כמה באמת מתו ב-2020 ברחבי העולם מהקורונה? מחקר חדש חושף נתונים מבהילים

מחקר חדש של חוקר ישראלי וחוקר גרמני מציג את נתוני התמותה העודפת מרחבי העולם • להערכת החוקרים, מתו מקורונה 3.3 מיליון איש לפחות ב-2020, בעוד המספר הרשמי עמד על 2.1 מיליון איש

עובדים מעבירים גופה של אדם שמת מקורונה למשאית קירור לאחר שלא נשאר מקום בבית הלווית, ניו יורק באפריל 2020 / צילום: Associated Press, Craig Ruttle
עובדים מעבירים גופה של אדם שמת מקורונה למשאית קירור לאחר שלא נשאר מקום בבית הלווית, ניו יורק באפריל 2020 / צילום: Associated Press, Craig Ruttle

מחקר חדש שמציג את נתוני התמותה העודפת מרחבי העולם מראה כי התמותה מהנגיף ככל הנראה גבוהה יותר מהדיווחים הרשמיים. את המחקר ביצעו החוקר הישראלי אריאל קרלינסקי, תלמיד מחקר באוניברסיטה העברית וחוקר בפורום קהלת לכלכלה, וד"ר דימיטרי קובאק מאוניברסיטת טובינגן בגרמניה.

לחצו כאן כדי לקרוא את המחקר המלא

החוקרים אספו לאורך השנה נתוני תמותה מ-77 מדינות. בחלקן עלתה התמותה השנתית במעל 50% ב-2020. במספר מדינות שהתמודדו בצורה הטובה יותר עם הקורונה, התמותה ירדה בכ-5%, כל הנראה הודות לכך שצעדי הזהירות שמנעו את התפשטות הקורונה, הצליחו גם למנוע תמותה מגורמים אחרים.

עוד מצאו החוקרים פער משמעותי בין מדינות שבהן היה קשר ברור בין התמותה מקורונה כפי שדווחה לבין התמותה העודפת, ומדינות בהן נראה כי היו דיווחי חסר של תמותה מקורונה, שהתבטאו בתמותה העודפת. לכן נראה כי התמותה הכוללת מקורונה בעולם, היא גבוהה ב-60% מכפי שדווח באופן רשמי. על פי הערכת החוקרים, מתו מקורונה 3.3 מיליון איש לפחות במהלך 2020, לעומת המספר הרשמי - 2.1 מיליון איש.

המאמר פורסם לציבור עוד לפני ביקורת עמיתים, צורת פרסום שהפכה לנפוצה מאוד בעידן הקורונה.

ארה"ב מובילה בתמותה העודפת

השונות בין הגרפים המתארים את התמותה העודפת במדינות מאוד בולטת. ההבדלים נובעים ככל הנראה ממועדים שבהם הוטלו מגבלות שונות, ממועדי חגים המאופיינים בהתקהלות, וכן מהבדלי מזג אוויר, אשר משפיעים על הסיכון של הציבור לשהות יותר בחללים סגורים.

מבין 77 המדינות שנבדקו, הייתה תמותה עודפת ברורה ב-51 מדינות, תמותה עודפת זניחה ב-15 מדינות, תמותת חסר בשש מדינות, וב-5 מדינות לא היה מספיק מידע לגבי השנה כולה, אבל ניכרה עליה משמעותית בארבע מהן.

ישראל אינה מצויינת באף אחת מן הקבוצות הקיצוניות המוצגות במחקר. מן הגרף המתאר את המצב בישראל ניתן לראות כי עבור שנת 2020 הייתה תמותה עודפת בולטת בעיקר בגל ספטמבר וכי בישראל לא היה דיווח חסר על קורונה (אלא אפילו דיווח יתר קל).

ארה"ב היא המובילה בתמותה העודפת האבסולוטית, עם 430 אלף מקרים, ואחריה נמצאות רוסיה ומקסיקו עם כ-270 אלף מקרים כל אחת. אולם, בין המדינות שבהן הייתה ספירת חסר של מקרי הקורונה לעומת מקרי המוות הכוללים, הייתה גם ארה"ב, למרות מערכות המידע הרפואי המתקדמות שלה ותשומת הלב התקשורתית הגבוהה למחלה.

מבחינת תמותה עודפת לנפש, השיאניות הן פרו, בוליביה, בולגריה, אקוודור, ליטא ומקסיקו. אלו הנתונים הלא גלויים של הקורונה. התמותה העודפת לנפש במדינות אלה הייתה גבוהה משמעותית מאשר במדינות שזכו לתשומת לב תקשורתית כמו איטליה, ספרד ובריטניה. 

החוקרים מציינים כי הפער בין מקרי הקורונה המדווחים למקרי התמותה העודפת הכוללים, היה גבוה במיוחד בכמה מדינות, ברמה שמרמזת על פרוטוקול דיווח מוטה בבירור ואולי במכוון, המוביל לתת דיווח שיטתי על תמותה קורונה. המדינות הללו הן אוזבקיסטן, קזחסטן, מצריים ורוסיה. היו גם מדינות שבהן היה כנראה דיווח יתר על קורונה, בשל פרשנות מרחיבה של מהו מוות מקורונה. זה קרה בצרפת ובבלגיה, אך תת הדיווח לא היה דרמטי.

במדינות כמו אוסטרליה וניו זילנד, הייתה תמותת חסר בעיקר בחורף, עדות לכך שהשליטה בקורונה הובילה גם לשליטה בשפעת, ומנעה תמותה מהמחלה.