גיימסטופ | פיצ'ר

קית' גיל שהניע את סערת גיימסטופ ורדיט בראיון בלעדי ל"וול סטריט ג'ורנל"

הסוחר המכנה את עצמו DeepF---ingValue בפורום WallStreetBets חולל מהפכה בעולם ההשקעות: "לא ציפיתי לזה"

קהילת Wallstreetbets ברדיט / צילום: Shutterstock, Marcus Krauss
קהילת Wallstreetbets ברדיט / צילום: Shutterstock, Marcus Krauss

המשקיע שגרר את תשומת לב עולמית למניית גיימסטופ והוביל עדר עוקבים ברשת בראלי שוק ביזארי, שעשה (וגם הפסיד) הון עתק תוך פחות מיומיים, אומר שהוא סתם בחור נורמלי. "לא ציפיתי לזה", אומר קית' גיל (34), שמוכר בכינוי "Deep F-ingValue" למעריצי הפורום WallStreetBets ברשת רדיט. המטרה שלו, כך הוא אומר, לא הייתה לזכות בתשומת הלב של הקונגרס, של הפד ריזרב, של קרנות הגידור, התקשורת, פלטפורמות המסחר ומאות אלפי משקיעים בכל רחבי העולם. "הסיפור הזה כל כך גדול ממני", אומר גיל ל"וול סטריט ג'ורנל", בראיון ראשון שלו החל הטירוף סביב גיימסטופ. "אני תומך בסוחרי שוק ההון היומיים, ביכולתם להצהיר הצהרה".

קית' גיל. "סתם" אבא עם תחביב באינטרנט / צילום: מתך אתר רדיט
 קית' גיל. "סתם" אבא עם תחביב באינטרנט / צילום: מתך אתר רדיט

עבור רבים מהם, גיל - שעד לאחרונה עבד בשיווק עבור חברת ביטוח במסצ'וסטס - הוא הכוח שמאחורי הרווחים בשיעור ארבע-ספרתי במניות של קמעונאית משחקי הווידאו גיימסטופ. נכון ליום שישי האחרון, המניה של גיימסטופ טיפסה השנה ביותר מ-1,600%. ביום רביעי, זינקה ב-135% לשיא של 347.51 דולר, לפני שצנחה ל-194 דולר ביום חמישי ואז קפצה בחדות שוב לקראת סוף השבוע. בתחילת השנה נמכרה מניית גיימסטופ עבור כ-18 דולר.

משקיעים רבים ברשת אומרים שהשתדלנות של גיל היא זו שהפעה אותם לכוח חזק מספיק ליצור הפסדים גדולים לקרנות גידור מבוססות, ונכון לרגע זה להפוך את עולם ההשקעות על פיו.

גיל פרסם צילום מסך של עמוד המסחר שלו במניות ביום רביעי, והראה רווחים יומיים של כ-20 מיליון דולר על מניות גיימסטופ ואופציות. "היד היציבה שלך שכנעה רבים מאיתנו לא רק לקנות, אלא להחזיק. הדוגמא שלך ממש שינתה את החיים של אלפי אנשים נורמליים ורגילים. באמת תודה לך, מגיע לך כל גרוש", הגיב המשתמש reality_czech ברדיט. יום למחרת, פרסם גיל צילום מסך נוסף - הפעם עם הפסד של כ-15 מיליון דולר. לאחר סיום המסחר ביום חמישי, חשבון E*Trade שלו, שנצפה על ידי הג'ורנל, החזיק כ-33 מיליון דולר, כולל מניות גיימסטופ, אופציות ומיליונים במזומן.

"הוא תמיד אהב כסף", אומרת אליין גיל, אמו. כילד, מספרת האם, "הוא היה מוצא כסף בכרטיסי חישגד שאנשים לא ידעו שזכו בהם, אחרי שהיו משליכים אותם על הרצפה".

דמותו המקוונת של גיל - ביוטיוב הוא קורא לעצמו "החתלתול השואג" - משכה עשרות אלפי מעריצים וחקיינים המשתפים צילומי מסך של חשבונות המסחר שלהם. כשטרפת גיימסטופ הגיעה בשבוע שעבר לשיא, מאות אלפי משקיעים חדשים הורידו אפליקציות כמו רובין הוד על מנת להצטרף לחגיגה. גיל, מצידו, אמר שלא בא במטרה לשלהב את ההמון להילחם בממסד, אלא שהוא סתם אחד שמאמין שמשקיעים יכולים למצוא ערך במניות לא אהודות. הוא מעולם לא צפה שרבבות מעריצים ינסו לגלות מיהו באמת, או שיהיו לו מיליוני דולרים בחשבון. הוא "סתם" אבא שיש לו תחביב באינטרנט ומגלשה מפלסטיק על המדשאה הקדמית בבית בפרבר של בוסטון.

 
  

במקום עניבה: בנדנה, משקפי טייסים ושיחות על בירות בלגיות

גיל מספר כי החל להשקיע בגיימסטופ בסביבות יוני 2019, כשמחיר המניה עמד על כ-5 דולר. מוקדם יותר באותה שנה, החברה הייתה בחיפושים אחר המנכ"ל החמישי בתוך תקופה של מעט יותר משנה. גיל בכל זאת קנה. למרות שמעולם לא שיחק במשחקי מחשב מעבר לסופר מריו או דונקי קונג כשהיה קטן, ראה בחברה הנאבקת בעלת פוטנציאל להתחדש.

"אנשים שהסתכלו על זה בשטחיות, אמרו שגיימסטופ היא הבלוקבאסטר הבאה", הוא אומר, בהתייחסות לרשת השכרת קלטות הווידאו שפשטה רגל ב-2010. "נראה שהרבה אנשים לא הסתכלו לעומק. זה היה אבחון גרוע ביותר של ההזדמנות".

גיל, בחור גבוה עם שיער ארוך, פתח ערוץ יוטיוב בקיץ שעבר, ומסר כי הוא עובד מהמרתף בבית שהוא שוכר בווילמינגטון, מסצ'וסטס, על מנת שלא להפריע לביתו בת השנתיים לישון. בערוץ שלו הוא דיבר על גיימסטופ ועל בירות בלגיות. הבירה החביבה עליו נקראת דליריום טרמנס. בלייב שהעלה בערוץ היוטיוב שלו לאחרונה הוא לבש בנדנה אדומה ומשקפי טייסים והשיב לשאלות על מניות. הוא מזג לעצמו פרוסקו ואחר כך בירה, כשחגג רווחים גדולים, ושלח דרישות שלום להמוני הצופים והסוחרים שהיו מחוברים לשידור בן יותר משבע שעות. השידור החי משך יותר מ-200 אלף צופים.

השם הבוטה של גיל בפורום WallStreetBets ברדיט אמור לשקף אמונה בהשקעה -  קניית מניות של חברות שהן זולות ביחס לעסק שהן מייצגות. בין המעריצים הרבים שלו ברדיט, גיל "ייזכר כאגדה הגדולה ביותר בהיסטוריה של WallStreetBets", אמר ג'ון הייגדורן, מדריך הכשרה ברונקונקומה, ניו יורק. "הוא הדבר האמיתי".

ההתחלה: אצן למרחקים ארוכים שהתאהב במסחר במניות

רכבת ההרים של מניית גיימסטופ, שנראה כי אין לה קשר למדדים נורמליים של ערך תאגידי, הביאה לתלונות על כך שהתגודדות כזו של משקיעים שקולה למניפולציה בשווקים. ה-SEC (הרשות לניירות ערך האמריקאית) הודיעה בסוף השבוע כי "תפעל להגן על סוחרים יומיים, במידה שיתברר כי קיימת פעילות מסחר מניפולטיבית". בכל מקרה, גיל אמר שלא שמע מה-SEC.

"הדבר הראשון ששאלתי אותו כשכל השיגעון התחיל היה: האם זה לא חוקי או לא ישר בצורה כלשהי? הוא אמר, 'לא אמא, זה לא'", מספרת אימו של גיל, המתגוררת בברוקטון, מסצ'וסטס, שם היא וסטיב גיל גידלו את בנם.

בתיכון, גיל היה אצן למרחקים ארוכים, וזכה בתארים בנבחרת הריצה של מכללת סטונהיל, בה סיים ב-2009 עם תואר בהנהלת חשבונות. הוא רץ מייל בארבע דקות, לפני שפציעה בגיד אכילס פגעה בביצועיו. גיל עבר לניו המפשייר לכמה שנים ומצא שם מנטור - משקיע ומפתח תוכנה שדודתה הכירה לו. הוא מחזיק בתעודת אנליסט, ומספר כי נמשך לאתגר ולמורכבות של בחירת מניות - שהפך עבורו לתחום שהחליף את הריצה כגורם להוצאת אנרגיות.

הוא החל לעבוד בחברת הביטוח MassMutual ב-2019, ובקיץ של אותה שנה החל לבנות את הפוזיציה שלו בגיימסטופ ואימץ מנהג להדביק צילום מסך של האופציות והעמדות בחשבון E*Trade שלו בפורום WallStreetBets. "הולי שיט אחי, מה גרם לך להוריד 53 אלף דולר על גיימסטופ?", שאל סוחר את גיל בתגובה לאחד מצילומי המסך שפרסם בספטמבר 2019.

בחודשים הבאים, החל גיל לכתוב בפורום באופן קבוע. הוא השוויץ ברווחים של חמש ושש ספרות, אך גם הציג מקרים שבהם המניה צנחה. גיל נצמד לגיימסטופ, וההימורים שלו הפכו לאגדה בקרב סוחרים יומיים. עבור מעריציו, הוא עורר את הרצון של מיליוני משקיעים חובבנים ברחבי ארה"ב לנסות את ידם בסחר במניות. עלויות הסחר ירדו לאפס, וכיום יש אפליקציות המאפשרות למשקיעים למכור ולקנות מניות בטלפון. הגישה הקלה לשוק מתוגברת בקהילה מקוונת שיש בה הרבה אנשים שמוכנים לעזור.

גם המגפה נתנה דחיפה. משקיעים רבים שהיו תקועים בבית בגלל המגפה אמרו שמצאו נחמה בשיחות רשת עם זרים בנושאים מסחר באופציות או מניות, וגם נהנו להקשיב למי שעשה הימורים מוצלחים.

השיח אינו תמיד חיובי. יש חדר צ'טים מחוץ לרדיט הקשור ל-WallStreetBets ומלא בגסויות, גזענות ונאצות כלפי הומואים. רבים בפלטפורמה משתלחים בשחקנים החזקים בוול סטריט, וישנם כאלה המבטאים רצון לראות את המקצוענים של עולם הפיננסים מתגוללים בחובות. "אני לא נגד אף אחד", אומר גיל. "'החתלתול השואג' היה ערוץ חינוכי שבו הדגמתי את הפילוסופיה שלי בנושא השקעות".

 
  

המטרה: להמשיך לתפעל את ערוץ היוטיוב (ואולי לקנות בית)

בכל מקרה, רבים בוול סטריט לא הסכימו עם גישתו השורית של גיל לגיימסטופ ונפגעו קשה כתוצאה מכך. קרנות גידור ומקצועני השקעות אחרים נכנסו יותר ויותר להימורים שהמניה תצנח. על מנת להמר נגד מניה, קרנות גידור מלוות מניות ומוכרות אותן, ומקוות לקנות אותן בחזרה בהמשך במחיר נמוך יותר - זה מאפשר להן להרוויח את הפער בין המחיר בו מכרו למחיר בו הן קונות בחזרה. אך כשמניה בשורט מזנקת באופן כל כך דרמטי, ההפסדים נעשים כה כבדים לשורטיסטים ולעתים קרובות הקרנות נאלצות לצאת מהפוזיציה על ידי רכישת מניות בהפסד. הפעולה הזאת שנועדה למזער את ההפסדים של קרנות הגידור, של קנייה מחודשת בהפסד, מביאה לגידול נוסף בערך המניות (מה שמכונה "סקוויז שורט").

גיל אמר שאסטרטגיית ההשקעה שלו לא הייתה תלויה לגמרי ב"סקוויז שורט" - אבל הוא ידע שאחרים עשויים להמר עליה. בינתיים, המקצוענים טעו וגיל ומשקיעים אחרים שהימרו בגדול על גיימסטופ צדקו והרוויחו. קרנות גידור כמו Melvin Capital Management ו-Maplelane Capital נכוו, ועל הדרך ספגו קיתונות של בוז ממשקיעי רדיט שהתגאו ברווחיהם.

רבים אחרים הצטרפו לבהלה לגיימסטופ וניסו לרכוב על הראלי "עד הירח", כמו שנוטים משקיעי רדיט רבים לומר. משקיעים יומיים קנו גם מניות של חברות כמו AMC, רשת בתי קולנוע שנאבקת, בתקווה שיזכו בתנופה דומה ויעשו כסף מהר.

בינתיים, גיימסטופ הפכה לנושא המרכזי במאות אלפי פוסטים בחודש האחרון ברשתות רדיט, טוויטר ופייסבוק. ככל שעלה מחיר המניה, המסחר בה נעשה קדחתני יותר והיא הפכה לאחד ההימורים הפופולריים בשוק הההון האמריקאי.

הזינוק של המניה גרם לכך, שסוחרים החלו לקחת בחשבון את התנהגות של משקיעים בעלי השפעה כמו גיל ואחרים. מארק סבסטיאו, מייסד חברת Option Pit משיקגו וסוחר באופציות כבר כ-20 שנה, פיתח כלי המנתח אלפי מניות על מנת לזהות את אלה שיש בהן פעילות ענפה של סוחרים יומיים. הוא מוכר או קונה אופציות על בסיס המניות שמקבלות תאוצה, ומנסה לרכוב על הגל בין אם הוא גבוה או נמוך. לאחרונה, זה כלל את AMC. "אנו מנסים לעלות על השמות האלה לפני שהם ממריאים", הוא אומר.

גיל אמר שחייו השתנו בן לילה. הוא עוד לא קבע תוכניות לעתיד, אבל היה רוצה להמשיך לתפעל את ערוץ היוטיוב "החתלתול השואג", ואולי לקנות בית. "חשבתי שהמסחר שלי במניות יצליח", הוא אומר, "אבל מעולם לא צפיתי את מה שקרה בשבוע האחרון".

יש לו חלום אחד. "תמיד רציתי לבנות מסלול ריצה או מגרש מקורה בברוקטון", הוא אומר על עיירת הולדתו. "עכשיו אולי אוכל לעשות זאת".