הקורונה באירופה: בגרמניה מפחדים להסיר הסגר, בצרפת מנסים להימנע ממנו

ממשלת גרמניה נמצאות בדילמה – האם להותיר את ההגבלות אפילו אם שיעור התחלואה יגיע ליעד שסימנו, שהוא פחות מ-50 מקרים למאה אלף תושבים בשבוע? • בצרפת, מנסה הממשלה לבלום את תחלואת הקורונה, שנראית במגמת עלייה איטית, מבלי לנקוט בסגר שלישי הדוק

רחובות פרנקפורט שוממים בצל המגפה / צילום: Associated Press, Michael Probst
רחובות פרנקפורט שוממים בצל המגפה / צילום: Associated Press, Michael Probst

אחרי חודשים ארוכים של שיעור תחלואה גבוה וקבוע, תמונת המצב בגרמניה מתחילה להשתנות: מספר מקרי הקורונה החדשים ירד בחדות בשבועות האחרונים, והממוצע היומי פחת ביותר מ-50%, לעומת זה שנרשם בתחילת החודש ולפני כן. מספר מקרי הקורונה החדשים בשבוע למאה אלף תושבים בגרמניה עומד על 90 בלבד כעת, לעומת קרוב ל-200 לפני כחודש.

אבל אם עד לאחרונה נתונים אלה היו מבשרים על הקלה בהגבלות ופתיחה עתידיות של העסקים (גרמניה נמצאת בסגר הכולל את המלונות, המסעדות, בתי הספר והעסקים הלא-חיוניים כבר מתחילת דצמבר) - מצב העניינים כעת שונה.

בגלל החשש ממוטציות של נגיף הקורונה ובשל העובדה כי הסגר האחרון עבד רק לאחר שבועות ארוכים של יישום (במקום שבועיים כפי שהיה באביב), נראה כי הרשויות בגרמניה חוששות כעת להסיר את ההגבלות. על רקע הביקורת הציבורית על מבצע החיסונים האטי (רק 2.3 מיליון בני אדם חוסנו עד כה נגד קורונה ברחבי גרמניה, רובם המכריע במנה הראשונה בלבד), ממשלת גרמניה נמצאת בדילמה - האם להותיר את ההגבלות אפילו אם שיעור התחלואה יגיע ליעד שסימנו, שהוא פחות מ-50 מקרים למאה אלף תושבים בשבוע?

שר הכלכלה פיטר אלטמאייר, הנחשב למייצג של עמדת הממשלה, אמר היום בראיון (א') כי הוא "סקפטי" לגבי האפשרות של חזרה לחיים רגילים אפילו אם שיעור התחלואה יירד מתחת לרף זה, "בגלל החשש מהמוטציות הקיימות". אנחנו רואים מה קרה בבריטניה, אמר אלטאמייר, ורמז לכך שהמדינה הותירה את בתי הספר פתוחים, נכנסה באיחור לסגר וסבלה מהתפרצות מהירה ומשמעותית שעדיין גובה קורבנות, למרות שנבלמה. שר הבריאות יינס שפאן דיבר על "עשרה שבועות קשים" בשבוע שעבר, לפני שהחיסון יוצע באופן מסיבי לאוכלוסייה הגרמנית, בעיקר על ידי ייצור במפעל חדש של חברת "ביונטק" שקיבל את האישורים לפעול החל מהחודש.

בצעד חריג לגרמניה, הודיעו הרשויות כי יאסרו את הכניסה החל מסוף השבוע הנוכחי ממדינות שבהן פשו מוטציות של נגיף הקורונה, ביניהן פורטוגל, בריטניה, דרום אפריקה וברזיל. לא הוטל איסור גורף בשל סוגיות חוקיות, אך הכניסה אמורה להיאסר על מי שיגיע ממדינות אלה, למעט במקרים חריגים.

בצרפת, מנסה הממשלה לבלום את תחלואת הקורונה, שנראית במגמת עלייה איטית, מבלי לנקוט בסגר שלישי הדוק, הכולל את השעיית הלימודים ואיסור יציאה מהבית למעט לצרכים חיוניים. המדינה הודיעה בסוף השבוע על איסור כניסה לכל התושבים מחוץ לאיחוד האירופי, ועל חיוב בבדיקות PCR שליליות עדכניות בכניסה לצרפת לתושבי האיחוד. היא גם הקדימה את שעת העוצר הכללי המוטל במדינה משמונה לשש. ראש הממשלה ז'אן קסטקס הודיע כי הממשלה תבחן "בתקופת הזמן הקרובה" אם הצעדים הללו יעילים מספיק כדי להוריד את התחלואה, שנמצאת סטטית יחסית על רמה של כ-20 אלף מקרים ביום. גם הנשיא עמנואל מקרון אמר כי יש לו "אמון" בתושבי צרפת, ובכך שיצליחו להוריד את התחלואה מבלי לנקוט בסגר הדוק.