל המניות הגדול בצים (באמצעות חברת קנון), אומר גליקמן כי "לזכותו, הוא היחיד שהאמין בחברה בימים הקשים שלה. בשוק הישראלי הוא נחשב לאחד שמנסה למקסם רווחיות, אבל בצים הוא הפסיד לאורך השנים מאות מיליוני דולרים, אולי אפילו מיליארד דולר. בימים הקשים של צים (הסדר החוב השני בחברה, ש"ש, שח"ו)  הוא השקיע 200 מיליון דולר והפסיד 68% ממניות החברה. מישהו אחר היה נותן לחברה במצב כזה ליפול".

כשגליקמן נכנס לחברה הוא החליט, לדבריו, להפוך אותה לחברת ספנות דיגיטלית. "זה היתרון שלנו על-פני המתחרים", הוא אומר. "בעברי הייתי משנה למנכ"ל אורנג', וכשהגעתי לצים מצאתי חברה old fashioned, 15-20 שנה אחורה לעומת תעשיית הסלולר. אחד הדברים שהובלתי היה טרנספורמציה דיגיטלית: שימוש באמצעי ביג דאטה, בינה מלאכותית ו-BI (בינה עסקית). עולם הספנות הוא עולם של קומודיטי, והחוכמה שלנו היא שאנחנו מצליחים לפרוץ ולא להיות מוטי-מחיר כמו כולם, אלא להביא חדשנות דיגיטלית".

בין היתר, הוא מספר על הסכם בלעדי עם עליבאבא; רוב לקוחות האתר מעבירים מוצרים באמצעות האוויר, אך לדברי גליקמן צים מובילה אותם בים בעלות נמוכה ב-80%, בזמן אספקה לא ארוך בהרבה ותוך קבלת פרמיה על המחיר של מכולות רגילות. "זה שינוי תרבותי באמצעות כלים חכמים, וכמות המכולות גדלה משבוע לשבוע", הוא מספר.

הקורונה והדלק מפנקים, הדולר מכביד

שנת 2020, לפי נתונים ראשוניים שצים פרסמה מדוחות 2020 לקראת ההנפקה, הייתה כאמור שנת שיא בתוצאות החברה, על רקע גאות במחירי הובלת המכולות. השנה תסתיים עם הכנסות של כ-4 מיליארד דולר, צמיחה של כ-20% לעומת 2019, וכן החברה מצפה לעבור בה לרווח של 500-525 מיליון דולר, לעומת הפסד של 13 מיליון דולר ב-2019, ולהציג EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של מעט מעל למיליארד דולר - עלייה חדה לעומת 386 מיליון דולר ב-2019. היקף ה-TEU (למעשה היקף המכולות שהעבירה החברה) - עלה ב-0.1%-1.2%.

זו תקופה יוצאת דופן לטובה בתנאי השוק.
"אנחנו רואים בשלושה-ארבעה חודשים האחרונים מחירי שיא לספנות המכולות בעולם. זה מוביל לתוצאות מצוינות של החברות. צים מציגה שיפור משמעותי בתוצאות כבר רבעונים רבים, ומובילה בשולי הרווחיות את חברות הספנות בעולם".

מה מאפשר לחברות הספנות לקבל מחירים גבוהים?
"שילוב של כמה גורמים: ראשית, עצירת העברת סחורות בדרך האוויר בגלל הקורונה - זה תורם לעודף ביקוש בים. שנית, יש הערכה שאנשים יושבים בבית ומוציאים פחות כסף על מסעדות, טיולים וחו"ל, אז יש להם יותר כסף פנוי והם משקיעים בשיפוץ הבית, ברכישת ציוד משרדי, חומרים לבינוי וכדומה, וזה יוצר עודף ביקוש בעולם המערבי. שלישית, יש עלייה בהעברת מוצרים שנרכשים באי-קומרס והיו מעבירים אותם באוויר, כמו טלפונים סלולריים ומכשירים ביתיים".

למרות העלייה החדה, ה-TEU עלה יחסית מעט ב-2020.
"ברבעון הראשון והשני של 2020 הייתה נפילה בביקוש העולמי וגם בהיצע, כתוצאה מכך שסין הייתה סגורה בשל מגפת הקורונה. הייתה אז נפילה של 20%-25% בהעברת המטענים. רוב חברות הספנות הגדולות בעולם חזו שתהיה ירידה שנתית בהעברת מטענים למרות השיפור שהיה ברבעון השלישי והרביעי. צים הצליחה להוביל ב-2020 יותר מב-2019, למרות מה שקרה ברבעונים 1-2. זה הישג פנומנלי".

מה חלקה של ירידת מחירי הדלק בהשפעה על התוצאות?
"הירידה השפיעה לטובה ברבעון הראשון והשני של 2020. אבל בתקופה האחרונה אנו רואים עלייה במחירי הדלק, כי העולם הניח שמתחילים להיפתח ולצאת מהקורונה. היום הדלק לא נמוך כמו שהיה, ולא גבוה כמו שהיה".

ומה השפעת הדולר הנמוך על צים?
"זה יוצר לנו הפסד של סביב 10 מיליון דולר בשנה".

"בעלות על אוניה אחת בלבד מאפשרת גמישות"

למה מיועד הכסף שגייסתם בהנפקה?
"לשלושה דברים עיקריים: חכירת אוניות לטווח של 10-12 שנים - להערכתי לא מחברות של עידן עופר כי זה יחייב אישורים של דירקטוריון ואסיפה כללית, הצטיידות במכולות חדשות והשקעות בדיגיטל על מנת להשיא רווח גדול יותר למשקיעים. שלושת הפרויקטים האלה ישפרו משמעותית את התוצאות של צים".

בניגוד לחברות ספנות אחרות, צים לא מחזיקה בבעלות על אוניות. למה?
"צים היא החברה היחידה בתחום בעולם ללא בעלות על אוניות - יש לנו בעלות על אוניה אחת. זו תפיסה עסקית חדשנית שמאפשרת לנו להיות החברה הכי גמישה בעולם. לדוגמה במשבר הקורונה: בינואר היו לנו 70 אוניות, ראינו שיש ירידה בהיצע, ירדנו ל-54 אוניות. היום אנחנו ב-96 אוניות בשיא הביקוש. זה היתרון שלנו, כשחברות אחרות עם בעלות על אוניות מפסידות הון עתק במשבר כי הן תקועות עם האוניות, אנחנו פשוט מחזירים אותן לבעלים. לכן יש לנו את שולי הרווח הכי טובים בענף".

צים מעסיקה כיום כ-4,000 עובדים, מתוכם כ-800-900 בישראל. "ישראל מהווה היום כ-12% מהפעילות של צים", אומר גליקמן. "צים היא חברה גלובלית. היא מהווה 10% מהיבוא מאסיה לניו יורק. אנחנו בין החברות הגדולות בעולם שמייבאות לארה"ב".

בהתאם לכך היא סבלה ב-2019 ממלחמת הסחר בין סין לארה"ב, אם כי גם כאן גליקמן מדגיש את הגמישות של החברה, ואת האפשרות להורדת עלויות - הפעם בזכות שיתוף פעולה בחלק מהקווים שלה עם חברות ספנות אחרות. "בעולם התעופה יש בריתות לצורך הורדת עלויות. מה אומרים תמיד באל על? 'אף אחד לא רוצה לעשות איתנו ברית כי אנחנו מישראל'. בצים אמרו לי אותו דבר, 'אנחנו הברווזון המכוער, לא רוצים לעשות איתנו ברית'. שיניתי את זה. עשינו דברים פורצי דרך בצים, לא סתם התוצאות שלנו השתפרו".

כמה זמן אתה עוד מתכנן להישאר בצים?
"הייתי באורנג' 5.5 שנים, ובחברת חשמל 4 שנים. בצים אני קרוב ל-4 שנים ומרגיש כל יום שזה היום הראשון שהגעתי לחברה".

אז עד הפנסיה?
"ככל שיהיה לי אתגר וככל שאתוגמל וככל שאצליח לייצר את הדברים - אני אשאר בצים. באופי שלי אני מחפש סיפוק ממה שאני עושה ואוהב אתגרים. יש לי 'בעיה' של אופי, הייתי לוחם ומפקד בשייטת וגם הלכתי לחברות מאתגרות".

צים

עיסוק: חברת ספנות העוסקת בהובלה ימית של מכולות ● מיקום: חיפה • שנת הקמה: 1945 ● מספר עובדים: כ-4,000 • בעלי מניות מרכזיים: קנון, דויטשה בנק, Danaos. למדינת ישראל יש מניה מיוחדת ● יו"ר יאיר סרוסי • הכנסות 2020: כ-4 מיליארד דולר ● רווח נקי 2020: כ-500-525 מיליון דולר

אלי גליקמן

מנכ"ל צים מאז 2017 ● גיל: 59 ● תפקידים קודמים שלו היו מנכ"ל חברת חשמל, משנה למנכ"ל פרטנר ומפקד השייטת