אחרי לילה סוער: הסגר יוארך עד יום שישי, הממשלה תדון בהקלות ברביעי

מדובר בפשרה בין הצעת יולי אדלשטיין ומשרד הבריאות להארכת הסגר בשבוע, לדרישת בני גנץ להארכה בשלושה ימים בלבד • הממשלה תתכנס שוב ביום רביעי לדון באסטרטגיית יציאה או הארכה נוספת • הכניסה והיציאה מישראל ימשיכו להיות סגורות עד 7.2

בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

06:20

בחצות וחמש דקות הלילה (ב'), חמש דקות לאחר פקיעת החלטת הסגר הקודמת, אישרה הממשלה את הארכת הסגר עד יום שישי בשבע בבוקר. פשרה בין הצעת יולי אדלשטיין ומשרד הבריאות להארכה בשבוע, לדרישת בני גנץ להארכה בשלושה ימים בלבד. הממשלה תתכנס שוב ביום רביעי להחליט אם להמשיך את הסגר מעבר ליום שישי, ועל מתווה ההקלות האמור להתחיל בשבוע הבא.

בנוסף, אישרה הממשלה את הארכת סגירת הכניסה לישראל והיציאה ממנה, למעט חריגים, בהתאם לתקנות הקיימות ב-7 ימים נוספים עד ליום ראשון, 7.2.21 בחצות.

כמו כן, אישרה הממשלה הקמת ועדה לאישור בקשות להגעה לישראל זאת מסיבות הומניטריות ומסיבות מיוחדות (ועדת חריגים), בתקופה בה מתקיימות הגבלות כניסה לישראל. בראש הוועדה יעמוד השר יובל שטייניץ (או מי מטעמו). הוועדה תורכב מנציגי משרדי הפנים, החוץ, הבריאות, התחבורה, התפוצות והעלייה והקליטה.

תחול חובת בידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה, החל מיום שלישי, 2.2.21 ועד ליום ראשון, 7.2.21. בקשות חריגות ייבחנו באופן פרטני מול ועדה של משרד הבריאות בנתב"ג.

23:00

בעוד שעה תקנות הסגר פגות ודרעי מציע פשרה בממשלה: להצביע כרגע על ההצעה של ראש הממשלה ומשרד הבריאות ולראות מחר אם אפשר לקצר. גנץ מתנגד, ומציע בתגובה להצביע על ההצעה שלו עד חמישי ואחר כך "נדבר על ההמשך". רה"מ מתנגד להצעתו של גנץ בטענה ש"אי אפשר, זו סכנת חיים". 

22:45

הממשלה מתכנסת כעת לדון בהארכת הסגר. בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו:  "העולם מותקף בשבועות האחרונים על ידי שתי המוטציות - הבריטית והדרום אפריקנית, בריטניה סופגת את המכה הקשה, פי שלושה תמותה מבישראל. בתוך שבוע מהיום נזריק כמיליון חיסונים נוספים ואז נוכל לפתוח את החינוך והכלכלה. קורא לבני ה50 ומעלה לבוא ולהתחסן - אלה המהווים את עיקרי התחלואה הקשה. אני מבקש להאריך את הסגר בעוד שבוע. אסור להתקהל, ולצערי יש בכל הקהלים והצדדים. אין להתמקד בהפרות של ציבור אחד, ולהתעלם מאחרים".

כשהחל ממונה הקורונה הפרופסור נחמן אש לדבר פרץ עימות קולני משהו בין נתניהו וממונה הקורונה נחמן אש לשר הביטחון גנץ שדרש להראות מצגות של מומחים מטעמו.

גנץ: "נחמן, אתה חוזר על אותם נתונים כל הזמן כי אין סגר. אתה מתכנן על סגר שלא קיים".
נחמן אש: "אתה רואה את השפעות הסגר במקדם ההדבקה".
גנץ: "כי יש חיסונים. החיסון קיים ומשפר אבל הסגר זה לא זה".
נתניהו: "הסגר קיים. לא כמו שהיינו רוצים. אבל בלי סגר היה גרוע בהרבה".
גנץ: "הדבר היחיד שמפתיע אותי זה שלא מצליחים לאשר לי מצגת אחת שסותרת את זה."
נתניהו: "יש משרד בריאות כדי להראות את הנתונים והתרחישים".
גנץ: "אני מבין שאני מציע משהו נגדי אבל לא אפשרו להכניס את המצגת לתוך הדיון הזה. אני חושב שצריך לנהוג באחריות. אבל מוציא אותי מדעתי שרוצים להציג מצגת אחרת ובאדמיניסטרציה לא נותנים לזה לקרות".
נתניהו: "בואו נתקדם ואולי ניתן לכם לרוץ עם זה".
גנץ: "אתם לא עושים לי טובה".

נתניהו המשיך לאחר מכן ואמר ש"בתוך שבוע מהיום נזריק כמיליון חיסונים נוספים ואז נוכל לפתוח את החינוך והכלכלה. אני קורא לבני ה50 ומעלה לבוא ולהתחסן - אלה המהווים את עיקרי התחלואה הקשה. החל בדיונים עם שרי הכלכלה והחינוך לפתיחת המשק ומערכת החינוך. אני מבקש להאריך את הסגר בעוד שבוע. אסור להתקהל, ולערי יש בכל הקהלים והצדדים. אין להתמקד בהפרות של ציבור אחד, ולהתעלם מאחרים".

נחמן אש אמר כי "השפעת הסגר מאזנת את התגברות התחלואה של הוריאנט הבריטי. אפקט החיסונים עדיין לא בא לידי ביטוי בצורה משמעותית. במשך השבוע הזה נשב עם כל הגורמים כדי לסכם את אופן הפתיחה. היא צריכה להיות פתיחה זהירה".

פרופ' רן בליצר הציג 2 תוכניות יציאה: הראשונה - פתיחה לא זהירה, כשהתוצאה היא פי 2 חולים קשים מהיום ועוד מתים רבים. השנייה - פתיחה מדורגת. מחליטים מה ה-R שאפשר לחיות איתו ופותחים בהדרגה. לא מתקדמים למרות קושי ציבורי. בתקופה הזו עוצרים את כל ההפרות".

פרופ' רצף לוי מציג את המצגת שגנץ התעקש עליה מטעם גוף המכונה "מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה". ובה הערות סטטיסטיות על אובדן שנות חיים בגלל הסגרים, בעיות נשירה ממערכת החינוך, לחץ נפשי, השמנה, אי טיפול בבעיות רפואיות ועוד: "ישראל מובילה בשיא ימים סגר ואם משווים למדינות אחרות, היחידה שמתקרבת לישראל היא איטליה ואפשר להתווכח על כמה סגרים חוסכים חיי אדם אבל אדגיש שבמדינות שהוטלו הגבלות יותר מינימליות רואים דעיכה במספר הנדבקים".

המלצות הצוות במצגת: חזרה לפעילות מלאה של מערכת החינוך, פתיחת פעילת ספורט / שמורות טבע / פארקים / צימרים, פתיחת מסחר תחת מגבלות תו סגול ושינוי שפה מול הציבור - "חיים עם הקורונה". 

18:20

הממשלה מתכנסת כעת לדון בהארכת הסגר על רקע נתוני התחלואה הגבוהים עדיין למרות קצב החיסונים המהיר. משרד הבריאות הגיש הצעה להאריך את הסגר המלא במתכונתו הנוכחית, למשך שבוע נוסף, תוך הבטחה כי בשבוע הבא יהיה הקלות ובעיקר בתחום החינוך בישובים הירוקים.

שר הבריאות אדלשטיין אמר בישיבת הכנסת: "הערב בפני הממשלה יעמדו שתי הצעות: אחת להאריך את הסגר; השנייה לפתוח הכל. לא אשחק משחקים. לפני עשרה ימים ביקשנו סגר לשבועיים. למה עברנו את אי הוודאות של הימים האחרונים? כי היה צורך לקצץ בהצעה של משרד הבריאות. למה? אני לא יודע. הערב הממשלה תצטרך להחליט בין שתי האפשרויות. אם לא מוצא חן בעיני מישהו - שיקחו פעם אחת אחריות. שנפתח את כל המשק ונראה את התוצאות, אפרופו אלה שאומרים שהסגר מיותר ולא עובד".

כחול לבן מצידה תנסה להביא להקלות מסוימות. יו"ר המפלגה בני גנץ אמר לחבריו בישיבה מקדימה כי ראה חנויות פתוחות רבות, וכי אין למעשה סגר. הוא ידרוש בממשלה לקצר את משך הסגר עד ליום רביעי או חמישי ולהתחיל בהקלות כבר ממחר (ב').

בכנסת אמר גנץ, "אני אדרוש - לחזור לרמזור. זה אומר שנתחיל בפתיחה מדורגת ודיפרנציאלית לפי רמת התחלואה ביישובים ולפי רמת ההתחסנות בהם. ונסייע ליישובים שצריכים בכל מה שיידרש. זה אומר שבתוך תקופה קצרה יחסית נתחיל להפעיל את התו הירוק - בתיירות, בתרבות ובמסחר. זה אומר שמי שהתחסן, יוכל אט-אט להיכנס לשגרת קורונה. ושניערך כבר עכשיו לפתיחה מבוקרת של נתב"ג עם בדיקות מתאימות ובידודים. הבדיקות האלו נדרשות על מנת שנאפשר לישראלים שזקוקים לחזור לארץ לשוב לכאן באופן מיידי, אחרי בדיקות. ילדי ישראל שמחכים בביתם, יתחילו לחזור ללימודים ואנחנו נדאג להם למעטפת הבריאותית והחינוכית הראויה. בעלי העסקים יוכלו אט-אט לפתוח, ולקבל אליהם קהל שהתחסן".

יו"ר הכנסת יריב לוין מתח עליו ביקורת קשה בשל ההתניה כי אם לא יעבור חוק הקנסות, לא יאפשר את הארכת הסגר. " לא היה כדבר הזה שבמהלך פגרה הוצב אולטימטום על שולחני כפי שעשית ונדרשתי לכנס את הכנסת באותו יום בלי הודעה מוקדמת, ביום שאינו יום מליאה, בזמן פגרה כאשר אדוני אוחז בגרונה של אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד. אני חשבתי שאסור לרמוס את הכנסת על ידי הממשלה. לצערי לא נענתי, חבל מאוד שההצעה שהצעתי לא התקבלה על ידך וחבל מאוד שנעשה ניסיון כזה לפגוע כך בכבודה של הכנסת ומעמדה. אני מקווה שאירוע כזה לא ישנה".