הנפקת היריבה של טיקטוק ב־5.4 מיליארד דולר מושכת משקיעים רבים

מפעילת אפליקציית הסרטונים הסינית קואיישו שואפת להיות ההנפקה הכי גדולה בעולם מאז 2019

לפי הגיוס, שווי החברה יעמוד על 6.1 מיליארד דולר / צילום: Shutterstock, mundissima
לפי הגיוס, שווי החברה יעמוד על 6.1 מיליארד דולר / צילום: Shutterstock, mundissima

חברת האפליקציות הסינית קואיישו (Kuaishou Technology) תגייס 5.4 מיליארד דולר מהנפקתה בהונג קונג, ותגיע ליעד המקסימלי שלה לגיוס הון לאחר שמילאה אחר דרישות המשקיעים.

ההנפקה צפויה להיות הגדולה בעולם בשנה האחרונה, ועל פיה יהיה שווי החברה קרוב ל־6.1 מיליארד דולר. קואיישו, הנתמכת על ידי חברת טנסנט (Tencent Holdings) מתחרה עם חברת בייטדנס (ByteDance), החברה הסינית מאחורי טיקטוק ואפליקציה אחות של טיקטוק, דויין (Douyin).

שתי החברות ממלאות ביקוש גובר בקרב סינים מהדור הצעיר, לצפות וליצור סרטוני וידאו קצרים על גבי מסך הטלפון. אפליקציית הסרטונים של קואיישו, ששמה כשם החברה, היא השנייה בגודלה בעולם, כך אומרים בחברה, ובסין היו לה 305 מיליון משתמשים יומיים בתשעה החודשים שנגמרו בספטמבר.

קואיישו, או "יד מהירה" בסינית, תמכור מניות במחיר של 115 דולר הונג קונגי (14.8 דולר ארה"ב) למניה, המחיר הגבוה בטווח המחירים שנקבע לה בין 105 ל־115 דולר, על פי מסמך שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל בשבת. הסחר במניות החברה יחל ב־5 לפברואר.

ההנפקה מסייעת למצב את מעמדה של הונג קונג כשוק לקבוצות טכנולוגיה סיניות גדולות. בשנים האחרונות העיר הצליחה להיות בסיס להנפקות ראשוניות מצד חברות כגון מיטואן (Meituan), שחקנית משמעותית בתחום הזמנות המזון והזמנת כרטיסים לנסיעות, ויצרנית הטלפונים שיאומי (Xiaomi), כמו גם הנפקות משניות של עסקים הנסחרים בארה"ב כגון קבוצת עליבאבא (Alibaba Holdings) וג'יי די (JD.com).

מניות החברות האלה זינקו. מנייתה של מייטואן עלתה יותר מפי 3 ב־12 החודשים האחרונים, ומנייתה של שיאומי עלתה יותר מכפליים. מדד מבוסס טכנולוגיה שהוצג בקיץ האחרון על ידי חברת המדדים האנג סנג (Hang Seng Indexes), המאגדת את מדד האנג סנג הפופולרי, עלה ב־32% בשישה החודשים שהסתיימו בסגירה ביום שישי.

קואיישו מרוויחה גם מחיוניות הקשורה להנפקות ראשוניות באופן כללי יותר, הן בהונג קונג הן ברמה הבינלאומית. לאחר פתיחה חמה בהונג קונג בשנה שעברה, החברה הסינית לטכנולוגיית משאפים Smoore International Holdings וחברת המים המינרליים Nongfu Spring, למשל, שתיהן שוות כעת פי כמה וכמה מהערכותיהן בעת ההנפקה הראשונית.

יחידות של מורגן סטנלי, בנק אמריקה (Bank of America) וצ'יינה רנסאנס (China Renaissance Holdings) מתפקדות כנותנות חסות להנפקה של קואיישו. גוש של 10 משקיעים תמך בעסקה בזה שהתחייב לרכוש מניות בשווי 2.45 מיליארד דולר בלי קשר למחיר שייקבע להן בתוך תחום המחירים שנקבע למניות החברה.

אופציית נעל ירוקה, כפי שהיא מכונה, משמעותה שהחתם יוכל להגדיל את גודל העסקה ב־15%, לסכום סופי של 6.2 מיליארד דולר.