במסר עמום לביידן, נשיא סין שי מזהיר את ארה"ב מפני עימות

דבריו של שי ג'ינפינג בפורום הכלכלי העולמי מושמעים בתוך כך שהממשל בוושינגטון מתכונן לבקש מבנות בריתו לאתגר את בייג'ינג במספר תחומים

נשיא סין, שי ג'ינגפינג, בפסגה הכלכלית בדאבוס / צילום: Reuters, Ruben Sprich TPX
נשיא סין, שי ג'ינגפינג, בפסגה הכלכלית בדאבוס / צילום: Reuters, Ruben Sprich TPX

נשיא סין שי ג'ינפינג השמיע אזהרה מרומזת נגד הכנות ממשל ביידן לדרבן את בנות בריתה של ארה"ב לאתגר את בייג'ינג במגוון תחומים, וקרא לתיאום רב צדדי על מנת להתמודד עם אתגרים עולמיים כמו מגפת הקורונה.

"לבנות מעגלים מצומצמים או לפתוח במלחמה קרה חדשה, לדחות, לאיים או להפחיד אחרים, לאכוף היפרדות בכוח, הפרעה באספקה או סנקציות, ליצור בידוד או ניכור, רק ידחוף את העולם לכיוון של פיצול ואפילו עימות", אמר הנשיא שי לפורום הכלכלי העולמי, שמתכנס השנה באופן מקוון במקום בעיירת הסקי דאבוס בשווייץ.

דבריו - שנאמרו משולחן עבודה שמאחוריו ציור של החומה הסינית, שנועדה להרתיע פולשים זרים - הושמעו ימים בודדים לאחר כניסתו של ג'ו ביידן לתפקידו כנשיא ארה"ב. הנשיא הסיני אמר שבייג'ינג תמשיך לפתוח את הכלכלה שלה ולכבד את מחויבויותיה הבינלאומיות, אך הדגיש שלכל מדינה שמורה הזכות לחצוב לעצמה נתיב משלה.

בזה שדחף למעורבות רב צדדית על מנת לדון באי-הסכמות, לא הציע שי שום יוזמה למענה לביקורת המערבית לגבי מדיניות סיניות בתחומים כמו סחר, זכויות אדם והצבא.

במדינות רבות בעולם ישנו כעס על חוסר השקיפות של סין לגבי התפרצות מגפת הקורונה מאז שהופיעה לראשונה בווהאן ולגבי סירוב הממשלה הסינית לענות לשאלות מדעיות לגבי יעילות תוכנית החיסונים שלה.

הנשיא שי אמר שסין ממשיכה לעזור למדינות אחרות במאבק העולמי נגד הקורונה והביע אמון בכך שהאנושות תגבר על הנגיף. הוא אמר: "החורף לא יכול למנוע את בוא האביב".

אך הוא גם הזהיר, "זה לא באינטרס של אף אחד להשתמש בנגיף כתירוץ להפוך את תהליך הגלובליזציה ולעבור לבדלנות והיפרדות".

הדגש שלו נגד פעולה בידי "מדינה אחת או בודדות" הגיע אחרי שצוותו של ביידן חיפש דרכים לבנות מחדש בריתות של ארה"ב שהועמדו בניסיון תחת ממשל טראמפ.

"לא, הנאום הזה לא משנה דבר"

בנאום באורך כ-25 דקות, קרא הנשיא הסיני להגברת תיאום המדיניות המאקרו-כלכלית בעולם כולו ואמר שמדינות צריכות להותיר מאחור את "הדעות הקדומות האידיאולוגיות" שלהן לגבי סוג מסוים של משילות.

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה ביום שני שדבריו של הנשיא שי לא גרמו לשינוי בדרך בה הממשל רואה דברים הקשורים לסין אבל הבית הלבן מכוון לשפר את אסטרטגיית ההגנה שלו, כולל על טכנולוגיה.

"לא, הנאום הזה לא משנה דבר", אמרה סאקי. "אנו מאמינים שהרגע הזה דורש גישה חדשה ואסטרטגיה חדשה לעתיד".

בנאומו קרא נשיא סין להגברת התיאום בקרב 20 הכלכלות המובילות בעולם, ארגון הסחר העולמי, האו"ם וארגון הבריאות העולמי, כולם גופים בהם לסין השפעה גדולה. הוא אמר שמדיניות כלכלית צריכה להיות מתואמת אבל לא הזכיר ארגונים בינלאומיים הנשלטים על ידי מדינות מערביות כגון קרן המטבע הבינלאומית או הבנק העולמי. הוא הוסיף שההיסטוריה הוכיחה שאף אחד לא ינצח בעימות, "בין אם מדובר במלחמה קרה, מלחמה חמה, מלחמת סחר או מלחמת טכנולוגיה".

שי חזר על כך שמדיניות האקלים של סין כוללת חזרה לניטרליות פחמן עד 2060, תחום בו ממשל ביידן הבטיח לשתף פעולה עם בייג'ינג.

סין מהמרת על כך שהכלכלה שלה תישאר אטרקטיבית. ההישגים הכלכליים של סין בשנה שעברה - היא הייתה הכלכלה הגדולה היחידה שדיווחה על צמיחה, הייתה במדינה עליה של 2.3% בתל"ג וסין הייתה המדינה הבודדת שמשכה השקעות זרות נוספות - הובילו להתבטאויות של הדרג הרשמי בבייג'ינג שהתאפיינו במידה גוברת של ביטחון עצמי. המרכז לכלכלה ומחקר עסקי, מכון מחקר בריטי, השמיע לאחרונה תחזית לפיה הכלכלה הסינית תעקוף את כלכלת ארה"ב ב-2028 ובכך הקדים את התחזית הקודמת שלו בחמש שנים.

שי אמר לצופים בפורום הבינלאומי בדאבוס שההצלחות הכלכליות של סין "ידגישו את השיקום הכלכלי בעולם כולו".

המסר שלו לגבי שיתוף פעולה ורב צדדיות בדאבוס אינו מתיישב עם דברים שאמר בתוך ארצו. כשהוא פונה לסינים הנשיא שי מדגיש את עליונות המודל הסיני. למפגש של מפלגתו אמר החודש ש"הזמנים והמגמות הם בצד שלנו".

סין הביעה רצון לאפס את יחסיה עם ארה"ב לאחר עזיבת טראמפ

הפיתוח המתמשך של סין יבטיח שארה"ב תמשיך לראות במדינה מתחרה אסטרטגית, אם כי ישנם תחומים בהם היריבות האלה יכולות לשתף פעולה, כך לפי האקדמאי מהמפלגה הקומוניסטית ז'אנג באיג'יה. עדיין, ז'אנג חזה שהשנתיים הקרובות יהיו מאופיינות ביחסים "די משעממים" בין המדינות, כשנושאי פנים יהיו בראש סדר העדיפויות בשתיהן: סין מרוכזת במטרות כמו הגדלת מעמד הביניים שלה וארה"ב תהיה עסוקה בהתאוששות לאחר המגפה.

ההגנה שהשמיע בזכות הרב-צדדיות מזכירה את ההופעה הראשונה של הנשיא שי בדאבוס, כאשר הזהיר ימים ספורים לפני השבעת דונלד טראמפ לנשיאות ש"אף אחד לא ינצח במלחמת סחר". לאחר שהלכו עקב לצד אגודל בנושא הסחר, חתמו ארה"ב וסין על הסכם בתחילת 2020 אך הותירו בשני הצדדים על כנם מכסים מגבילים וקיימת מידה רבה של אי שביעות רצון הדדית.

כשמייסד הפורום הכלכלי העולמי קלאוס שוואב הציג את הנשיא הסיני בפני משתתפי הכנס המקוון ביום שני, נזכר בכך שהופעתו הקודמת של שי בדאבוס קרתה לפני תחילת "עידן אי-ההסכמה".

סין הביעה רצון לאפס את יחסיה עם ארה"ב לאחר עזיבת טראמפ וארבע שנים של סנקציות הדדיות.

הצוות של ביידן בוחן איזה יוזמות מעידן טראמפ לשמר ושוקל מדיניות להתנגדות לשאיפות הטריטוריאליות הסינית בים הסיני הדרומי ולהתמודדות עם מה שארה"ב מגדירה כבריונות כלכלית של הסינים נגד בנות בריתה של ארה"ב, כולל אוסטרליה. ביידן הבהיר במהלך הקמפיין שלו שמדיניות הסחר אינה אחת מעדיפויותיו העליונות.

לא ברור מתי הנשיא האמריקאי החדש ישוחח עם מקבילו הסיני. ארה"ב מיוצגת בדאבוס במשקל קל. הופעה נדירה של בכיר אמריקאי בפורום השנה תהיה הופעתו של אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של ממשלת ארה"ב למחלות מדבקות.

אלקס לירי השתתף בהכנת הכתבה.