שוק הרכב | פיצ'ר

שנת 2021 בשוק הרכב: היכונו ליבוא הגדול מסין

נתוני המסירות החזקים בשוק הרכב הישראלי בולטים לטובה בהשוואה לעולם • עם זאת, בחודשים הקרובים השוק המקומי יסבול מפגיעת הקורונה ביצרנים הבינלאומיים • לצד זה, נראה שגם מתגבשות הזדמנויות חדשות בשוק בעקבות ההתקרבות לסין

מפעל מכוניות בסין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מפעל מכוניות בסין / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

ינואר 2021 מסתמן כחודש מסירות הרכב הפורה ביותר בתולדות ענף הרכב הישראלי. הערכות ראשונות מדברות על קצב מסירות של מעל 45 אלף כלי רכב, כמעט רבע מכלל מסירות הרכב ב-2020. על פי צבר ההזמנות הנוכחי נראה שגם פברואר יהיה חודש מסירות חזק, ולא נופתע אם הרבעון כולו יזכיר את "הימים היפים" של השוק טרום הקורונה.

אבל תהיה זו טעות לחשוב כי השוק הותיר מאחוריו את המשבר וחזר לשגרה. הזעזועים של משבר הקורונה עדיין מורגשים היטב בתעשיית הרכב העולמית והם יורגשו כאן גם ברבעונים הקרובים, עם או בלי קשר לקצב ההתחסנות, לחוב הלאומי התופח ולבחירות.

2021 גם טומנת בחובה הזדמנויות מעניינות לשוק הרכב, חלקן לטווח ארוך. בשבועות הקרובים ננסה לרדת בטור הזה לעומק של כמה מהאיומים והמכשולים המיידיים שיוצרים "זעזועי לוואי" והשינויים בתעשיית הרכב, אך גם של ההזדמנויות העסקיות החדשות שבפתח, שחלקן כבר מורגשת היטב בענף הרכב.

מחסור בצ'יפים: בעיה גלובאלית מתמשכת

במחצית השנייה של 2020 נראה היה שתעשיית הרכב הבינלאומית מתחילה לחזור למסלול המהיר. אבל לכל רעידת אדמה יש רעשי לוואי, וכיום מתמודדת תעשיית הרכב עם שיבושי אספקה קשים, שנגזרים ישירות ממשבר הקורונה.

הבעיה הדחופה ביותר, שטורדת כיום את מנוחתם של יצרני הרכב ממזרח ועד מערב, היא מחסור קשה במוליכים למחצה או "צ'יפים". בכלי הרכב המודרניים והממוחשבים של ימינו הצ'יפים הם רכיבי מפתח חיוניים לא פחות מחלקי מתכת ופלסטיק והתלות של תעשיית הרכב באספקה שלהם הולכת וגדלה. אלא ששרשרת האספקה של הצ'יפים לתעשיית הרכב היא ייחודית בשני אספקטים.

הראשון הוא, שבניגוד לספקים רבים, יצרני המוליכים למחצה לא פועלים בלעדית מול תעשיית הרכב וגם לא תלויים בה כלכלית. התעשייה הייחודית הזו פועלת במספר מצומצם של מוקדים גיאוגרפיים בעולם (טאיוון היא המרכז העולמי) והלקוחות המרכזיים שלה הם ענפי האלקטרוניקה, התקשורת המחשוב ומוצרי הצריכה.

משבר הקורונה הביא לזינוק בביקוש לשבבים בענפים הללו, בשל המעבר של עשרות מיליוני עובדים ל"עבודה מרחוק" והעלייה בביקוש למוצרי מחשוב ותקשורת אישיים, והפנה את קיבולת הייצור המוגבלת לכיוונם.

האספקט השני הוא, שייצור צ'יפים לתעשיית הרכב הוא עסק לוגיסטי מסובך וממושך, שאורך בין 5 ל-10 שבועות מרגע ההזמנה למסירה. מכיוון שההזמנות השוטפות לצ'יפים של תעשיית הרכב - גם היצרנים וגם הספקים - שובשו בשני הרבעונים החולפים בשל חוסר וודאות לגבי היקף הביקוש לרכב חדש, יש כיום בתעשיית הרכב מחסור משמעותי בצ'יפים.

כרגע ההשפעה על יצרני הרכב משתנה בהתאם לרמות מלאי הצ'יפים של כל אחד מהם. יש יצרנים, שנערכו מבעוד מועד למשבר ו"יושבים" על מלאים לשלושה-ארבעה חודשים. אחרים, ובהם ענקים כמו פולקסווגן, אאודי, ניסאן, פורד, הונדה, יצרנים סיניים ועוד, כבר נאלצו להקטין בשבועות האחרונים את היקף ייצור הרכב ולהשבית מפעלים שלמים לפרקי זמן ממושכים. במקביל קיים בתעשיית הרכב מחסור באספקה של מתכות נדירות שמשמשות לייצור מערכות להפחתת פליטה, ייצור חישוקים ועוד.

כיום נעשים מאמצים מדיניים וכלכליים לשכנע את יצרני הצ'יפים הגדולים בעולם, בעיקר בטאיוון, להעניק עדיפות לתעשיית הרכב על פני ענפים אחרים בהקצאת הייצור. אבל עדיין לא ברור באיזו מהירות ההיצע ידביק את הביקוש ועל פי הערכות עדכניות שיבושי האספקה של הצ'יפים לתעשיית הרכב יכולים להימשך לפחות עד סוף הרבעון השני בכפוף לקצב התאוששות הביקוש לרכב, שבעצמו תלוי בהתקדמות תוכניות החיסונים.

ההשפעה על שוק הרכב הישראלי כבר מורגשת, אם כי בינתיים באופן סלקטיבי, והיא תורגש ביתר לקראת סוף הרבעון הנוכחי וייתכן שאף ברבעון השני כאשר ייגמרו מלאי הרכב הגדולים, שהוזמנו על ידי היבואנים בישראל בדצמבר.

בחלק מדגמי הרכב המיובאים לישראל, בעיקר מתוצרת אירופה, כבר ניצבים כיום לקוחות בפני עיכובים של שבועות, לעיתים חודשים, במועדי האספקה של דגמי רכב, שאינם במלאי. במקביל יוצאות מהיצרנים הודעות על עיכובים צפויים בתוכניות ההשקה של דגמים חדשים לגמרי.

מטבע הדברים, עודפי הביקוש הגלובליים משפיעים גם על מחירי הצ'יפים, וחלק מיצרני המוליכים למחצה כבר העלו בחודשים האחרונים את המחירים בעשרות אחוזים. על סמך ניסיון העבר, אפשר להניח שהלקוח הישראלי ירגיש זאת בכיסו, במיוחד אם תירשם היחלשות בשער השקל, שכרגע משמש בתור "בלם זעזועים".

עוד שיבוש לוואי של משבר הקורונה, שמורגש כיום היטב, הוא זינוק חד במחירי התובלה הימית באמצעות מכולות. ההשפעה היא בעיקר על יבוא חלפים מהמזרח. בענף הרכב מציינים, כי בחודשים האחרונים עלה המחיר של הובלת מכולות ימיות בשיעור של 300%-500% בחלק מהקווים, ולעיתים אף יותר, ונוצר מצב שבו עלות ההובלה של המכולות עולה על ערך הסחורה שבתוכן.

בענף מעריכים כי כרגע שער המטבע מקזז את הפרש העלויות אולם אם המצב יימשך עלויות התובלה יתגלגלו למחירי החלפים, הטיפולים והביטוח בישראל.

סין מעלה הילוך ביחסים עם ישראל 

משבר הקורונה הביא רבים ממקבלי ההחלטות במשק הישראלי (ולא רק בו) לאמץ גישה של "כיבוי שריפות" ותכנון לטווח קצר. אבל בראייה לטווח ארוך הפתיחה המתקרבת של נמל המפרץ החדש בחיפה, שנוהל על ידי חברה סינית ממשלתית ב-25 השנים הקרובות, עשויה להיות ההתפתחות הכלכלית והגיאו-פוליטית החשובה ביותר שתתרחש בישראל ב-2021.

לפי העיתונות הסינית, חשיבותו של הנמל טמונה בעיקר בהיותו חוליה אסטרטגית בתוכנית "דרך המשי" של הנשיא שי, שמטרתה להרחיב את ההשפעה הכלכלית והפוליטית של סין בעולם ובמזרח התיכון בפרט.

באמצע ינואר סיקרה סוכנות הידיעות של אחד המחוזות החשובים בסין (ג'יאנשו) את ההתקדמות בפרויקט הנמל. לפי הדיווח, עשרות פועלים סיניים, שמקימים כיום את התשתיות בנמל החדש, קיבלו הוראה להמשיך את העבודות גם בראש השנה הסיני, שהוא חג לאומי ממושך. החודש אף נפרק בנמל המשלוח האחרון של מנופי גשר ענקיים וממוחשבים, שהגיעו ישירות מהספקית ZMPC.

כאשר ממשלת סין מסמנת "יעד עם עדיפות גבוהה" יש לכך השפעות כלכליות מוחשיות ואחד הענפים, שכבר מרגיש את התגברות הרוח שנושבת ממזרח, הוא ענף הרכב הישראלי. לנמל החדש אמנם אין קשר ישיר, לפחות בשלב הראשון, להובלת רכב אבל פתיחתו המתקרבת שמה אותנו על המפה של לא מעט יצרני רכב סינים וממשיכה ליצור הזדמנויות לקבוצות העסקיות שמאחורי ענף יבוא הרכב בישראל.

החודש, למשל, הצטרפה קבוצת אלייד לרשימה ההולכת ומתארכת של יבואני רכב, שמייצגים רשמית בישראל מותגי רכב פרטי מתוצרת סין. כפי שנחשף בגלובס, אלייד, שבין שאר פעילויותיה מייבאת את רכבי קבוצת פולקסווגן, חתמה על שותפות 50:50 עם קבוצת שלמה שמטרתה הקמת חברת יבוא משותפת לכלי הרכב של BYD הסינית, אחת החלוצות בייצור רכב חשמלי והיברידי בסין ובעולם.

כיום הפעילות של BYD מחוץ לסין ובישראל מתמקדת בשיווק אוטובוסים חשמליים. אבל, החברה הצהירה בשנתיים האחרונות על כוונות לייצא בקרוב רכב כביש-שטח חשמלי בודד בתקינה אירופאית ולצידו גם משאיות חשמליות ומלגזות.

לוח הזמנים ליבוא אינו ודאי, אבל בטווח הארוך מדובר ביצירת כוח חדש בשוק הרכב, שמשלב בין אלייד, אחת הקבוצות העסקיות הרב-תחומיות הגדולות במשק ויבואנית רכב גדולה, לבין חברת הליסינג הגדולה בישראל, שיש לה גם נוכחות בולטות בתחום טעינת הרכב. לא נופתע אם בחודשים הבאים נראה עוד הכרזות על יבוא מותגי רכב מסין ועוד שיתופי פעולה מעניינים.

נקודה נוספת הוא חתימת הסכם סחר חופשית בין ישראל לסין. ב-21 בינואר פרסם משרד המסחר הסיני את רשימת היעדים שלו להרחבת רשת הסכמי הסחר החופשי של סין בשנה הקרובה שכוללת את ישראל. אם וכאשר זה יקרה, המשמעות תהיה הורדת מכסים לא רק על כלי רכב מתוצרת סין אלא גם על סוללות לרכב חשמלי, שכיום מניעות דגמים אירופיים רבים.

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי המגעים לכינון הסכם אזור סחר חופשי עם סין החלו ב-2016 וכי המשרד פועל ביחד עם משרדים אחרים לקדם את המו"מ תוך שמירה על האינטרס הישראלי וקידום התעשייה והחקלאות הישראלים.